כפרופסור לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים וחבר הנהלת תנועת הכל חינוך בראשותו של דב לאוטמן ז"ל שפעלה להכלת לימודי הליבה על כלל ילדי ישראל, אני רואה במגמת הרחבת הפטור לחרדים מלימודי הליבה מעשה אנטי־פטריוטי ובלתי ממלכתי. הוא אנטי־פטריוטי משום שתפקיד החינוך הוא להבטיח את התפתחותם התקינה של הדורות הצעירים, מימוש הפוטנציאל שלהם והכשרתם לקראת השתלבות הוגנת ופורייה בחברה.

זו הסיבה שבכל המדינות המתוקנות, מוסדות חינוך מתוקצבי מדינה נדרשים לגלות נאמנות ללימודי הליבה - גם בהיבט של דעת היסטורית-תרבותית, גם בהיבט של דעת עכשווית מדעית-טכנולוגית, כבסיס להתפרנסות בכבוד וחיזוק כלכלת המדינה וביטחונה, וגם בהיבט של אזרחות דמוקרטית שוויונית, פלורליסטית ורב-תרבותית.

יש מדינות שבהן יש הפרדה מוחלטת בין דת למדינה, ויש כאלו שמשלבות ביניהן, אך כדי שיזכו לתקציב ממשלתי, שתי המערכות מחייבות את הוראת לימודי הליבה כתנאי לתקצובן. בכך שבארץ, מטעמים קואליציוניים וציניים בלבד, פוטרים את החרדים מלימודי הליבה וממשיכים לתקצב אותם. זו פשוט חוסר פטריוטיות והרס תשתיות המדינה. 

חוסר ממלכתיות ואפליה גסה



מזווית אחרת, המהלך של הרחבת הפטור מלימודי הליבה לציבור החרדי הוא מעשה בוטה של חוסר ממלכתיות ואפליה גסה. בעוד שלחינוך הממלכתי-כללי ולממלכתי-ערבי אין כמעט שום עצמאות בבחירת התכנים הערכיים והלימודיים, ועל כל סטייה קטנה מהנורמות הממסדיות נקראים לבירור ומאוימים בסנקציות, הנה מגזר אחד, בני הסגולה החרדים, זוכים לזכויות יתר (בדומה לפטור מהגיוס מהצבא), ושמים למרמס כל נורמה בסיסית של שוויון והגינות.
תמיהה מוחלטת בעניין הפטור לחרדים עולה גם לאור המדיניות המוצהרת של השר נפתלי בנט לקדם את לימודי המתמטיקה והמדעים והמדיניות הכלל-ממשלתית להכשיר במהירות ישראלים רבים ככל האפשר למקצועות ההייטק.

לא ילמדו ליבה, תלמידים חרדים בכיתה . (צילום:נתי שוחט, פלאש 90)
לא ילמדו ליבה, תלמידים חרדים בכיתה . (צילום:נתי שוחט, פלאש 90)


האומנם יד ימין לא יודעת את שיד שמאל עושה, או שהציניות וההונאה העצמית כל כך רבה בקרב מנהיגינו, שהמטרה של התבססות בשלטון מקדשת את כל האמצעים. ישראבלוף מהדורת 2016. ולסיום, כבר מזמן הגיע השעה להפקיע את הובלת החינוך מפוליטיקאים. כמו בפינלנד ובמדינות מפותחות אחרות, עלינו להקים בישראל את המועצה הלאומית לחינוך, אשר תהיה ריבונית לבנות עבור אזרחי ישראל מערכת חינוך טובה, כשהחינוך הוא באמת המטרה ולא אמצעי לקניית רווחים פוליטיים.