5,500 שקלים עד 58,000 שקלים: זהו טווח המחירים שנקבע במגזר הערבי לכלי נשק מאולתרים הנסחרים באזור המשולש ומגיעים לידיים של גורמי פשיעה.


לפנות בוקר (שני), בתום למעלה משנה במהלכה פעל סוכן סמוי באזור המשולש פשטו כ–600 שוטרים ממחוז המרכז על בתיהם של 62 חשודים בסחר באמצעי לחימה (אמל"ח) וסמים וביצעו מעצרים.



ההחלטה על החדרת שוטר כסוכן סמוי דווקא לאזור האמור התקבלה לאור ריבוי מקרים של שימוש בלתי חוקי בנשק במגזר הערבי בכלל ובאזור המשולש בפרט. כבר לפני למעלה משנה התווה ניצב מוטי כהן, מפקד מחוז המרכז תוכנית עבודה לפיה יש לשים בקדמת פעילות המחוז מאבק כנגד תופעת הסחר באמל"ח בעיקר בקרב המגזר הערב באזור המשולש. 



במשטרה מציינים כי בתהליך איתור מורכב זוהה על ידי מערך הסוכנים של משטרת ישראל, מועמד שהתאים מבחינת חזותו ושליטתו המלאה בשפה הערבית, ולאחר תהליך הכשרה אינטנסיבי ומעמיק, הוחדר הסוכן כעבריין מתחום הסחר בנשק וסמים. כחלק מרכזי במסגרת אותה פעילות החדירה המשטרה שוטר שעבר עליו גיוס ראשוני ואשר פעל במשך למעלה משנה בזהות בדויה של עבריין באזור המשולש, והרים מסך מעל תופעת הסחר בנשק בלתי חוקי, תחמושת וסמים וזאת תוך שהוא מבצע עשרות עסקאות מתועדות לרכישת אמל"ח וסמים ואוסף ראיות מפלילות כנגד רובדי הפשיעה המשפיעים באזור בתחום האמור. 



"י", מפעילו של הסוכן סיפר על תהליך ההכשרה "הסתובבנו ימים שלמים בלשכת הגיוס לחפש מועמד ראוי, ראינו אותו עושה מבחני קבלה והוא נראה לנו מתאים מבחינת נתונים וחזות. להיות סוכן זו משימה מודיעינית מורכבת, משלב ההכנה ועד ההפעלה שלו בשטח. אנחנו לוקחים אזרח נורמטיבי ולמעשה הופכים אותו לעבריין שיכול להיטמע בתא שטח עם סביבה עבריינית, להכיר אנשים לגרום להם להיות מספיק בטוחים לבצע מולו פעילות פלילית. תהליך הכשרתו של סוכן הוא אחד התהליכים המורכבים והמקצועיים ביותר בעבודת המודיעין".



בחודשי הפעלתו רכש הסוכן 12 תתי מקלע מאולתרים מסוג "קרלו", שלושה רובי סער קלצ'ניקוב, שני רובי מ-16 מאולתרים, ארבעה אקדחים, רימון הלם, תחמושת, וכן למעלה מתשעה ק"ג חשיש, למעלה מ-700 גרם מריחואנה-הידרו, ו-85 גרם קוקאין. במשטרה מציינים כי במהלך פעילותו, רכש הסוכן את אמונם של גורמי הפשיעה, הפך לדמות אהודה בקרב העבריינים באזור, ואף שימש לא אחת כ"בורר" ליישוב במחלוקות וסכסוכי בין העבריינים.



זמן קצר לפני חשיפתו אמר הסוכן על תהליך גיוסו "תמיד ראיתי את עצמי בצד אוכף החוק, שהוצע לי לשמש סוכן לא חשבתי פעמיים, זאת משימה שהיא אתגר. תופעת הנשק במגזר הערבי מפריעה מאד לתושבים, תופעה מסוכנת שאני מכיר אותה מקרוב".



השר ארדן, המפכ"ל אלשיך והסוכן הסמוי. צילום: דוברות המשטרה


"המאבק בנשק הבלתי חוקי נמצא בראש סדר העדיפויות"


טרם ביצוע הפשיטות העניקו השר לביטחון פנים חה"כ גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך תעודת שוטר ואקדח לסוכן הסמוי שעל פרטיו וזהותו חל צו איסור פרסום. 



השר לביטחון פנים, ח"כ ארדן אמר בטקס. "אני מצדיע לסוכן האמיץ שהביא לחשיפת רשת סוחרי האמל"ח הלילה ולכוחות משטרת ישראל שהשתתפו במבצע. המאבק בנשק הבלתי חוקי נמצא בראש סדר העדיפויות של המשטרה ושלי ונמשיך בו בכל דרך ובכל כלי עד לחיסול התופעה. הסוכן שפעל כאן מוכיח שוב שבנושא שמירת החוק אין יהודים, ערבים או נוצרים. יש רק שומרי חוק או עבריינים, ואני מקווה ומאמין שהסוכן שסייע לנו והצטרף הלילה למשטרה ישמש דוגמה לדור הצעיר בחברה הערבית שסובלת ומשלמת מחיר כבד על רמת הפשיעה הגבוהה בה".



מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך הוסיף. "המשטרה נמצאת בעיצומו של מהלך נרחב להגברת אמון הציבור ואמון החברה הערבית בישראל במשטרה ובכלל היבטי אכיפת החוק. הסחר הבלתי חוקי באמל"ח פוגע בראש ובראשונה באיכות החיים ובביטחונם של אזרחי ישראל הערבים. הנשק שנאסף במבצע מודיעיני מתוחכם, שכלל ניהול סיכונים מרשים, הוא חלק מהרצף המודיעיני לאורך כלל מדרגי המשטרה אשר מגיע לשיאו באכיפה מבצעית משמעותית המחוללת שינוי בזירה. המבצע ימנע באופן מיידי פגיעה באזרחים חפים מפשע במגזר הערבי, מדובר בתופעה חמורה שמשטרת ישראל נחושה להתמודד עימה בנחישות וללא פשרות. באשר לסוכן, לא כל שוטר זוכה מיד עם כניסתו לשירות לתרום תרומה כה משמעותית לעשייה של משטרת ישראל. זהו ההזדמנות להודות לו על פעולה נחושה, אמיצה ומקצועית".



מפקד מחוז מרכז ניצב מוטי כהן סיפר על ימיו הראשונים של המבצע "לפני כשנה בערך הצבתי יעד מאתגר ליחידה המרכזית, להחדיר סוכן משטרתי לתוך העולם העברייני של הספקים וסוחרי הנשק באזור המשולש. היחידה קיבלה המשימה יצאה לדרך ארוכה שראשיתה באיתור מועמד מתאים מקרב המגויסים החדשים של משטרת ישראל, הכשרתו להתמודד עם העולם העברייני והחדרתו לתוך האוכלוסייה העבריינית באזור המשולש. יעד המבצע הוא חיזוק אכיפת החוק ומתן ביטחון לתושבי המשולש, מגיע לתושבי טייבה, טירה וקלנסואה לחיות במציאות אחרת".


מחירון הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי

תת מקלע מאולתר "קרלו" -5,500-8,000 שקלים.


רובה סער קלצ'ניקוב- 32,000-38,000 שקלים.


M16 מאולתר (על בסיס רובה אוויר שמוסב פיראטית לנשק חם בקוטר 5.56 מ"מ)- 58,000 שקלים.


M16 מאולתר (על בסיס "קרלו" 9 מ"מ)-11,000 שקלים.


רובה סער מ-16 מקורי- 65,000 שקלים.


רובה סער תבור- 80,000 שקלים.


אקדח סטאר- 18,000 שקלים.


אקדח גלוק 38,000 שקלים.


כדור 9 מ"מ- 3-6 שקלים.


כדור 7.62- 40 שקלים.