במסגרת ההיערכות למצעד הגאווה שייערך מחר בירושלים, היום (רביעי) עוכבו לחקירה בני משפחתו של ישי שליסל, ביניהם אחיו מיכאל שמעצרו הוארך בבית המשפט עד מחר ב-13:00. בנוסף ביצעה המשטרה פעילות נגד חשודים פוטנציאלים אחרים ובין היתר הוציאה נגד חלקם צווי הרחקה והזהירה אותם שלא יתקרבו למתחם המצעד. בית המשפט דחה היום את בקשת המשטרה להאריך בחמישה ימים את מעצרו של מיכאל שליסל וקבע כי הוא יוותר במעצר ל-24 שעות בלבד. האח נעצר יממה לפני המצעד, זאת לאחר שבמצעד בשנה שעברה רצח ישי שליסל את הנערה שירה בנקי ז"ל. לצד הארכת המעצר של האח, כל בני המשפחה הנוספים שעוכבו הבוקר, שוחררו בתנאי הרחקה מירושלים.



שופטת בית משפט השלום בירושלים, קרן מילר, כתבה בהחלטתה על הארכת המעצר: "לאור החשש משיבוש החקירה אני אוסרת בשלב זה פרסומו של כל פרט מפרטי החקירה, לא מצאתי לנכון לחסום את עצם מעצרו של המשיב לאחר שהדבר כבר פורסם".



חבר מועצת העיר בירושלים נחמניאל סבן מתח ביקורת על המעצר: "המשטרה חייבת לעשות את עבודתה נאמנה אך היסטריה בה עוצרים אבות לילדים ללא כל בסיס מחייבת בדיקה מחדש של כל התהליך. מתברר שמי שמשלם את המחדל מהשנה שעברה אתה בני המשפחה".



במהלך הדיון הציגה המשטרה חומר חסוי ובא כוחו של מיכאל שליסל, עורך הדין איתמר בן גביר, טען כי האח נעצר רק בגלל היותו אחיו של ישי שליסל. בן גביר אמר כי "המשטרה היסטרית ומבקשת לכסות על הפשלה של שנה שעברה במעצרי שווא של בני משפחת שליסל למרות שבמשטרה יודעים שהם התנגדו למעשה. איש בחטאו ייענש ולהיות אח של ישי שליסל זה לא חטא". 



מעצרם של בני המשפחה שכלל גם את האח מיכאל בוצע לפנות בוקר כאשר כוחות משטרה ובילוש פשטו על בתיהם. בני המשפחה הוזהרו ונאלצו לחתום על הרחקה מירושלים למשך כל זמן המצעד. עורך הדין בן גביר הוסיף: "המשטרה הודתה בפני רוב הנחקרים שלא היה בסיס לעיכוב. מדובר בהתעללות בבני משפחה רב בגלל היותם בני משפחה של שליסל. הפשיטה על הבית הבוקר לא תסיר את הפשלה של המשטרה מהשנה שעברה, לא מתקנים עוול בעוול אחר, ולא חוקרים חפים מפשע בטענות שווא רק בגלל מעשים שעשה בן משפחה אחר".




ישי שליסל במצעד הגאווה 2015. צילום: רויטרס
ישי שליסל במצעד הגאווה 2015. צילום: רויטרס




מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, מפקד המבצע אשר מלווה באופן צמוד את פעילות והערכות המחוז לקראת מצעד הגאווה, התייחס במסגרת תדרוך מפקדים לסוגיית פעולות המנע וסיכול כוונות של חשודים פוטנציאלים לשבש את מהלכו התקין של המצעד ואמר: "במסגרת ההערכות הכוללת למצעד הגאווה העברתי הנחיה ליחידות המחוז לבצע שורת פעולות בהן הרחקות, אזהרות וסיכול כוונות לפגוע בבאי המצעד".



עוד הוסיף הלוי כי המצעד יתקיים כסדרו: "בתום הערכות מצב מבצעיות שקיימתי במסגרתם הוצגו בפני מכלול הסיכונים לצד האיזונים והפריסה המבצעית, החלטתי בשלב זה שלא לפגוע במהלכו התקין של המצעד ולקיימו במלואו במתווה שסוכם עם מארגני המצעד, כחלק ממימוש חופש הביטוי והמחאה הלגיטימיים".



במסגרת ההיערכות, אתמול הודיעה המשטרה כי המשתתפים במצעד יעברו בדיקה ורק אלו שיאושרו על ידי נציגי ארגון הלהט"ב "הבית הפתוח" יוכלו לקבל את אישור המשטרה לצעוד במסלול הצעדה. גם אחרים שיגיעו למצעד וירצו להשתלב בין הצועדים יצטרכו לעבור בידוק קפדני של המשטרה. עד כה קיבלה המשטרה רשימה המונה בין 4,000 ל- 5,000 צועדים שהבטיחו את השתתפותם במצעד וכל שאר התומכים שמתכוונים להגיע לא יורשו להיכנס לתחומי מסלול הצעדה, אלא יעמדו מחוץ למסלול.



מוקדם יותר הבוקר התראיין בגלצ ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, והסביר את החלטתו שלא לצעוד בעצמו באירוע. ברקת אמר כי "אני נלחם בחירוף נפש לזכויות הקהילה. אני נפגש באופן שוטף עם ראשי הקהילה, אני שותף למלחמה הבוטה בהסתה ובאלימות ובאמירות שנאמרו בימים האחרונים. במקביל לכך, ניתן סיוע לקהילה מבחינת משאבים. ירושלים לא תהיה כמו באר שבע, צריך לתת להם לצעוד ובעניין הזה אני נעמד לימינם. אני לא מגיע כי יש אנשים שנפגעים מהמצעד, לא מעט מהירושלמים. כראש העיר של כולם אני צריך להתחשב בכולם".



ניר ברקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ניר ברקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90