אלפים צעדו היום (חמישי) במצעד הגאווה בירושלים, שמתקיים שנה לאחר רצח שירה בנקי ז"ל. להערכת אנשי הבית הפתוח, מארגני המצעד, מספר הצועדים הגיע ל-25 אלף בני אדם.


מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, אמר לפני תחילת הצעידה לכלי התקשורת, כי "אנחנו ערוכים במקסימום יכולות ועירנות. אנחנו כבר אחרי מעצר של מספר לא קטן של חריגים שניסו להיכנס למרות מעגלי ההאבטחה. אנחנו רוצים לאפשר לכולם לצעוד בביטחה בשלום בשקט בשלווה". השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה ,רנ"צ רוני אשליך, הגיעו לחמ"ל המשטרתי על מנת ללמוד על ההיערכות של משטרת המחוז. 

השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה בהערכת מצב לפני המצעד. צילום: דוברות המשטרה
השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה בהערכת מצב לפני המצעד. צילום: דוברות המשטרה


שעה לפני תחילת הצעידה, עיכבה המשטרה 12 חשודים שביקשו לשבש ולפגוע במהלכו התקין של המצעד. בחיפוש שבוצע נתפסו על שניים מהם סכינים. כלל החשודים עוכבו לחקירה ביחידות המחוז. 

עו"ד איתמר בן גביר טען כי "המשטרה בהיסטריה. כל מי שחובש כיפה ועטור פאות מעוכב על ידי המשטרה. זה פשוט לא יאומן". 

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה כי "ביום הזה נגלה אפס סובלנות. אנחנו מעכבים כל מי שנראה חשוד וכל מי שבבידוק נתפס כשהוא מצויד בתרסיסים למיניהם. הטענות לגבי עיכובם של חובשי כיפות ועטורי פאות הם טענות פופוליסטיות. אנחנו מבצעים את עבודתנו במלוא הזהירות על מנת לאפשר את קיומו של המצעד כהלכה.

הפגנה נגד מצעד הגאווה. צילום: מרק ישראל סלם
הפגנה נגד מצעד הגאווה. צילום: מרק ישראל סלם


בין אלפי הצועדים מצאים חברי כנסת רבים, בהם ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, חברות הכנסת שלי יחימוביץ' וציפי לבני, ח"כ יואל חסון, ח"כ עמיר פרץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, שהודיע אתמול כי לא ישתתף במצעד כדי " לפגוע ברגשות הדתיים החיים בבירה, הגיע היום למקום הרצח והניח זר לזכרה של שירה בנקי. 

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שיצא מהארון בעקבות רצח שירה בנקי במהלך המצעד בשנה שעברה, והשתתף השנה, כי "המצעד השנה, יותר מכל דבר, מסמל מאבק בין כוחות אלימים וקיצוניים שקמו בחברה הישראלית ובין אלה הליברלים והמתונים. אנחנו צועדים לא רק לזכר שירה אלא גם עבור עצמנו ומול אלה המטפחים את השנאה לאחר ומלבים אותה. קו ישר מחבר בין הרצח המתועב ובין אלה המספקים הכשר אידיאולוגי והלכתי לקיצוניות ואנו כאן כדי לפעול לניתוק הקשר הזה".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "אנחנו צועדים הערב בירושלים כדי לעמוד על זכותה של הקהילה הגאה לקבל יחס שווה והוגן, ככל אזרח בישראל. בימים כאלה, של הסתה אלימה ופרועה כנגד הקהילה, של נסיונות לדחוק אותה לשוליים ולהדיר אותה מהמרחב הציבורי, אנו מחוייבים יותר מתמיד להיות כאן, בעיר הבירה ולהלחם על זכויותיה.

"רק לפני שנה, כאן, במצעד בירושלים, כאבנו כולנו כאשר חוינו את שנאת החינם הזו, ומעשה הרצחשירה בנקי ז"ל. כל האיומים, ההסתה והאלימות לא ימנעו מאיתנו לעמוד לצידה של הקהילה הלהט"בית ולהלחם יחד עם חבריה על זכויותיהם. לא ניתן לשנאה לנצח", הוסיף.

ניר ברקת וניצב יורם בלוי מניחים זרים לזכרה של שירה בנקי ז"ל. צילום: ארנון בוסאני
ניר ברקת וניצב יורם בלוי מניחים זרים לזכרה של שירה בנקי ז"ל. צילום: ארנון בוסאני


לקראת המצעד נחסמו כבישים במסלול הצעדה. הצועדים התכנסו בגן הפעמון ובשעה 18:00 יצאו בצעידה במסלול דרך הרחובות קרן היסוד, קינג ג'ורג', מאיר שחם, רבי עקיבא, הילל, מנשה בן ישראל ומשם ימשיכו לגן העצמאות. כניסה למסלול המצעד תתאפשר אך ורק דרך שטח הכינוס בגן הפעמון ודרך כיכר פריז. יציאה מתוואי המצעד תתאפשר במתחם הסיום, בכיכר פריז או ברחוב רבי עקיבא. 

החל מהשעה 14:30 המשטרה סגרה לתנועה את כל הרחובות במסלול המצעד. כמו כן נסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם כולל הרחובות אגרון, הילל ורחוב קינג ג'ורג' מקרן היסוד ועד לרחוב בארי. לאור העומסים הצפויים, הנהגים מתבקשים לגלות סבלנות ולהישמע להוראות השוטרים. הכבישים ייפתחו בהתאם להתקדמות הצועדים.

גם במגן דוד אדום נערכים למצעד. כוחות מד"א הכוללים אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי מד"א ורכבי הצלה ייעודים, ובנוסף חוליות רגליות של פאראמדיקים, חובשים ומגישי עזרה ראשונה, ערוכים לאבטח רפואית את מצעד הגאווה בירושלים. כוחות מד"א פרוסים לכל אורך מסלול המצעד ובנקודות ההתחלה והסיום.  במד"א פונים למשתתפי המצעד להצטייד בבקבוקי מים, באמצעי הגנה מפני השמש ובכל צורך רפואי לחייג 101 למוקד החירום של מד"א.

סגן מנהל מרחב ירושלים במד"א, פליקס לוטן, שאחראי על כוחות האבטחה הרפואית של מד"א בשטח האירוע, אמר כי "נערכנו מבעוד מועד בתיאום מלא עם כלל כוחות הביטחון, העירייה, בתי החולים ומארגני המצעד כדי לתת מענה רפואי על פי הצורך. אני פונה למשתתפי המצעד להישמע להנחיות כוחות הביטחון, להרבות בשתייה ובכל צורך רפואי לפנות לצוותי מד"א בשטח או לחייג 101 למוקד החירום של מד"א".

היום נודע כי ישי שליסל, רוצחה של שירה בנקי ז"ל במצעד של השנה שעברה, המרצה עונש מאסר, נעצר בחשד לקשירת קשר לביצוע פשע ותכנון פגיעה במהלכו של מצעד הגאווה שיתקיים היום (חמישי) בבירה ובמשתתפיו, כך הותר לפרסום. עצרו חוקרי ימ"ר ירושלים עצרו את שליסל במסגרת הפעילות הממוקדת וההערכות של המשטרה לאירוע. על פי המידע וחומר הראיות שהצטבר, שליסל חשוד כי תכנן באמצעות וביחד עם אחיו מיכאל, שדבר מעצרו פורסם במהלך השבוע, לפגוע במשתתפים ולשבש את מהלכו התקין של האירוע.