סערת הסלמונלה בדגני הבוקר: משרד הבריאות שערך היום (ראשון) ביקורת במפעלי תלמה בערד, הודיע כי "מדובר ברצף טעויות רשלני ולא באירוע עם כוונת זדון מצד הנהלת החברה ומערך האיכות". משעות הבוקר ערכו בכירי משרד הבריאות בדיקה בפסי הייצור, לאחר שבשבוע שעבר הודיעה יוניליוור כי נמצאו חיידקי סלמונלה בדגני הבוקר של החברה. בשל האירוע, ובכפוף לשימוע, הוחלט להתנות את רישיון ה-GMP (תנאי ייצור נאותים) של החברה, עד לביצוע מספר פעולות מתקנות ודיווח עליהן.



צוות משרד הבריאות בראשות פרופ׳ איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור, ומנהל שירות המזון הארצי, אלי גורדון, ערך היום ביקורת מקיפה ויסודית במפעל תלמה בערד. במשרד הבריאות מבהירים כי עדיין נדרש תהליך השלמת חקירה בעניין הדליפה של המוצרים מהחברה. לשם כך שכרה החברה שירותי משרד חקירות חיצוני, כדי לבדוק את הסיבה לזליגת המשטח לדרכי השיווק.



קורנפלקס של אלופים. צילום: אמיר מאירי
קורנפלקס של אלופים. צילום: אמיר מאירי



במסגרת הבדיקה היום נבדקו תהליכי הייצור, נהלי בקרת האיכות ונלקחו דגימות מקווי היצור השונים. עד כה מקור הזיהום לא אותר וייתכן כי הוא נובע מתחלואת עובד או זיהום משני. במסגרת הבדיקה הומלץ לבצע בדיקות מעבדה לעובדים, על מנת לנסות להשלים את החקירה.



בעקבות הביקורת שערך משרד הבריאות לפני שבוע, נקט המפעל שורת פעולות מתקנות. משרד הבריאות יורה על הנחיות נוספות כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד, כגון הגברת תדירות הדיגום באופן שיבוצע מדי יום, עד להודעה חדשה.




ליצמן: "לא שיקרו לנו"


"רשלנות היתה, שקר לא היה, לא שיקרו לנו", אמר הערב שר הבריאות, יעקב ליצמן ל"תכנית חסכון" בערוץ 2. על הפעולות שיינקטו בהמשך, אמר שר הבריאות: "אנחנו הולכים לבדוק את המפעל יום יום ולחקור איך יצאו המוצרים". ליצמן הוסיף כי "מבחינה עקרונית יכול להיות שאנחנו נצטרך לבדוק אם משרד הבריאות סומך על המפעלים הגדולים".



מיוניליוור נמסר בתגובה כי "חברת יוניליוור פועלת בתיאום מלא עם משרד הבריאות ותיישם את כל המסקנות וההמלצות של המשרד. החברה ממשיכה בתהליך בדיקה יסודי של האירוע".



שר הבריאות יעקב ליצמן. צילום ארכיון: אביר סולטאן, פלאש 90
שר הבריאות יעקב ליצמן. צילום ארכיון: אביר סולטאן, פלאש 90



כזכור, הפרשה החלה כאשר הודיעה החברה כי התגלה זיהום במפעל ייצור דגני הבוקר, אולם הבהירה כי מוצרים נגועים לא שווקו לצרכנים. לאחר שהתעקשה לאורך הפרשה כי אין חשש שמוצרים מזוהמים הגיעו לרשתות השיווק, ביום חמישי פרסמה יוניליוור הודעה דרמטית לפיה יצאו אל השוק מוצרי דגנים מהסדרות שבהן קיים חשש לזיהום בסלמונלה, כשמדובר ב־240 יחידות ששווקו באזור פתח תקווה. לאחר האירוע שר הבריאות הגיב בחריפות ואמר כי "יוניליוור כשלה בהתנהלות ופעלה שלא כראוי".