עשרות בני אדם הפגינו הערב (שלישי) מול בית החולים ברזילי באשקלון, לאות הזדהות עם האסיר הפלסטיני בילאל כאיד, ששובת רעב מאז ה-13 ביוני – אז היה אמור להשתחרר ממאסר ממושך של כ-15 שנים, ובמקום זאת מאסרו הוארך בצו מעצר מינהלי. אל מול הפגנת התמיכה התקיימה הפגנה נוספת, של פעילי ימין המתנגדים לשחרורו של כאיד.



הפגנת הימין באשקלון, צילום: עקיל זיאדנה

בין המפגינים היו ח"כים מהרשימה המשותפת: אחמד טיבי, חנין זועבי, טלב אבו עראר ואוסמה סעדי, וכן יו"ר ועדת המעקב של הערבים בישראל מוחמד ברכה. למקום הגיעו כוחות משטרה אשר הפרידו בין המפגינים הערבים ליהודים. עוזרו של ח"כ אבו עראר, סקר אבו סעלוק, טען כי אחד המפגינים היהודים בעט בו וקילל אותו, ואף ניסה לפגוע בח"כ עצמו. דוברות הרשימה המשותפת מסרה כי המפגינים "היהודים יידו אבנים לעבר המפגינים, ותקפו אותם אך למרות זאת המשטרה עצרה שלושה מפגינים ערבים".





ההפגנה למען שחרור בילאל כאיד, צילום: עקיל זיאדנה
ההפגנה למען שחרור בילאל כאיד, צילום: עקיל זיאדנה



שבעה נעצרו


בעקבות האירועים, 13 מהמשתתפים בהפגנות, בהם שלושה ערבים ו-10 פעילי ימין, נעצרו על רקע הפרות סדר ותקיפת שוטרים. בין העצורים שני בגירים שמואשמים בתקיפת שוטרים ושישה קטינים, כלל העצורים הועברו לחקירה בתחנת המשטרה באשקלון.  לטענת המשטרה, במהלך ההפגנה החשודים החלו ליידות אבנים לעבר הכוח המשטרתי ולתקוף את השוטרים. מהמשטרה נמסר כי היא תאפשר את מימוש זכות המחאה ובתנאי שמדובר במחאה לגיטימית, חוקית ומאושרת, אך תמנע ותאכוף את החוק כנגד כל מי שיפעל באלימות ויפר אותו.

האסיר כאיד (25) מהכפר עסירה א־שמאליה שמצפון לשכם, נעצר ב-2002 במהלך האינתיפאדה השנייה. הוא היה חבר בגדודי אבו-עלי מוסטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית והורשע בשורה של פיגועים וניסיונות פיגוע, שבעקבותם נידון ל-14 שנות מאסר וחצי. במועדון האסיר מספרים כי האסיר שנמנה עם הנהגת אסירי החזית העממית בגדה המערבית, הוחזק בבידוד מאז ספטמבר 2015, ולכן הוא לא קיים בתקופה זו כל מגע עם אסירים אחרים.