לקוחות רשתות השיווק חוששים לרכוש סלטים של "סלטי שמיר", בעקבות ההודעה של החברה היום (חמישי) כי התגלה חיידק הסלמונלה בחלק מהמוצרים. החברה אף הודתה כי חלק מהמוצרים הנגועים הגיעו לבתי הצרכנים. חברת סלטי שמיר מייצרת גם סלטים למותגים הפרטיים של רשתות השיווק, בין היתר "שופרסל". לקוחות שהגיעו היום לרשת הביעו דאגה. "היום אני כבר לא סומכת על משרד הבריאות", אמרה אחת הלקוחות בסניף שופרסל בחולון.



הלקוחות לא ממהרים לקבל את ההצהרות של החברות כי מדובר במקרה ספציפי. תושב אזור, מאיר שלומיוק, שרכש ברשת שופרסל, אמר היום: "שמעתי על מקרה הסלטים לכן קניתי טחינה של חברה מתחרה. אני לא אלך עם הראש בקיר. גם אם משרד הבריאות והחברה יוציאו הודעות שהכל בסדר אני לא ארוץ מחר לקנות את המוצרים שלהם. אני אחכה קצת". היו גם מי שבחרו לרכוש מוצרים של המתחרים. תושב אזור, גדעון לורבר, קנה מוצרים של סלטי משני. "הבת שלי סיפרה לי בבוקר על מקרה סלטי שמיר, בדרך כלל אני לא חושש וסומך על משרד הבריאות".



על רקע הזיהומים שנמצאו לאחרונה גם בדגני הבוקר של חברת יוניליוור, גם סיגל תקוע, תושבת חולון ולקוחת הרשת חצי חינם, הבהירה כי החשש קיים גם לגבי מוצרים של חברות אחרות. "אני לוקחת מה שנמצא על המדף כי אין לי ברירה, מחר יום שישי ואני צריכה שיהיו סלטים בבית. אני לא סומכת על אף אחד, גם מה שלקחתי של המתחרים לא נקי. אני יודעת את זה", אמרה הלקוחה. 



הסרת מוצרים גם של מותג הבית של שופרסל. צילום: אורי לנץ, פלאש 90
הסרת מוצרים גם של מותג הבית של שופרסל. צילום: אורי לנץ, פלאש 90




מסירים מוצרים מהמדפים



מוקדם יותר הודיעה חברת סלטי שמיר הודיעה כי חיידק הסלמונלה נמצא בדגימה שבוצעה במוצרי החברה ועל כן החליטה להסיר מוצרים מהמדפים. החברה הודתה כי צרכנים אכלו מהמוצרים הנגועים ועל כן מבצעת ריקול של חלק מהסלטים. החברה מדגישה כי הזיהום נמצא בטחינה גולמית "הנסיך" אשר משמשת כחומר גלם בייצור סלטי חומוס וטחינה לחלק ממוצרי סלטי שמיר.



אמש בוצעה ביקורת במפעל "טחינת הנסיך" על ידי מפקחים מטעם משרד הבריאות בעקבות חשד להימצאות סלמונלה שהתגלתה במפעל. ממצאי הבדיקה הראשונים מעלים כי מדובר בתקלה שהתגלתה בקו מילוי המיועד לתעשייה בלבד. כ-200 טונות טחינה גולמית מעוכבים במפעל ומיועדים להשמדה.



לאחר הבדיקה החלה הנהלת סלטי שמיר בביצוע החזרה יזומה באופן מיידי של המוצרים הבאים: כל מוצרי החומוס מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 1/9/2016 עד 18/9/2016. כל מוצרי הטחינה מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 16/9/2016 עד 3/10/2016. כל מוצרי חציל בטחינה מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 1/9/2016 עד 18/9/2016.



מהחברה נמסר היום כי "צרכנים אשר יש ברשותם מוצרים מהרשימה הנ"ל מתבקשים שלא לצרוך אותו ולפנות למוקד שירות הלקוחות שלנו בטלפון 03-9067744 סלטי שמיר מתנצלת על התקלה שאירעה שלא באשמתנו ופועלת להסיר מהמדפים ולאסוף את המוצרים מכל דרכי השיווק. הנהלת סלטי שמיר פועלת תחת סטנדרטים של איכות מחמירים ועושה כל שנדרש להבטחת איכות ובטיחות מוצריה. אנו נפעל באופן מיידי להשלמת המוצרים שהוסרו מהמדף". בתוך כך מדגישה החברה כי כל מוצרי סלטי שמיר שאינם מוצרי חומוס או טחינה תקינים ומאושרים לשימוש. בנוסף, מוצרי החומוס והטחינה שאינם בטווח התאריכים של מוצרי ההחזרה היזומה הם תקינים ומאושרים לשימוש.



מדפים ללא סלטי שמיר. צילום: אבשלום ששוני
מדפים ללא סלטי שמיר. צילום: אבשלום ששוני



לאחר ההודעה, יו"ר שדולת הבטיחות, ח"כ איציק שמולי, אמר כי "משרד הבריאות חייב בבדק בית רציני מאוד. מדיניותו בכל הקשור להגנה על בריאות הציבור מפני מזון מזוהם מחוררת ולא יעילה. זהו האירוע השלישי שמתגלה בתוך כשבועיים - והגיע הזמן שמישהו שם יתעורר מיד לפני שיקרה אסון".



בתוך כך הבוקר הודיע משרד הבריאות כי ארבעה טונות של חלב המשווק על ידי "חלב בראשית" יועברו להשמדה לאחר ששני ילדים אושפזו בבית החולים "איכילוב" בתל אביב עם מחלת מחלת ברוצלוזיס. חיידק הברוצלה עלול להימצא במוצרי חלב לא מפוסטרים ומשרד הבריאות מזהיר את מפני צריכה ושימוש במוצרי חלב ממקור שאינו ידוע ואשר לא עברו פסטור.




התפתחות בפרשת יוניליוור



הגילוי של סלמונלה בסלטי שמיר מתרחש יממה לאחר התפתחות דרמטית בפרשת זיהום הסלמונלה בדגני הבוקר של תלמה. מדוח ראשוני של חברת החקירות ויצמן יער מתברר שעובד במחסן בערד החליף את המדבקות של סדרה שעליה צוין שאין להוציאה מהמפעל. כתוצאה מכך יצאה לפחות סדרה אחת שמכילה סלמונלה את שערי מפעל יוניליוור ושווקה לרשת שופרסל.



לפי החקירה, העובד שהחליף לכאורה את המדבקות ידע שמדובר במוצרים הנמצאים בבדיקה ושאין להוציאם מהמפעל. גורם מוסמך מטעם חקירת הפרשה אמר ל"מעריב־השבוע": "העובד הכין את המשלוח להוצאה מהמפעל. אחרי כל העבודה הוא ראה שהמשלוח קיבל סימון חסימת יציאה מהמפעל (סימון Q). זה כבר קרה לו הרבה פעמים בעבר, ובסוף תמיד התברר שהכל בסדר. לכן העובד הניח שכך יהיה גם הפעם ושתוך שעות ממילא ניתן יהיה להוציא את המשלוח. הוא ידע שלהחזיר את כל המשלוח ל'המתנה' זה עוד יום עבודה. מכיוון שהעריך שתוך שעות ממילא יראו בדיקות מעבדה שהכל בסדר, הוא נפטר מארבע המדבקות המונעות ממנו להוציא את המשלוח והחליף אותן. כך השתחרר משטח חשוד שהיה אמור ללכת לבדיקות מעבדה". הגורם הוסיף: "מי שאשם פה להבנתי זה המחסן והנהלים של המחסן וגם המחסנאי".



השמדה של מוצרי יוניליוור מזוהמים. צילום: חברת החדשות הפרטית
השמדה של מוצרי יוניליוור מזוהמים. צילום: חברת החדשות הפרטית