תעשיית המזון עברה היום (חמישי) יום לא קל, כשבמספר חברות גדולות אותרו חיידקים כמו סלמונלה וליסטריה, שהובילו לפאניקה וכעס מוצדקים בקרב הצרכנים, הורדת מוצרים מהמדפים ואי-חידוש רישיון אחד המפעלים ע"י משרד הבריאות, ואף תביעה נגדם בגין סיכון בריאות הציבור. הבוקר החל עם הודעת חברת סלטי שמיר על הימצאות חיידק סלמונלה במוצריהם בהם נעשה שימוש בחומר הגלם של טחינת "הנסיך", והמשיך להודעת ריקול של חברת ירקות קפואים, הודעה נוספת של חברה שמשווקת חלב נאקות וסערה בוועדת הבריאות שדנה בסלמונלה בדגני הבוקר של תלמה, פרשה שנחשפה לפני כשבוע וחצי. ריכזנו עבורכם את כלל ההודעות והעדכונים, כולל רשימת המוצרים שיש להימנע מהם לחלוטין.


סלמונלה בחומר הגלם של "טחינת הנסיך" שמשמשת את "סלטי שמיר"
 
חברת סלטי שמיר הודיעה הבוקר כי חיידק הסלמונלה נמצא בדגימה שבוצעה במוצרי החברה ועל כן החליטה להסיר מוצרים מהמדפים. החברה הודתה כי צרכנים אכלו מהמוצרים הנגועים ועל כן החלה בביצוע ריקול של חלק מהסלטים. הזיהום נמצא בטחינה גולמית "הנסיך", אשר משמשת כחומר ייצור סלטי חומוס וטחינה לחלק ממוצרי סלטי שמיר. 
 
לאחר הבדיקה החלה הנהלת סלטי שמיר בביצוע החזרה יזומה באופן מיידי של המוצרים הבאים: כל מוצרי החומוס מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 1/9/2016 עד 18/9/2016. כל מוצרי הטחינה מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 16/9/2016 עד 3/10/2016. כל מוצרי חציל בטחינה מהמותגים "שופרסל", "יש", "שמיר", "אסלי", "המותג", "דליקטסן", "סלטי הבית", "יוחננוף", "פיקניק" בטווח תאריכי תוקף 1/9/2016 עד 18/9/2016. 

הודעה על הוצאת סלטי שמיר מהמדפים. צילום: אבשלום ששוני
 
מהחברה נמסר היום כי "צרכנים אשר יש ברשותם מוצרים מהרשימה הנ"ל מתבקשים שלא לצרוך אותו ולפנות למוקד שירות הלקוחות שלנו בטלפון 03-9067744. סלטי שמיר מתנצלת על התקלה שאירעה שלא באשמתנו ופועלת להסיר מהמדפים ולאסוף את המוצרים מכל דרכי השיווק. הנהלת סלטי שמיר פועלת תחת סטנדרטים של איכות מחמירים ובין-לאומי ועושה כל שנדרש להבטחת איכות ובטיחות מוצריה. אנו נפעל באופן מיידי להשלמת המוצרים שהוסרו מהמדף". בתוך כך מדגישה החברה כי כל מוצרי סלטי שמיר שאינם מוצרי חומוס או טחינה תקינים ומאושרים לשימוש. בנוסף, מוצרי החומוס והטחינה שאינם בטווח התאריכים של מוצרי ההחזרה היזומה הם תקינים ומאושרים לשימוש".

הפרשה הגדולה והחמורה הובילה לשלוש מסיבות עיתונאים בשעות אחר הצהריים, של חברת הטחינה "הנסיך", של סלטי "שמיר" ושל משרד הבריאות. סלטי שמיר טענה כי חברת הטחינה היא זו שהטעתה את הציבור, וכי "האשמה היא של ספק חומרי הגלם שידעו ולא הודיעו". עוד מסרו כי הופסקה העבודה מול החברה. בהצהרה שמסרה חברת "הנסיך", שבחומר הגלם שלה אותר החיידק, היא התנצלה בפני הלקוחות והבהירה כי התקלה מטופלת מול משרד הבריאות. עוד אמרה כי ככל הנראה התקלה אירעה בשל צינור גמיש שנפגם וכי בדיקות בנושא מתקיימות.
 
בהצהרת משרד הבריאות, הודיעו על כוונתם להגיש תביעה נגד חברת "הנסיך" בשל סכנת פגיעה בבריאות הציבור. לדברי המשרד, החברה ידעה על הממצאים לפני כשלושה שבועות ולא דיווחה להם מידית. עוד מסרו כי הוחלט על הפסקת פס הייצור של החברה ועל אי חידוש רישיונה לייצר. כמו כן, הוצא צו השמדה למוצרים החשודים כנגועים בסלמונלה אשר מצויים במפעל.

הסרת סלטי שמיר מהמדפים. צילום: אבשלום ששוני


 

ליסטריה בירקות קפואים של "מילוטל"

חברת מילוטל ירקות מוקפאים בע"מ פרסמה היום בשעות אחר הצהריים כי בבדיקות מעבדה חיצונית שנערכו למוצרי צ'יפס קפוא מתוצרת החברה, נמצא ממצא חיובי של חיידק ליסטריה מונוציטוגנס. בהודעה נמסר כי חלק מהמוצרים יצאו משערי המפעל ושווקו.
"מדובר במוצר קפוא, שכדי להכינו למאכל יש לטגנו או לחממו בתנור בחום גבוה, כמפורט על גבי האריזה. החברה סבורה שהכנת המוצר למאכל על פי ההוראות מסירה את הסיכון, שכן החיידק מושמד בטמפרטורה גבוהה. אך למען הזהירות, ובתאום עם גורמי משרד הבריאות ושירות המזון הארצי, החלטנו להפעיל נוהל החזרה יזומה של המוצרים", נכתב בהודעת החברה.

 
מוצרי החברה שאין לעשות בהם שימוש: 
1. טוגנים מהדרין צ'יפס משפחתי  2 ק"ג – לשימוש עד 25/07/2017.
2. צ'יפסים טוגני תפוחי אדמה מוקפאים משפחתי 2.5 ק"ג – לשימוש עד 27/07/2017.
3. צ'יפסים אמריקאי 2.5 ק"ג לשימוש עד 26/07/2017.
4. צ'יפסים משפחתי טוגני תפוחי אדמה מוקפאים  800 גרם לשימוש עד 28/07/2017.
צרכנים אשר יש ברשותם מוצרים מהרשימה הנ"ל מתבקשים שלא לצרוך אותם ולהחזירם לחנות ממנה נרכשו המוצרים. עוד מסרה החברה כי היא "פועלת תחת סטנדרט איכות מחמיר ובין-לאומי ועושה כל שנדרש להבטחת איכות ובטיחות מוצריה, ומתנצלת על התקלה שאירעה".

צ'יפס קפוא של חברת מילוטל

חיידק ברוצלוזיס בחלב נאקות לא מפוסטר

במהלך שעות הצהריים הודיע משרד הבריאות כי בעקבות תחלואת שני ילדים, שאושפזו בבית החולים איכילוב עם מחלת ברוצלוזיס, מתבצעות פעולות לקראת השמדה של כארבע טונות חלב נאקות לא מפוסטר ממקור שאינו ידוע, ששווק מעסק במושב סתריה ליד רחובות.

משרד הבריאות עדכן שחיידק הברוצלה עלול להימצא במוצרי חלב לא מפוסטרים והזהיר את הציבור מפני צריכה ושימוש במוצרי חלב ממקור שאינו ידוע ואשר לא עברו פסטור. בעקבות האירועים, הוצא צו סגירה לעסק של חלב הנאקות. 
 

פרשת הסמונלה בתלמה: סערה בוועדת ביקורת המדינה

לפני כשבוע וחצי הודיעה חברת "יוניליוור" כי התגלה זיהום של חיידק הסלמונלה במפעל ייצור דגני הבוקר שלה, אולם הבהירה כי מוצרים נגועים לא שווקו לצרכנים. לאחר שהתעקשה לאורך הפרשה כי אין חשש שמוצרים מזוהמים הגיעו לרשתות השיווק, ביום חמישי שעבר פרסמה החברה הודעה דרמטית לפיה יצאו אל השוק מוצרי דגנים מהסדרות שבהן קיים חשש לזיהום בסלמונלה, כשמדובר ב־240 יחידות ששווקו באזור פתח תקווה. 
בהודעה מטעם החברה נמסר אז כי "מטעמי זהירות אני מבקשים מכלל הצרכנים ומטעמי זהירות לוודא כי אין ברשותם מוצר מהסדרות המופיעים מטה להלן פירוט המוצרים: תאריך ייצור 260616 עד 270616 סימון מכונה B קורנפלקס של אלופים, 750 גרם. תאריך ייצור 230616 וגם 270616 עד 290616 סימון מכונה B קורנפקלס בד"צ 750 גרם, תאריך ייצור 290616 עד 300616 סימון מכונה B, קוקומן צדפים, 750 גרם. צרכנים אשר ברשותם מוצר מהרשימה הנ"ל, מתבקשים שלא לצרוך אותו ולפנות למוקד שרות 1800780780 לקבלת מוצר חלופי ואיסוף המוצר שברשותכם. יוניליוור דיווחה מידית למשרד הבריאות על האירוע ונסיבותיו נבדקות על ידי החברה".
 
ישיבת ועדת ביקורת המדינה שהתרחשה היום בנושא, הייתה סוערת במיוחד, כשיו"ר הוועדה חברת הכנסת קרין אלהרר (יש עתיד) סיכמה אותה באמירות חריפות נגד תפקוד משרד הבריאות כרגולטר. "מה שקורה פה ממש מצער, אני דורשת תוך שבועיים מסמך הפקת לקחים ממשרד הבריאות", אמרה אלהרר. 
 
קורנפלקס של תלמה, ארכיון. צילום: אבשלום ששוני