שני הרוגים באירוע רב נפגעים בתל אביב: חניון תת קרקעי בן ארבע קומות קרס היום (שני) באתר בניה ברחוב הברזל שבשכונת רמת החייל בתל אביב, מנסיבות שעדיין לא ברורות. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום החלו את הטיפול בנפגעים והם פועלים בשעות האחרונות יחד עם כוחות צה"ל שמשתתפים במאמצי החילוץ. עד כה פונו 23 נפגעים, ביניהם כאמור שני הרוגים, אדם במצב קשה ויש חשש לחייהם של כשבעה לכודים מתחת להריסות. עם שניים מהם נוצר קשר במהלך היום, אולם לאחר מכן הוא נפסק. 

צפו: זירת האירוע לאחר קריסת המנוף

מוקדם יותר, לאחר שנוצר קשר קולי עם שני לכודים אחרים, גברים בני 35, הם חולצו מן ההריסות ופונו כשהם במצב בינוני מהמקום והועברו לקבלת טיפול רפואי לבית החולים איכילוב. מדוברות מד"א נמסר כי אחד ההרוגים, גבר כבן 35, אותר בהריסות כשהוא ללא רוח חיים וכי לצוותי הרפואה לא נותר אלא לקבוע את מותו. בין 23 הפצועים, פועל כבן 25 שנפגע באורח קשה וסובל מחבלת ראש וגפיים שפונה לבית החולים איכילוב, שלושה במצב בינוני, 19 באורח קל ונפגע חרדה אחד. בעקבות הקריסה, הוכרז על אירוע רב נפגעים. במשטרה קראו לאזרחים שנמצאים במקום לפנות את האזור, זאת בשל החשש לקריסה נוספת של חלקי המבנה. כמו כן, צירי התנועה במקום נסגרו לתנועה. משטרת ישראל פתחה בחקירה לברור נסיבות קריסת המבנה.

כוחות הרפואה ממתינים לפצועים. צילום: אבשלום ששוני




"ייתכן שעודף משקל גרם לקריסה"


מדובר בזירה תת קרקעית בה ארבע קומות קרסו אל מתחת לאדמה, מה שמקשה על הליך החלוץ. תחילה הוכנס לתוך הפיר ציוד החייאה ראשוני ובתום סיום ההערכה הידנית החל הפינוי של כוחות ההצלה. יואב גדסי, סגן מפקד מחוז דן בשירותי הכבאות, אמר כי "האירוע נמצא בשלבי חקירה שלנו ושל משרד העבודה וסביר להניח שהיה משקל עודף שגרם לקריסה. כרגע הכבאים שלנו עובדים תוך חירוף נפש על מנת להציל את הלכודים, אנו שומעים קולות של אנשים שמבקשים עזרה מבין ההריסות". לדבריו, נוצר קשר עם שני לכודים והחלו בניסיון לחלץ אותם. "האוויר הולך ואוזל ואנחנו ניצור שרוול על מנת להגיע אליהם".


זירת הקריסה. צילום: דוברות המשטרה


"אנשים קבורים מתחת לחול"


מנכ"ל מד"א אלי בין סיפר מהזירה בשיחה עם ערוץ 2: "אנחנו נמצאים בזירה, ויש כאן עשרות אמבולנסים. כוחות חילוץ נכנסים כעת למקום על מנת לבדוק מצבם של הלכודים". עוד הוסיף בין: "אנחנו בזירה, שישה בני אדם כבר חולצו מתוך ההריסות, יש עשרות שוטרים במקום גם כן. האלונקות מוכנות לקראת פינוי אפשרי של פצועים ובית החולים איכילוב פתח בהערכות לקראת אירוע רב נפגעים. כרגע חשש לחייהם של לכודים אפשריים באתר הבנייה וההערכה היא שמדובר בכעשרה נעדרים".

יורם לוי, דובר כבאות ארצית, סיפר: "רוב האינפורמציה ידועה, יש אנשים שקבורים מתחת לחול, הקפצנו את כל הצוותים האפשריים, למעלה מ-60 לוחמי אש הגיעו למקום. התחלנו בעבודה ידנית של חפירה וביקשנו עזרה של פיקוד העורף לנוכח האירוע".


זירת הקריסה. צילום: עוזי פרלמוטר, תיעוד מבצעי מד"א


היערכות כוחות מד"א לחילוץ. צילום: מד"א

הכוחות בשטח. צילום: אבשלום ששוני





עדויות מהשטח:
 "הבניין רעד"



רן וייכמן שהיה עד ראייה לאסון, סיפר: "הבניין רעד, ראיתי את הפיר ענק והזירה מלאה בהמון שוטרים, אבל אי אפשר להיכנס אליה. פתאום האדמה רעדה, יצאנו החוצה והכל התמלא אבק מעוצמת הקריסה. החניון עצמו שהיה באתר קרס ואי אפשר כרגע להגיע לאזור". עוד אמר: "קשה לי להגיד כמה אנשים היו שם, זה אתר בניה גדול, אף אחד לא נכנס כרגע לתוך הפיר, אי אפשר להיכנס. אני רואה עכשיו עוד אבנים נופלות מהקירות התומכים". 

פרמדיק מד"א דוד סויסה שהגיע למקום, טיפל בפצועים ופינה את הפצוע שנפגע קשה, סיפר: "כשהגענו למקום בכוחות גדולים הכוללים ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים ואופנועי מד"א הייתה במקום המולה רבה, חילצנו אלינו מספר פצועים מאתר הבנייה שקרס, ביצענו מיון רפואי ראשוני והענקנו לפצועים טיפול רפואי בשטח ופינינו אותם לבתי החולים איכילוב, תל השומר, ובילינסון. הפצוע שפונה לאיכילוב במצב קשה סבל מחבלת ראש והפצועים הנוספים נפצעו באורח קל."
 
משה לוי, מתנדב באיחוד הצלה שהגיע לזירה סיפר: "כשהגעתי למקום נתקלתי במספר נפגעים בהכרה שיצאו בכוחות עצמם מאתר בניה בו ככל הנראה קרס גג חניון במהלך עבודות. תוך כדי הטיפול הרפואי הראשוני לנפגעים, נמסר על לכודים נוספים בתוך ההריסות וצוותי כיבוי פועלים לחלצם. בשלב זה הנפגעים סובלים מחבלות ופציעות ובהכרה מלאה".
 


קריסת המנוף ברמת החייל. צילום: עוזי פרלמוטר, תיעוד מבצעי מד"א


אזרחים צופים על הזירה מאחד הבניינים. צילום: גלי שלם


כוחות מד"א בזירה


נפתח מוקד לאיתור נעדרים


כוחות פיקוד העורף בזירה מונים שלושה צוותים משלושה גדודים של חטיבת החילוץ, 15 איש מכל צוות. בנוסף, פלוגת מילואים של יחידת החילוץ הארצית (יחצ"א), המונה 60 מחלצים. עוד הוקפצו למקום שלוש מחלקות מפיקוד המרכז, המונות 36 מחלצים וארבעה רופאים. מפקד המחוז, אל"מ אמיר אולו נמצא מפקד פיקוד העורף יואל סטריק הגיעו גם כן לאזור .
 
בעקבות האירוע, כוחות מחטיבת החילוץ וההדרכה ויחידת החילוץ הארצית של פיקוד העורף הוקפצו לסייע בחילוץ לכודים. בית החולים איכילוב פתח מרכז מידע לציבור שמספרו 1255133 לאיתור נעדרים.


צילום: דובר צה"ל


כוחות פקע"ר בזירת קריסת תקרת החניון בתל אביב. צילום: דובר צה"ל


פינוי פצועים לבית החולים איכילוב. צילום: דוברות בית חולים איכילוב


זירת הקריסה. צילום: משטרת ישראל


צילום: משטרת ישראל