מאמצי החילוץ בחניון התת-קרקעי שקרס אתמול בבוקר ברמת החייל בתל אביב נמשכו אל תוך הלילה. במהלך החיפושים של כוחות החילוץ של פיקוד העורף לאיתור הנעדרים הלכודים ולחלצם, אותר הבוקר (שלישי) לכוד נוסף כשהוא ללא רוח חיים, ומספר שעות לאחר מכן אותר לכוד נוסף כשהוא לא בין החיים. עם הימצאם, מספר ההרוגים עלה לשלושה והכוחות ממשיכים בחיפוש אחרי ארבעה נעדרים נוספים.  


סגן אלוף במילואים סמי יחזקאל, מפקד הכוח חלוץ ביחידת החילוץ הארצית של פיקוד העורף שמשתתף מאתמול בחילוצים, סיפר הבוקר בראיון לגל"צ על איתור הלכוד השלישי: "במהלך העבודות ידענו על מספר מקומות בהם יש לכודים. הגענו לאחד מהם ואנחנו בפעילות להוציאו ולהגיע לשאר הלכודים שבמקום. הבנתי שעבר הדיווח שלצערי הוא לא בין החיים. כבר מאתמול הגדרנו מהי תמונת המצב, אנחנו מחולקים במספר אתרים בחניון ומבצעים פעילות אינטנסיבית, חופרים באזורים בהם הבנו שהם נמצאים ומנסים להגיע אליהם כמה שיותר מהר. כל עוד לא הוחלט אחרת, אנחנו פה. פועלים כמה שצריך על מנת למצוא את האנשים ולהביא אותם הביתה".
פעולות החילוץ של פיקוד העורף בחניון בתל אביב

מאמצי פיקוד העורף בזירת האסון ברמת החייל. צילום: דובר צה"ל




"אבד הקשר עם הנעדרים"


אריאל לובינר, סגן מפקד היחידה הארצית של פיקוד העורף, שהגיע שעות לפני תחילת האירוע וממשיך גם הבוקר בחיפושים, סיפר בגל"צ על הפעולות: "אנו ממשיכים במאמץ לפנות את ערימת האדמה העצומה שקרסה, זאת כדי לחשוף את התקרות ולהגיע אל תוך האתר עצמו, שם נחפש את הנעדרים.
איפה אתם כרגע מבחינת פינוי הבטון? באיזה עומק?
"חשוב לציין שמעל לארבע קומות היה כמעט ארבע אלף קוב של אדמה, ואנחנו עבדנו על מנת לפנות אותה. פינינו את המרחב הזה ואנחנו כרגע בתקרה של הקומה הרביעית. שאר הקומות יושבות אחת על השנייה בצמוד כמו פנקייק. זו עבודה שלוקחת זמן".
מבחינת המיפוי שהגיע מעדויות של מחולצים, יודעים איפה היו לפני הקריסה הנעדרים?
"יש השערה של מרחק מסוים". 
 
באיזו קומה?
"לא יודעים להגיד כי קרסו ארבע קומות אחת על השניה. חלק בקומה השלישית וחלק בשנייה".
כרגע ניתן ליצור איתם קשר שנותן אינדיקציה?
"כרגע לא. הקשר האחרון היה לפני מספר שעות אבל הוא אבד". 

פעולות החילוץ. צילום: דובר צה"ל


זהותם של שלושת ההרוגים טרם פורסמה, ולפי הודעת משרד החוץ, אחד מהם הינו נתין זר. בתוך כך, ארבעה פצועים מתוך ה-23 שקיבלו אתמול טיפול רפואי, עדיין מאושפזים בבתי החולים כשמצבם מוגדר קל. בעקבות האסון, יתקיים במהלך היום דיון דחוף בלשכתו של שר העבודה חיים כץ, שיעסוק בנושא האכיפה באתרי בנייה והרתעת יזמים וקבלנים.  

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע אמש לסיור באתר קריסת החניון, ויוצא הבוקר לביקור מדיני בהולנד, אמר טרם עלייתו למטוס: "אני עוקב כל הזמן אחר פעולות החילוץ באתר האסון בתל אביב. ביקרתי שם אמש, התרשמתי עמוקות מהפעולות של כוחות ההצלה בראשות מפקד פיקוד העורף. האנשים עושים עבודה יוצאת מן הכלל ברמה המקצועית ביותר שניתן למצוא בעולם. עדיין יש אנשים לכודים, אנחנו עושים כל מאמץ ולא מוותרים על אף אחד ואנחנו נגיע לכולם".


קריסת המנוף ברמת החייל. צילום: עוזי פרלמוטר, תיעוד מבצעי מד"א


האירוע החל אתמול בשעות הבוקר, כשחניון תת קרקעי בן ארבע קומות קרס באתר בניה ברחוב הברזל שבשכונת רמת החייל בתל אביבעד כה פונו 23 נפגעים, ביניהם כאמור שלושה הרוגים, ויש חשש לחייהם של שלושה לכודים מתחת להריסות. 

בעקבות הקריסה, הוכרז על אירוע רב נפגעים. במשטרה קראו לאזרחים שנמצאים במקום לפנות את האזור, זאת בשל החשש לקריסה נוספת של חלקי המבנה. כמו כן, צירי התנועה במקום נסגרו לתנועה וגם הבוקר מורגשים פקקים רבים באזור בשל חסימות חלק מאזורי הגישה לרחוב הברזל. כוחות רבים פועלים עדיין בשטח.
 

רשימת הרחובות החסומים לתנועה באזור:


ברחוב רוקח, הפנייה לרחוב שטרית למערב חסומה. ברחוב שטרית - הכניסות לשיקוע ומעל השיקוע בצומת לכיוון ראול ולנברג למערב חסומות. התנועה בצומת אפשרית לכיוון פנחס רוזן תל אביב לכיוון צפון ולרחוב מבצע קדש בני ברק לכיוון דרום בלבד.

רחוב הנחושת חסום לתנועה בשני הכיוונים, רחוב הארד חסום לתנועה בשני הכיוונים. רחוב הברזל חסום לתנועה ומתאפשרת כניסה לבית החולים אסותא בלבד. יציאה מחניון בית חולים אסותא מתאפשרת בניגוד לכיוון התנועה לכיוון כיבוי אש. עובדי בית החולים אסותא וציבור החולים המוזמנים לקבלת טיפול רפואי: יכולים להיכנס דרך רחוב הברזל וכניסה לחניון תת קרקעי של בית החולים, ולצאת דרך רחוב הברזל בניגוד לתנועה ומשם לראול וולנברג.


זירת הקריסה. צילום: דוברות המשטרה