התפתחויות בחקירת קריסת החניון בתל אביב: אחד הקבלנים שהיה מעורב בביצוע עבודות בחניון התת קרקעי שקרס אתמול ברמת החייל בתל אביב, נעצר היום (שלישי) והועבר לחקירת חוקרי ימר ת"א. בסיום החקירה נשלח החשוד למעצר בית בן חמישה ימים. חשוב להדגיש כי חקירת הפרשה מתנהלת תחת צו איסור פרסום על כל פרט מפרטיה ועל כן שמו של החשוד אסור לפרסום. במסגרתה של החקירה גבו החוקרים עדויות מפועלים, עובדים ומנהלים שקשורים לחניון. כמו כן בכוונת החוקרים לגבות עדויות ואף לחקור מעורבים נוספים לרבות בעיריית תל אביב שהיו אחראים על מתן היתרים להקמת החניון וכמובן מחשודים מטעם החברה הקבלנית דניה סיבוס שביצעה את העבודות בפועל. יש להבהיר בשלב זה החשוד שנשלח למעצר בית אינו נמנה על הבכירים שככל הנראה תצטרך המשטרה לחקור גם אותם.



למעלה מ-30 שעות עמלים כ-500 מחלצים של פיקוד העורף, בניסיון לחלץ את שלושת הנעדרים האחרונים מבין ההריסות של החניון שקרס אתמול ברמת החייל בתל אביב. במהלך היממה האחרונה הצליחו המחלצים להגיע לשלושה לכודים. בשעות הבוקר מצאו אחד מהם ואחר שעה ארוכה חילצו את הלכוד. אחר הצהריים הצליחו המחלצים להרים קורה גדולה מבין ההריסות שם מצאו לכוד נוסף. בשני המקרים נקבע מותם של הלכודים במקום והם הועברו למכון לרפואה משפטית לצורך הליך הזיהוי.



פועלים לאיתורו של כל לכוד. צילום: אבשלום ששוני
פועלים לאיתורו של כל לכוד. צילום: אבשלום ששוני



בפיקוד העורף ממשיכים לעבוד תחת ההנחה כי הלכודים יכולים להיות בין החיים וייתכן כי חלק מהם לכודים בתוך כיסי אוויר ולכן ממד הזמן הוא קריטי. אולם אין ספק שלצד זה מבינים כי הסיכוי למצוא לכודים בין החיים הולך ופוחת. "אנחנו למדנו במקומות אחרים בעולם שבהם פעלנו וחילצנו שגם אחרי ארבע יממות מצאנו חיים", מסביר אל"מ איציק גיא, ראש מחלקת התכנון בפיקוד העורף.



"אנחנו כרגע באתר עם כל המורכבות של הזירה ומתייחסים לכל לכוד עם הנחת עבודה שהוא חי כל עוד לא הגענו אליו ולא הוכחנו אחרת. יש בזירה שכבות שלמות שקרסו לקומה מינוס 4 וכתוצאה מההתרסקות יש תשפוכת אדירה, למעלה מ-4,000 קוב של הרס שיושב על הקרקעית. חילקנו את הזירה לחמש נקודות עבודה ובאותן נקודות אנחנו עובדים להוצאת העפר, לקדיחה בבטון במטרה לפנות את השכבות ולמצוא כיסי אוויר שבהם אנחנו מקווים למצוא לכודים", מספר אל"מ גיא.



אחד המוקדים שבהם ביצעו המחלצים חיפושים מתחת האדמה זו קרקעית הקומה הרביעית של החניון. לצורך מציאת ניצולים הוחדרו מערכות טכנולוגיות הכוללות מצלמות לראיית לילה, שסורקות את השטח מתחת להריסות. בפיקוד העורף ביצעו הערכות מודיעיניות כולל הצלבה עם המשטרה והקבלנים בשטח ויש הערכות טובות היכן נמצאים הלכודים אולם באשר להערכות זמן בפיקוד העורף לא מסתכלים על השעון אלה פועלים במרץ להגיע ללכודים בזמן.



ממשיכים בפעולות החילוץ אל תוך הלילה. צילום: אבשלום ששוני
ממשיכים בפעולות החילוץ אל תוך הלילה. צילום: אבשלום ששוני



"אנחנו תוחמים מרחב שבו אנחנו משערים שאולי נמצא לכודים", מסביר אל"ם איציק גיא. "לצד זה צריך לומר שלא יצרנו מגע עם השלושה, ולכן פעולות החילוץ יכולות להימשך שעות רבות ועד ימים. ראינו בעולם אירועים שחשבנו שימשכו שעות בודדות וזה נגמר בימים".



חלק מהחניון שנשאר שלם אפשר לכוחות ההצלה להיכנס לחללים עמוקים יותר, וגם להכניס כלבי גישוש במטרה לנסות ולהוציא מידע על לכודים. בפיקוד העורף מבהירים גם כעת, לא יזוזו עד שיימצא את אחרון הלכודים.



"איך שלחו לשם בן אדם ככה?"


אולג מישאלוב הספיק עוד לשוחח עם בתו הקטנה שנכנסה לגן לראשונה ולאחל לה בהצלחה. "בהמשך היום התקשרו והודיעו לנו שהוא נקבר תחת ההריסות", כך סיפרו בני משפחתו של אולג בעכו, שם התקבצו מספר שכנים כדי לתמוך ברעייתו יאנה ובשתי בנותיו בנות השמונה והארבע. רעייתו סיפרה כי אולג אמר כל הזמן שמסוכן שם. לפני יומיים נפל ממעלית. "הוא אמר את זה כל הזמן", אמרה אשתו הנסערת. לדבריה, בעלה עובד בהתקנה זה 16 שנה. הוא עבד כמתקין לצד חברו הטוב רוסלאן איסקוב שגם כן נעדר בין ההריסות. 



"לא היה לו מה לעשות", הוסיפה רעייתו, "הוא אמר לי שאין ברירה, והוא צריך להרוויח כסף. הוא רצה להחליף עבודה אבל זה לא היה אפשרי. המשטרה התקשרה אתמול ואמרו שיבואו אבל עדיין לא הגיעו. המורה של הבת שלי מבית הספר הגיעה וגם פסיכולוגית מבית הספר. בוודאי שאני כועסת. איך הם שלחו לשם בן אדם ככה. אפילו טרקטור עובד על הגג והמבנה לא מוכן. זה לא היה נכון לעשות זאת. אבא שלי הוא מהנדס בניין והוא אומר שלא היו חיזוקי בטון".



בני המשפחה שיחזרו אתמול כי בבוקר האסון הוא התקשר ב-7 וחצי על מנת לשוחח עם בתו בת הארבע לפני שיצאה לראשונה לגן. "הוא התקשר כדי לאחל לה בהצלחה", ספרה הרעיה יאנה. "אולג מעולם לא התלונן. הוא אמר לי שאין לו ברירה והוא צריך להרוויח כסף. הוא רצה להחליף עבודה אבל זה לא היה אפשרי. הוא לא אמר לי אם דיבר עם המנהלים שמסוכן שם". 



את רגעי החרדה תיארה כך: "התקשרתי לבעלי והטלפון לא ענה. כשהוא עובד מתחת לאדמה אין קליטה ולכן לא התרגשתי כי גם היום אין קליטה", סיפרה.


רוסלאן איסקוב שכנו של אולג נקבר גם הוא תחת ההריסות ולא ידוע מה עלה כרגע בגורלו. "אנחנו רק רוצים לדעת אם הוא חי או מת ומה קרה", אמרו קרובי משפחה. אחד השכנים הוסיף: "מה בסך הכל המשפחה מבקשת? לדעת מה קרה". היום בבוקר אחותו סיפרה שרוסלאן נעלם מתחת לאדמה והיא לא יודעת מה מצבו. "זו משפחה טובה ושקטה", אמרו השכנים.