שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הודיע כי תחנת הרכבת "האומה", תיקרא על שמו של הנשיא לשעבר יצחק נבון. ההחלטה התקבלה בעקבות פנייתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין ובקשת המשפחה. נבון, שהיה בן לצאצאי המשפחה היהודית הוותיקה ביותר בעיר, כיהן כנשיאה החמישי של מדינת ישראל, פעל במשך שנים רבות למען ירושלים ותרם רבות לעיר. לפני קום המדינה עמד בראש מחלקה של ארגון "ההגנה" בירושלים.



הקמתה של תחנת הרכבת, הממוקמת בכניסה לירושלים, סמוך לתחנה המרכזית, מתקדמת. המבנה התחתון של התחנה, הנמצא בעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני הקרקע הושלם, ובימים אלה מבצעת רכבת ישראל עבודות גמר בתחנה הכוללים בין השאר את הנחת הדרגנועים הארוכים שיובילו את נוסעי הרכבת אל פני הקרקע.



בנייתה של תחנת רכבת 'האומה' בירושלים. צילום: פלאש 90
בנייתה של תחנת רכבת 'האומה' בירושלים. צילום: פלאש 90



מבנה התחנה מתאפיין בטכנולוגיית בנייה חדשנית, והמערך הבטיחותי של התחנה ייתן מענה לשהותם של כ-4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת. בשעת חירום ישמש מבנה התחנה התחתון כמרחב מוגן.



מבנה התחנה התת-קרקעי מורכב ממנהרות ופירים וכולל ארבעה רציפים, באורך של 300 מטר כל אחד. הקשר לתחנה העליונה יתבצע באמצעות שלוש מעליות המכילות כל אחת מהן 35 נוסעים. המבנה עצמו שייבנה מזכוכית, כולל 40 עמודי פלדה בגובה של 13 מטרים ומעליהם צוהר ענק בקוטר של 21 מטרים.



עלותו של פרויקט הרכבת בקו תל אביב-ירושלים נאמדת בכשבעה מיליארד ש"ח, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 קילומטר. הרכבת, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין, תגיע עד הכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים ארבע רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא, כשזמן הנסיעה מתל אביב לירושלים יעמוד על 28 דקות. נסיעת הבכורה צפויה להתבצע בערב חג הפסח 2018.