ממצא מדאיג נוסף לגבי מצב זיהום האוויר בעיר חיפה. המשטרה הירוקה ונציגי מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה יצאו ביום חמישי האחרון לפעילות פיקוח ואכיפה לבדיקת תקינות ארובות במפעלים באזור מפרץ חיפה. לאחר ניתוח ראשוני של הביקורות שבוצעו נמצא כי אכן נמצאו ליקויים רבים ברוב הארובות שמופו כחשודות ונבדקו, וכן נמצא כי כל חמשת המפעלים מפרים את תנאי היתר הפליטה או תנאים נוספים לרישיון העסק בנושא של התאמת ארובותיהם לנוהל. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה יפתח בהליכי אכיפה נגד המפעלים המפרים, לרבות הטלת עיצומים כספיים וידרוש את תיקונם המידי של הליקויים".

בפעילות ביום חמישי השתתף בשטח גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, שאמר עם ניתוח הממצאים: "אנחנו ממשיכים להגביר את פעילויות הפיקוח והאכיפה שלנו, במטרה לאתר ולמנוע זיהומים וסיכונים לציבור, ולפעול ביד חזקה ונחושה להסירם. כל הפרה שנמצא תטופל מיידית באופן החמור ביותר. העלייה בכמות הבדיקות בארובות שביצענו בשנת 2015 נובעת מהגברת הפיקוח על מפעלי מפרץ חיפה, ואנחנו ממשיכים בקו זה, בכל רחבי המדינה". 
אבל לארגוני הסביבה החיפאים מסקנה מטרידה יותר בשל ממצאי הבדיקה הלא מחמיאים לחמשת המפעלים שנבדקו -כרמל אולפינים, גדיב (שניהם מקבוצת בז"ן), חיפה כימיקלים, גדות מסופים וש.ח. אלחלד. בעמותת אזרחים למען הסביבה אומרים: "ממצאי הבדיקה מחמישי האחרון, בצירוף האירוע שהיה במפעל כרמל אולפינים של בז"ן בסוף השבוע (התקלה המסתורית עליה דיווחנו בליל שישי האחרון - י"ב) רק מחזקים את תחושת הבלבול וחוסר הביטחון של התושבים מול אוזלת היד של המשרד להגנת הסביבה בהגנה על תושבי האזור מפני הזיהום התעשייתי. מצד אחד טוען המשרד שהמפעלים מפוקחים באופן צמוד ושהם פועלים לפי תקנים מחמירים אבל מצד שני תקלות קורות כל הזמן במפעלים וגם כאשר ננקטים הליכי אכיפה אז הם לא ממוצים עד הסוף ולכן אין פלא שהם לא מרתיעים. בפועל לא מדובר בתקלות. אירועים כאלה הם לא תקלה. זאת השגרה. שגרה שכתוצאה ממנה האוויר באזור מופצץ בחומרים רעילים בבת אחת, כמעט רק בלילות וכאשר מצלמות הניטור לא עובדות". 
 
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה. "רואים בחומרה". צילום: אבשלום ששוני

עו״ד ג׳מילה הרדל ואכים מהעמותה מזכירה: "לפני שנתיים קבעה ועדת חנין לענייני מפרץ חיפה כי 'האירועים המסוכנים התדירים באזור מפרץ חיפה אינם חריגים, אלא הם מציאות רווחת ושגרתית והסכנה הרבה הגלומה בכך לאוכלוסייה של מאות אלפי בני אדם מחייבת להדק את האכיפה ולהחמיר את הענישה על עבריינים סביבתיים באזורי התעשייה המדוברת... כמו כן יש לבחון באופן מיידי את ההיערכות הראויה הן למניעתם של אירועים כאלה'" ותוהה: "האם לא הגיע הזמן ליישם, באמת, את ההמלצות? אם הרשויות השלימו עם השגרה - התושבים לא". 
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה, מסר: "אני רואה בחומרה רבה את החריגות שנתגלו במפעלים. זו הסיבה שהנחיתי את סגן השר ואת מנכ״ל המשרד לתת דגש על ביקורי שטח כולל ביקורי פתע, במיוחד במפרץ חיפה, כדי שבעלי המפעלים יבינו שלא משתלם לא לעמוד בדרישות שנקבעו על ידי החוק ולזהם. מרגע שנכנסתי לתפקיד הבהרתי שלא נגלה סובלנות כלפי מזהמים ולכן נמצה את הדין עם מפרי החוק שממשיכים לסכן את התושבים באזור חיפה".