חודשיים חלפו מהיום בו נמאס לעובדי ההוראה והם החליטו לצאת ולמחות כנגד טעויות החישוב הנעשות להם בשכר וכנגד קיזוזים שונים, בין היתר בהחזרי הנסיעות, שהובילו לכך שאלפים מהם קיבלו שכר נמוך שלא מאפשר לסגור את החודש. בדיון שהתקיים הבוקר (חמישי) בוועדת החינוך בכנסת, בהשתתפות יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי, השלטון המקומי, רשתות החינוך, נציגי ארגוני המורים, מנהלים ומורים, הוצגו מסקנות הוועדה בראשות מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן.



מדובר על הוועדה שהוקמה על ידי שר החינוך, נפתלי בנט, כדי לבדוק כיצד ניתן לטפל בבעיות תשלומי שכר עובדי הוראה. המסקנות נועדו לייעל את תהליכי השכר ולהעמיק את השירות הניתן לעובדי ההוראה במערכת החינוך, בדגש על הגברת השקיפות וחיזוק ממשקי העבודה מול הרשויות המקומיות והבעלויות.



המנכ"לית כהן הציגה את המסקנות שהתייחסו לייעול תהליכי השכר, שיפור השירות, שקיפות בשכר ובתנאי ההעסקה וחיזוק ממשקי העבודה בין כל הגורמים. הוועדה מצאה כי על מנת לתת מענה לסוגיית טיוב וייעול של תהליכי השכר, יש לבצע שינויים במספר רחב של תהליכים ומערכות כדי להבטיח איכות מקסימלית של המידע המועבר לצורך חישוב השכר ועמידה בלוח הזמנים המחייב. בין היתר, מדובר על כך שעובד שבוצעו לו ניכויי שכר בשל תשלום יתר, הדבר יעשה בתיאום מראש עמו ובאישורו. מבחינת סוגיית החזרי הנסיעות - משרד האוצר נענה לבקשת משרד החינוך והסתדרות המורים לשלם לעובדי ההוראה בחודשי עבודה מרובי חופשות חג ומועד עלויות מלאות של כרטיס "חופשי חודשי".



כמו כן, ישולמו תשלומי מקדמות על נסיעות בספטמבר ואוקטובר, על בסיס תשלומי הנסיעות אשר שולמו להם בחודש מאי של שנת הלימודים הקודמת. באשר לתלונות על חוסר קבלת גמול השתלמות מצד מורים רבים - יקוצר תהליך הזכאות לקבלת גמול השתלמות על ידי בנייה של מערכת מידע חדשה לנושא ההשתלמויות.



אפליקציה למתן שירותים מרכזיים


מבחינת שיפור השירות - הוא יורחב ויהווה את אחד היעדים המרכזיים של משרד החינוך. המשרד יעמיד לרשות עובד ההוראה נקודת שירות אחת, בה יינתנו לו כלל המענים הנדרשים, בניגוד למה שקורה עד עכשיו, שעובדי ההוראה נאלצים לעבור בין מחלקות שונות שאינן מתואמות זו עם זו. בנוסף, כדי לייעל את השירות - המשרד ישלב מערכת לזימון תורים שתייעל את אורך התורים ואת זמן ההמתנה של המורים לקבל שירות. כמו כן, יתוגבר המוקד הטלפוני הארצי ויפעל משעות הבקר ועד שעות הערב ובמקביל הטכנולוגיה תגיע למשרד ותפותח אפליקציה לשירותים מרכזיים והיא תאפשר לקבל מידע חיוני ולהעביר מידע באמצעות המכשיר הנייד.



העובדים יוכלו לדעת מראש כמה ירוויחו 



מבחינת שקיפות בשכר ונתוני העסקה - במסגרת דיוני הוועדה ובמסגרת עיבוד הפניות, עלה כי עובדים רבים טוענים שאין להם את האמצעים הנדרשים לשם בדיקת שכרם, הבנת תלוש השכר ומעקב אחר מימוש זכויותיהם ולכן, המשרד יאפשר לעובד ההוראה לצפות באופן שוטף בסטטוס ההתקדמות האישי שלו בתהליך הדיווח, מה שיאפשר להציף בעיות בזמן אמת. כדי לדעת מראש את גובה השכר, יושק "מחשבון סימולציה" שבאמצעותו יוכלו לחשב את השכר לפני קבלת התלוש שבעצמו יעבור מהפך ויעוצב מחדש כך שיהיה ברור וקריא יותר.



בנט: "המורים יקבלו סוף סוף את המגיע להם"


גם מבחינת הגורם האנושי משרד החינוך מסיק מסקנות - יחוזק שיתוף הפעולה בין הגורמים המשפיעים על תשלום השכר. מדובר על מפקחים, מנהלים מורים, רשויות מקומיות וכו' שמעתה יעבדו באופן מתואם ומסונכרן. בנוסף, יפתח פורטל שיחובר למערכת פניות מרכזית והמשרד יזמן את השותפים לתהליך ויגבש עימם אמנה, בה יוגדרו תחומי אחריות של כל שותף בתהליך השכר של עובד ההוראה.



שר החינוך התייחס לדוח המסקנות ואמר כי "מסקנות הוועדה המוגשות כיום, הן תיקון חשוב וראוי. לוח הזמנים שהקצבתי לוועדה היה קצר והדו״ח הזה ייושם, כי כאשר הדברים מגיעים למעמד המורה בישראל ולזכויותיו, אני מתכוון לפעול בכל הכוח ולהפוך כל אבן. לעובדי ההוראה בישראל מגיע שכר מדויק, בדין ולא בחסד. אנחנו מאמינים במורים, אנחנו מלאי הערכה למורים, לכן החלטנו לפני חודשיים להקים ועדה במטרה ליעל תהליכי עבודה של עשרות שנים במשרד החינוך, כך שמורים באמת יקבלו סוף סוף את המגיע להם אני נחוש ליישם את מסקנות הוועדה".



מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן: "השקעה בחינוך מתחילה בעובדי ההוראה, ולכן בראש ובראשונה, אנחנו נדאג להעניק לעובד ההוראה את כל הכלים שנדרשים לו כדי למלא את ייעודו כמחנך. מסקנות הוועדה מהוות הזדמנות חשובה כדי להעמיק את תהליכי העבודה. נייעל ונשפר את תהליכי השכר, נעמיק את השירותים שאנו מעניקים לעובדי ההוראה, נגביר באופן ניכר את השקיפות בשכר ובנתוני העסקה, ונפעל כדי לחזק את שיתופי הפעולה עם כל השותפים לעשייה החינוכית".



המורים: להקים ועדת חקירה ממלכתית


מארגון "חדר מחנכים ומחנכות", שהוקם במטרה להיאבק בעוול, נמסר בתגובה כי הם דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת מחדל השכר. "לא ייתכן שכולם מודים שיש כאן מחדל שמתמשך כבר שנים, אבל אף אחד לא לוקח אחריות אמיתית. משרד החינוך מגלגל את האחריות על משרד האוצר, משרד האוצר על המנהלים בשטח, המנהלים על הגזברות והגזברות על המורים. לא ייתכן שכולם אשמים ואף אחד לא לוקח אחריות. נדרשת כאן חקירה דחופה שתצביע על גורם שאחראי למחדל ושאותו גורם ייקח את האחריות לעצירת המחדל מ-א' ועד ת'".



עוד נמסר כי "הבוקר מודה מנכ"לית משרד החינוך, כי כבר למעלה משלוש שנים בהנהלת משרד החינוך יודעים על מחדל השכר ולא עשו דבר. כבר למעלה מ-5 שנים ידעו במשרד החינוך על הרפורמות ועד היום לא הצליחו להיערך לתשלום שכר. מלא. ובזמן. המנכ"לית מודה כי היא רגילה ששכר משלמים בדצמבר ולא בספטמבר. המנכ"לית אומרת שהיא לא יודעת עד עכשיו איך לאכול את המחדל הזה".