אודי אדיב, קיבוצניק ולוחם בצנחנים שהשתתף בכיבוש הכותל, הורשע בריגול למען סוריה והפך לשם נרדף למרגל ובוגד. בכתבה ששודרה היום (שבת) בערוץ 2 רואיין אדיב, 44 שנים אחרי שהורשע וחבר לארגון שמאל רדיקלי במטרה להפיל את המשטר בישראל. בראיון הוא שבר שתיקה ארוכת שנים וניסה להסביר את מה שעשה והאם הוא מתחרט. הוא הדגיש כי עדיין דבק באותה אידאולוגיה שלקחה אותו אז לקצה.



בקיבוץ גן שמואל, ממנו הוא בא, מתקשים לסלוח לבן המשק שחצה את הקווים ולימים האלו נדמה שחיכה רוב חייו הבוגרים, כדי שיוכל להתהלך בחופשיות ברחובות מבלי שיוכלו להצביע עליו ולקלל אותו: "השעון הולך קדימה וצריך לראות את הצד החיובי שהיה בדברים אחרת זה מתסכל ומעציב שבזבזת את חייך שעשית מעשה לא ראוי", אמר.



אביו של אדיב ספג חינוך מרקסיסטי קומוניסטי ובמלחמת ששת הימים נלחם בירושלים עם חטיבת הצנחנים. אחרי המלחמה הוא נע שמאלה, הצטרף לתנועת מצפן ומשם לחזית האדומה. ההסתבכות החלה כשאחד משותפיו, ערבי ישראלי בשם דאוד תורכי הכיר לו את אבו כמאל, פלסטיני שהתגורר בסוריה. 



"הרעיון היה שאנחנו מתחברים בתור מהפכנים לחבר את המאבק הזה עם המאבק הלאומי הפלסטיני", סיפר. לאחר מכן, טס לפגישות עם שותפיו בסוריה וקיבל הכוונה כדי להיפגש בחו"ל. "היה לי ברור לגמרי שאני עושה מהלך בלתי הפיך" והוסיף: "טסנו לבגרות והוא הוציא לי דרכון סורי מזויף ומביירות נסענו במכונית לדמשק. יום אחד סיירנו במסגד, יום אחד נסענו להרים וירינו קצת בקלצ'ניקוב. היה ברור שחלק ממהפכה זה מאבק מזוין בצבא הישראלי".



הוא הודה שנסע ליוון ולדמשק והשופט שהקריא את גזר דינו אמר: "לנאשמים הייתה מטרה: להפיל את המשטר הקיים ולכונן משטר אחר שנראה להם יותר בעיניהם. הוא ריצה 12 שנות מאסר וביקש לשהות באגף הביטחוני יחד עם אסירים פלסטינים".



ללא ספק קיבוץ גן שמואל שילם את המחיר של בן המקום. היום, 30 שנים אחרי אדיב מרשה לעצמו להסתובב בקיבוץ. "זה לא היה שטות. זה היה מהלך שהיו בו עוד צדדים מאוד מוטים שבדיעבד אני מצטער עליהם". היום הוא מפגין עם ארגוני שמאל נגד הכיבוש ומבקר בשטחים מידי פעם ואמר לסיום: "גאווה להיות לא מקובל על ידי אנשים שמוליכים אותנו לאבדון".