ארבעים שנה לאחר שהכיכר המוגבהת בדיזנגוף נחנכה בטקס חגיגי, תל אביב חוזרת למקורות. החל מהלילה (שני) החלו שלושה שופלים ענקיים להרוס את הכיכר. עבודות ההריסה הסתיימו בשעה 6:00 בבוקר, ופינוי ההריסות יימשך כעשרה ימים. במהלך עבודות הפינוי, האזור כולו יהיה סגור לתנועת כלי רכב, בזמן שנתיבי התחבורה הציבורית ייחסמו עד תום פינוי ההריסות. קווי האוטובוסים יושקו מדיזנגוף לרחובות מקבילים - ביניהם אבן גבירול, בן יהודה, ריינס ושלמה המלך. 



התרגשות שררה בקרב עוברי האורח עם תחילת עבודות ההריסה. תושבים ותיקים רבים חלשו על המקום, כאשר מרביתם התעוררו בשעות הבוקר המוקדמות עקב הרעש, והגיעו להיפרד מהכיכר ולהצטלם למזכרת. מי שתכנן בזמנו את הכיכר החדשה, היה מתכנן גשרים, וכמויות הבטון והברזל הן של גשר גדול, ולכן עבודת ההריסה הייתה מורכבת וקשה יותר.


הריסת כיכר דיזינגוף
מנהל הפרויקט, פטריק אלקיים סיפר כי "ההריסה כללה כ-3,200 טון של בטון וברזל בעובי רב, של 60-80 ס"מ. לאחר פינוי ההריסות לאתרי פסולת בנייה בברקת בהרצליה, יובאו לכיכר כ-700 קוב אדמה על מנת ליישר את המתחם, ולאחר מכן יחלו עבודות שחזור הכיכר ההיסטורית בגובה מפלס הקרקע". במסגרת העבודות ולמרות מחאות צד פעילי איכות סביבה, ייכרתו כעשרה עצי פיקוס שנשתלו עם הקמת הכיכר ההיסטורית בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת. בעירייה הבהירו כי מומחים שבדקו את העניין הגיעו למסקנה שלא ניתן להעתיק ולשמר את העצים, למעט עץ אחד, שיועתק וישומר בעלות של כ-200 אלף שקל, כסמל לתקופה שהייתה.

"מי צריך עכשיו עוד פקקים?"

בנוסף, כ-17 עצים ותיקים נוספים, שיותר מרוחקים מהכיכר, יישארו במקומם. אדריכלית הפרויקט, יעל מוריה סיפרה כי יינטעו 72 עצים בהם אלונים וברושים, ובתי גידול מיוחדים, וזאת על מנת לאפשר צמיחה בריאה ומהירה לגובה ולרוחב, וליצור הצללה על הכיכר. הכיכר עצמה תכלול מדשאה גדולה ולמקום תוחזר המזרקה, מזרקת האש והמים, של האמן יעקב אגם, שהועתקה לפני כשבועיים. 
 

עלות העבודות: 60 מיליון שקלים. צילום: אבשלום ששוני
עלות העבודות: 60 מיליון שקלים. צילום: אבשלום ששוני



העבודות, שעלותן כ-60 מיליון שקלים, אמורות להסתיים בעוד כשנה. דוד, עובר אורח, סיפר במבט נוסטלגי: "אני זוכר כמו אתמול את טקס חנוכת הכיכר המוגבהת. פעם בדיזנגוף במוצאי שבת אי אפשר היה ללכת. כל תל אביב הייתה באה לדיזנגוף, אני מקווה שבאמת יחזירו עטרה ליושנה". 

תושבת נוספת שעברה במקום הבוקר העירה: "למה עושים את זה עכשיו ולא אחרי הרכבת הקלה? מי צריך עכשיו עוד פקקים".

"ההליכה תהיה בגובה מפלס הכיכר" 

תושבים נוספים טענו כי היו שמחים להקמת חניון תת קרקעי במקום, לנוכח מצוקת החנייה הקשה באזור. בעירייה טענו כי הקמת חניון הייתה נמשכת לפחות כשלוש שנים, ובעקבות זאת הייתה הכבדה קשה יותר בתנועת כלי הרכב. כמו כן, הוסיפו כי המטרה היא לעודד לרכב ולאופניים, תפיסה ירוקה יותר. 

תושבים רבים המתגוררים באזור, כמו כן בליינים, התלוננו על מצוקת החנייה והעלו את העניין כי פרויקט מסוג זה יכול לפתור את בעיות הפקקים, וכי יש להקים חניון תת קרקעי בסמוך לכיכר. בעירייה, בתגובה, טענו כי הקמת חניון הייתה נמשכת לפחות שלוש שנים, ועוצרת את השגרה היום יומית באזור. לטענתם, מטרת בניית הכיכר החדשה היא לעודד רכיבה על אופניים, כחלק מתפיסה ירוקה יותר. 

סגנית ראש העירייה, מיטל להבי, אמרה: "כעת מחזירים את כיכר דיזנגוף לעיצוב הראשוני. הכיכר שבגובה מפלס הקרקע, תהפוך ללב של העיר ההיסטורית ותעמיד פרופורציות ראויות למבנים בסגנון הבאו האוס שמקיפים אותה. ההליכה תהיה בגובה מפלס הכיכר, ותנועת כלי הרכב תואט, מתוך כוונה להעניק עדיפות להולכי הרגל. אנו דוגלים בשימור העיר הלבנה, כדי למנוע מגדליזציה בלב העיר".