בית הדין האזורי לעבודה הודיע הערב (שני) על ביטול השביתה שתוכננה להיפתח מחר בשעה 5:00 בבוקר בקווי אגד, לטובת מיצוי משא ומתן בין החברה להסתדרות. בתיווכה של השופטת אסנת רובוביץ', משא ומתן אינטנסיבי בלוח זמנים מוגדר על ידי בית הדין, יחל על מנת לגבש הסכם עקרונות בנוגע לסוגיות שבמחלוקת, ביניהן: שכר העידוד של הנהגים ונושאים נוספים.



כזכור, הרקע להחלטה לצאת נעוץ לטענת ההסתדרות ב"סחבת שנוקטים משרדי האוצר והתחבורה במו"מ מול הנהלת אגד על הסכם סובסידיה חדש - דבר המונע חתימת הסכם קיבוצי בחברה, ומביא לפגיעה משמעותית בשכר העידוד של הנהגים בדגש על תנאי הנהגים המשתייכים לדור א' והן לדור ב'".



השביתה מעוררת ביקורת קשה בקרב ארגוני נוסעי התחבורה הציבורית שמוכנים לספוג השבתה מלאה של חברת האוטובוסים הגדולה בישראל וקוראים לממשלה שלא להיכנס לדרישות אגד וההסתדרות בשל היותה לטענתם של אגד חברה לא יעילה וחזירית בדרישותיה מהמדינה שנועדו רק לדאוג לעתידם של חברי אגד ולא לשיפור השירות לנוסעים.



"מדהים איך בהסתדרות מאשימים את משרדי האוצר והתחבורה, במקום להפנות אצבע מאשימה לחברי מזכירות אגד, שבהתנהלותם הפיננסית הרשלנית, פגעו באלפי הנהגים וכפועל יוצא מכך, גם בנוסעים" אומר יו"ר ארגון "תחבורה בדרך שלנו", איתי חיים, שמוסיף: "אנו קוראים למשרד האוצר והתחבורה לשמור על הקופה הציבורית ולא להיכנע למסע הסחטנות הנוכחי של מזכירות אגד וההסתדרות ומודים למשרד התחבורה, בהמשך לפרסומים השונים על הפעלת מערך תחבורה חלופי במקום שירות אגד ביום שלישי הקרוב, בהמשך לבקשתנו".



אוטבוס אגד, אילוסטרציה. צילום: אלוני מור



"אגד חייבת להשתנות"



מוקדם יותר היום, שר התחבורה ישראל כץ העביר מסר לאנשי החברה: "תשתנו או שתיעלמו. אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים עצמו למציאות המשתנה. אם תשבתו אצא למאבק בכם". בפגישה שקיים אתמול בלשכתו בתל אביב עם הנהלת אגד, ראשי ההסתדרות ונציגי משרד האוצר, הורה השר כץ לאוצר להתאים את המקדמות הנדרשות לחברה ולא להשתמש בהן כדי לפגוע בחברה וכקלף מיקוח.



לאנשי אגד אמר שר התחבורה: "אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את ההחלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו. למרות הערכתי ליכולות החברה ולהיסטוריה שלה אני לא אוותר ואם אצטרך לנהל מאבק ציבורי, כמו שנאלצתי לעשות בנמלים ובמקומות אחרים, אעשה זאת ולא אאפשר לשום גורם פוליטי להתערב".

כץ ציין כי העיקרון המנחה את משרד התחבורה הוא רמת שירות והתחרות וכי על כך אין בכוונתו להתפשר. "אגד חייבת להשתנות והדבר כולל בין השאר את הפיכת אגד מקואופרטיב לחברה, הוצאת קווים לתחרות, הכנסת משקיע אסטרטגי להרחבת תחומי הפעילות למימון חלק מדרישות אגד. וכן, הטמעת תרבות נהיגה ועבודה ועמידה במדדי שירות מחייבים. במקביל הבטחתי לפעול במקביל לשיפור נוסף במעמד הנהג".