"אנחנו עוברים שבועיים מאוד קשים, טעונים ונסערים. יש לנו תחושות שכל צד זורק אותנו ואת הילדים שלנו למקום אחר", כך אומרת מירב מכלוף, יו"ר ועד הורים בסניף יסוד אחוזה בבית הספר הריאלי בחיפה שעתידו לוטה בערפל. בית הספר הריאלי העברי בחיפה הנו מוסד חינוכי עצמאי הקיים למעלה מ-100 שנים. כ-4,000 תלמידים לומדים בו וכ-500 אנשי סגל מלמדים בו. בית הספר עומד בפני סכנת סגירה מזה כשלוש שנים בשל החלטת משרד החינוך לחייב חוזר מנכ"ל בדבר תשלומי הורים, שמשמעותו, כך טוענים ההורים ובית הספר - קיצוץ של 40% מתקציבו. מנגד, במשרד החינוך טוענים שלא צריך להחריג את בית הספר ועל ההורים לשלם את תשלומי ההורים כפי שנקבעו בחוזר מנכ"ל ולא מעבר, כמו כל בית ספר.



"כרגע חבר הנאמנים של בית הספר העבירו החלטה לפיה ינסו למצות את המשא ומתן עם משרד החינוך והעירייה, לצורך כך הם נותנים כשישה שבועות", אומרת מכלוף ומסבירה כי "המשא ומתן מתקיים כבר שנתיים וחצי ולא מגיע לכלל הישג אז זה זמן מאוד קצר יחסית ובמידה והמשא ומתן לא יצלח, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יהפכו להיות בית ספר פרטי וכתוצאה מכך שכר הלימוד יעלה, לא יודעים עד כמה. הדבר הקשה מכל זה העיתוי כי הם מצאו לנכון להעביר את ההחלטה הזו לאחר שנסגר הרישום לבתי הספר הציבוריים, זה מוביל את ההורים בבתי הספר שלנו לחוסר אונים מוחלט".



יוסי צור, אבא של איתן, תלמיד כיתה ו', שלח השבוע מכתב לשר החינוך נפתלי בנט ובו כתב: "אני פונה אליך בתור אבא מודאג שלא יודע איפה ילמד בנו בשנת הלימודים הבאה. הילדים הבוגרים שלי למדו בבית ספר עירוני, אלא שב-2003 השתנו חיינו לחלוטין כאשר הבן שלנו, אסף, אז בן 17 ותלמיד כיתה י"א נהרג בפיגוע אוטובוס 37 בחיפה. זה שינה הרבה מאוד בחיינו כולל ההבנה שצריך לתת לילדים את המקסימום האפשרי".



"פונה אליך בתור אבא מודאג שלא יודע איפה ילמד בנו בשנה הבאה". השר בנט. צילום: פלאש 90
"פונה אליך בתור אבא מודאג שלא יודע איפה ילמד בנו בשנה הבאה". השר בנט. צילום: פלאש 90



"נראה שהנתק בין הצדדים מחריף ומתארך והזמן אוזל"


"את שני הילדים האחרים שלחנו לבית הספר הריאלי מתוך הבנה שזה הכי טוב שאנחנו יכולים לתת להם. אשתי ואני שכירים ובכל זאת החלטנו שהילדים יקבלו את החינוך הכי טוב שאנחנו יכולים לתת להם וכן אנחנו נשמח מאד אם שכר הלימוד ירד, אלא שאם כתוצאה מהדרישה של משרד החינוך בית הספר ייסגר או שכר הלימוד יוכפל כי הבית ספר יהפוך לפרטי ממש, הרי ששפכתם את התינוק עם המים", כתב צור. "אתה לבטח מודע לנושא העומד לפניך – עתידו של בית הספר. ההליכים המתקיימים בבג"ץ בין בית הספר ומשרד החינוך נמשכים כבר זמן רב אבל עכשיו המצב כלאחר יאוש שכן נראה שהנתק בין הצדדים מחריף ומתארך והזמן אוזל".



לדברי צור הוא עדיין לא קיבל תגובה רשמית למכתב. "לפני כמה שנים יצא חוזר מנכ"ל שמודיע שהוא מגדיל את הכסף שהורים יכולים לשלם בבתי ספר והתחיל משא ומתן בין משרד החינוך והריאלי מתוך ניסיון להסביר שיש תנאים שהם שונים בין הריאלי לבתי ספר אחרים", מנסה צור להסביר את המצב ומוסיף כי הוגש בג"ץ בנושא שכרגע מתקרב לסיומו ובמקביל בית הספר הודיע שבמידה ולא יימצא פתרון, הוא יהפוך למוסד פרטי. "יש היום מצב שמשרד החינוך מתחפר בעמדה שלו והמשא ומתן עם בית הספר נתקע על שרטון. ההורים נשארו תלויים ועומדים בחוסר ידיעה ואנחנו הנפגעים העיקריים מהעניין - אנחנו משלמים את הכסף וגם אומרים לנו שבשנה הבאה נשלם כפול כי הוא יהיה פרטי. מה לעשות? לרשום את הילד לבית ספר עירוני או לחכות שיימצא פתרון ואז להישאר בריאלי או ללכת לקחת משכנתא כדי שהוא יוכל לסיים את בית הספר?", שואל צור ומוסיף כי "מכל זווית שלא מסתכלים העתיד לא ברור, לוטה בערפל ואנחנו בתור הורים לילדים לא יודעים מה לעשות. אין מידע כי המשא ומתן תקוע ומצד שני בית הספר לא מוכן להתחייב על שום דבר. חוסר הידיעה מייאש".



מנכ"ל ביה"ס: "המאבק הממושך הגיע השבוע לנקודת שפל"


בתוך, כך, מנכ"ל בית הספר, יוסי בן-דב, שלח הבוקר מכתב לצוות בית הספר ולהורים: "אלו ימים קשים. בתום שלוש שנות משא ומתן מייגע שלא צלח עד כה, מרחף סימן שאלה גדול מעל קיומו של בית הספר במתכונתו הנוכחית. המאבק הממושך להבטחת המשך קיומו הגיע השבוע לנקודת שפל נוספת, לאחר שמשרד החינוך דחה, בצורה מפתיעה ומקוממת, את הצעתו של בית המשפט העליון לפנות להליך גישור - הצעה אותה אמצנו, בברכה כמובן".



"בית הספר הגיע אל שולחן המו"מ בידיעה ומתוך הבנה, כי יהיה עליו לבצע ויתורים כואבים על מנת להבטיח את המשך פעילותו, בכללם ויתורים בנושאים שרבים מאתנו רואים כ'פרות קדושות'. בשל כך היה מאכזב כל כך לגלות, כי בצדו השני של השולחן אין שותף המעוניין להגיע לפתרון, אשר ישמר את התמהיל הייחודי של בית הספר. אין לנו כוונה לאפשר פגיעה בתלמידים, לא נסכים שיכפו עלינו פיטורי מורים ובוודאי שלא נשליך מנגד למעלה מ-100 שנות מצוינות והישגיות בשל דרישה לקידוש הבינוניות".



ממשרד החינוך נמסר: משרד החינוך מכיר בחשיבות בית הספר הריאלי בחיפה. המשרד מקיים התדיינות רצופה עם הנהלת בית הספר, ובמסגרתה הציע להם מספר חלופות להתייעלות. יצוין שהנושא נמצא בהתדיינות בבג"ץ. המשרד עומד על כך שבית הספר יתכנס להיקפי גביית הורים מותרת – ללא חריגות. משרד החינוך רואה ערך עליון במתן הזדמנות שווה לכל תלמיד ותלמידה.