בחודש ספטמבר 2015 נכנסה אל לשכת ראש העיר באור יהודה ליאת שוחט, צעירה מקומית, עורכת דין במקצועה, שיש לה תוכניות גדולות. האישה הראשונה בתפקיד לא מתכוונת לעזוב בלי להותיר חותם על המקום שבו גדלה.

"לפני חודש נסעתי במכונית עם בתי בת ה־17", סיפרה ראש העיר. "שוחחנו על בעיה בתיכון - תלמידים מצטיינים שיוצאים ללמוד מחוץ לעיר. היא שאלה למה אנחנו לא עזבנו? בכל שלב בחיי, מרגע שחזרתי לעיר מהצבא ועד היום, יכולתי לקום ולעזוב, אבל אני אוהבת את אור יהודה ואוהבת את האנשים. מחוברת. הצבתי מטרה מגיל צעיר לשבת בכיסא הזה. בגיל 17, כשהייתי יו"ר מועצת הנוער והחלפתי את ראש העיר ליום אחד, הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות. האמנתי שאני יכולה לשנות, כי יש פה פוטנציאל, רק צריך להיות במקום הנכון כדי לעשות זאת".
בבחירות המקומיות שוחט התמודדה מול שלושה מועמדים וזכתה ב־59% מהקולות. היא רק ידעה שיום אחרי שתיבחר היא תזדקק לכל עזרה אפשרית כדי להתחיל בשינוי. "אחד הטלפונים הראשונים שקיבלתי אחרי הבחירה היה מיו"ר מפעל הפיס, האלוף במיל' עוזי דיין", היא נזכרת. "הוא בישר לי שכראש עיר, אישה, אני נכנסת לאסיפה הכללית במפעל הפיס, סיפר על הכספים שעומדים לרשותי, והכי חשוב - זימן את עצמו ביחד עם כל צוותי משרדו לפגישת היכרות. היה בין הראשונים שהגיעו לפה, בגלל החשיבות והתרומה של מפעל הפיס לבניין העיר".

בעוד מספר שבועות אמור להיחתם הסכם בין העירייה למשרדי הממשלה - תוכנית גג שלפיה יתווספו לאור יהודה 5,000 יחידות דיור חדשות. היום גרים בעיר כ־37 אלף תושבים. התוכניות העתידיות מדברות על הכפלת המספר. הרי היא יושבת בצומת דרכים חשוב במרכז הארץ, קרובה לכל מקום אסטרטגי. 
"הלוגו שנבחר כמיתוג העיר מחדש היה 'המרכז של המרכז'", שוחט מספרת. "אנחנו הלב, נמצאים בתוך בקעת אונו, חמש דקות מתל אביב, מנתב"ג. מבחינת נגישות לתושבים וגם לאורחים, לא קיים באזור מקום כזה".
רק ששוחט, שכאמור גדלה באור יהודה, לא מתכוונת להזניח את העיר הוותיקה, לא תיתן לה להישאר הרחק מאחור. "התנאי שלי בכל ההליך של חתימת ההסכם מול משרדי הממשלה הוא שלא תיבנה יחידת דיור אחת לפני שהתושבים בעיר הוותיקה יקבלו שדרוג למקום מגוריהם", היא מבהירה. "עד שייצאו ההיתרים וייבנו הדירות ייקח זמן, ובינתיים אני צריכה להשקיע את הכספים כדי שלא יהיו הצפות כמו שקורה כאן בזמן הגשמים, וכדי שמערכת הביוב לא תעלה על גדותיה. דרכים, תחבורה, זה מה שהולך להיות בשנה הקרובה. המטרה היא לא ליצור שתי ערים. עיר חדשה, משודרגת, לעומת עיר שלא טופלה בשנים האחרונות. אור יהודה הולכת לעבור מהפכה ממשית. כל התוכניות קיימות, הקליע נמצא בקנה ומחכה ליציאה". 
החיבור והחיבוק
כאן מגיע החיבור ההדוק עם מפעל הפיס. היכולת לתת לעיר צבע משלה, אופי. מול בית העירייה אפשר לראות את בית "כותר פיס" שמשמש היום כספרייה העירונית, וגם את "תפוח פיס", שמאכלס ילדים בכל הגילים, המבקשים ללמוד טכנולוגיה ומדעים.
"אנחנו בשלבים אחרונים של הקמת גינה מאוד גדולה בשכונה הוותיקה, בהשקעה של כמעט שני מיליון שקל", מספרת ראש העיר. "היום כשאני מסתובבת, תושבים אומרים: '50 שנה לא נכנסו לאזור שלנו'. ופתאום הם מקבלים גינה עם אביזרים לכל הגילים. 
פעוטות, ילדים, מכשירי כושר למבוגרים. נולדתי וגדלתי באור יהודה. אני מרגישה שליחה וקול של אותם תושבים. בעבר הייתה מגמה של טיפוח והשקעה בכביש הראשי, היכן שהעין רואה, אבל לי חשוב להיכנס דווקא לשכונות הפנימיות, שהיו סוג של חצר אחורית. יש שם ילדים וזוגות צעירים, שאין סיבה שלא ייהנו מגינה מתחת לבית".
אפילו את מגרש הכדורגל המקומי, שבו מתאמנים 400 ילדים בכל הגילים, שוחט משפצת בעזרת מפעל הפיס. "אנחנו הופכים אותו לבעל דשא סינתטי, מחליפים תאורה, משפצים יציעים", ראש העיר מעדכנת. "שיתוף של מפעל הפיס והעירייה. זה מקום מרכזי - מבית הספר לכדורגל עד לשתי קבוצות בוגרים, שמשחקות ומתאמנות שם. מגרש ש־50 שנה לא נגעו בו, היה מיושן ומוזנח. אני מקווה שלעונת המשחקים הקרובה הוא יהיה מוכן. אם מדברים על ספורט, החובה שלי היא להעמיד אולם בשכונה החדשה. כספי מפעל הפיס יעזרו לי לממש את הצורך הזה".

עו"ד שוחט, ראשת העיר. צילום: אלוני מור
שוחט יודעת שהיו שנים שבהן השם של העיר בחוץ לא היה מי יודע כמה. עכשיו היא פועלת בכל הכוח כדי לשנות את התדמית. "בתהליך המיתוג הגדרתי שתי מטרות עיקריות", היא מסבירה. "בעקבות מה שעברנו ביקשתי להחזיר את תחושת הגאווה, ללכד את השורות בין התושבים. החלק השני של המיתוג יהיה בהבאת אוכלוסיות חדשות, שירצו לגור בעיר מתוך בחירה ולא משום שזול כאן, או קרוב לתל אביב. בשנים האחרונות ההגירה הייתה שלילית. משפחות חזקות, שיכלו להרשות לעצמן, מצאו מקום בקריית אונו או גני תקווה. אנחנו מתכוונים לעצור את הסחף". 
אחד הפרויקטים החשובים של שוחט הוא חיזוק מערכת החינוך, כדי שגם התלמידים יבקשו להישאר ולא יפזלו החוצה. "בעבר המגמה הייתה להשתמש בכספים כדי לשפר את החזות, אני רואה יותר צורך בהשקעה בתוך מערכת החינוך", היא אומרת. "תקשוב ומחשוב גם למורים וגם לתלמידים. בשנה וחצי הקרובות כל מערכת החינוך, מורים וגננות, יקבלו מחשב, אייפד, לפי הצורך. הקדמה תגיע אלינו. כל בתי הספר הממלכתיים בעיר קיבלו תקציב שיושקע במהלך חופשת הפסח. כל תלמיד יחזור ויקבל בית ספר אחר. שיפוץ חזותי, דשא סינתטי, שירותים. דברים שנוגעים לאקלים הבית ספרי".
בנושא החינוך נכנס כמובן גם חלקו של מפעל הפיס - המלגות לסטודנטים. שוחט מודה שהפיס עזר לה לשנות את החשיבה. "בעקבות הצעדים שלהם, שינינו את התפיסה של חלוקת המלגות", ראש העיר מספרת. "בעבר כל מי שלמד קיבל מלגה, היום מקבל מי שתורם לקהילה. סטודנט שמבקש לעבוד עם נער או קשיש. מפעל הפיס מעניק 5,000 שקל, אנחנו עוד 5,000, והסטודנט בעננים. קיבלנו מלגות ל־30 סטודנטים. כל עזרה שמפעל הפיס מציע אנחנו חוטפים בשתי ידיים".
עזרה, למשל, גם בצד התרבותי. מופעי קיץ שמפעל הפיס הביא העירה וזכו לצפייה המונית. "אור יהודה מדורגת במדרג הסוציו־אקונומי 5", שוחט מספרת. "אנחנו עיר במרכז הארץ, אבל יש לי שכונות שהן פריפריה חברתית. לא כל תושב יכול להרשות לעצמו לקנות כרטיס להופעה של משה פרץ ב־200 שקל, אבל דרך מפעל הפיס אנחנו מביאים את האמנים הגדולים. בקיץ היה כאן מאור אדרי שהופיע בגן, שגם הוא הוקם בעזרת מפעל הפיס. ההופעה הייתה פתוחה לקהל, אירוע השיא של סוף החופש הגדול. חגיגה נפלאה".
 
שוחט היא ראשת העיר הראשונה באור יהודה. לא רק אישה, גם נבחרה לתפקיד כשהייתה בהריון מתקדם. היום היא אם לארבעה ילדים. "שברתי את תקרת הזכוכית", היא משוכנעת. "ההצבעה עבורי נעשתה תוך כדי שינוי תפיסתי ומחשבתי אצל התושבים - ומגיע להם שאפו. כעת חובת ההוכחה עלי עד לבחירות הבאות".
איך את מסתדרת עם תינוקת?
"היא בת שנה וחצי ואני מסתדרת מעולה. יודעת לשלב כמו שעשיתי בכל תפקיד שביצעתי. יותר מזה, הסטטוס רק עוזר לי. אני רואה מה קורה במעונות, יוצאת איתה לפארק ושומעת חברות. היא מאפשרת לי לגעת באנשים שבדרך כלל ראש עיר לא מגיע אליהם".
מעניין איזו עיר נראה באור יהודה בעתיד. משרדי הממשלה ידחפו, מפעל הפיס יעזור. "עיר שהולכת קדימה", שוחט מתכננת. "אנשים שרוצים לגור בה מתוך בחירה, עם מערכת חינוך טובה, עם שדרוג ופיתוח של השכונות הוותיקות וכניסה של אוכלוסייה צעירה. כמובן שלא נשכח את אזור התעשייה. בעבר הוא היה מוצף מוסכים ועסקים קטנים, בעתיד יהיה בו הרבה הייטק. תבין, ניסיתי להיכנס לפוליטיקה הארצית, אבל אני יכולה להגיד שאין בכלל מה להשוות. פה אתה משפיע על החיים ונוגע בכל תושב".

הפרויקט בשיתוף מפעל הפיס