הרחק מן ההמון הסואן, אבל פחות משעה נסיעה ממרכז הארץ - בני שמעון היא שער הכניסה לנגב. המועצה האזורית, המשתרעת על שטח של כ־400 אלף דונם בצפון הנגב ועוטפת את באר שבע מצפון, ממזרח וממערב, היא נקודת המפגש בין שדותיה המוריקים של ישראל הצפונית לנופים הצחיחים של המדבר. נקודת מפגש זו היא שהופכת את בני שמעון לאזור מרתק ומגוון כל כך. מרחב שחלקו הצפוני נטוע יערות וטובל בהרי חברון ובגבעות לכיש, וחלקו הדרומי חולש על מישורי הלס האינסופיים של הנגב.



"הנגב הוא מקום נפלא לחיות בו וכמובן לטייל בו", אמרה ל"מעריב־השבוע" ראש המועצה סיגל מורן. "המרחבים, האוויר הצלול, האטרקציות, הנופים, השילוב בין התרבויות השונות, צורות ההתיישבות והחברה הבדואית יהפכו כל ביקור לחוויה מעשירה, מהנה ומרגיעה. זה הזמן לראות את הנגב במלוא תפארתו".




פיקניק בחניוני היערות



חניון "טבע" ביער דבירה, בצמוד לקיבוץ דביר, הוא אחד החניונים המטופחים והנעימים שיש לאזור להציע. החניון צופה אל שדות חיטה, ובצמוד לו שוכן אתר פריחת הכלניות העיקרי של המרחב – אזור חורבת מגדלית. החניון נקי ומסודר, עמוס שולחנות פיקניק ונגיש לציבור בעלי מוגבלויות. אפשר לצאת מהחניון לטיול רכוב בין שבילי יער דבירה המרהיב בעיקר בחורף ובאביב, ולהגיע מזרחה עד חורבת זעק, אתר ארכיאולוגי יפיפה הכולל גם מחילות מסתור מימי מרד בר כוכבא ונוף מרהיב לעבר בקעת יבל ודרום הר חברון.



לא רחוק, בשמורת להב צפון, הנמצאת כ־500 מטר מצפון לקיבוץ להב, תמצאו אזורי פיקניק נפלאים. השמורה מצטיינת בצומח מיוחד האופייני לאזור הביניים שבין המדבר לאזור הים תיכוני. ביער להב עצמו מספר רב של חניוני פיקניק מסודרים, עם שולחנות, ברזי מים, מצפורים ועוד.



מסלול רכיבת אופניים ביער להב. צילום: יפתח סהר
מסלול רכיבת אופניים ביער להב. צילום: יפתח סהר




מורשת במרכז ג'ו אלון



מרכז ג'ו אלון הוקם לפני יותר מ־40 שנים. המרכז יושב בין העצים של יער להב ומהווה עוגן היסטורי, תרבותי, תיירותי, סביבתי וחינוכי בנגב. המרכז משמש כעוגן לאמון הדדי, לשותפות ולמנהיגות בדואית ואזורית וכ"מפגש בין קהילות". תוכנו של המרכז, כמו גם מיקומו הגיאוגרפי, מבטאים ומקדמים הבנה ודו־קיום, הן בין הדתות והתרבויות השונות הן בין האדם וסביבתו.



במרכז מוזיאון יחיד מסוגו בארץ לתרבות הבדואים. המוזיאון אוסף, משמר ומתעד את אורח החיים המסורתי ואת התרבות הבדואיים אשר הולכים ומשתנים. המוזיאון כולל גם אוהל אירוח ואוהל האישה ("המחראם"), ששניהם משמשים כמוזיאון חי הממחיש כיצד האוהל התנהל בשנים עברו. במקום גינת תבלינים יפיפייה ובה צמחי תבלין ארץ־ישראליים וצמחים מיוחדים ששימשו את האוכלוסייה המקומית. המרכז פועל הלכה למעשה ומקיים את העקרונות המנחים אותו. במרכז עובד צוות הפועל "עם הנשמה" מתוך איכות, מצוינות, שירותיות, יעילות ושקיפות. בדואים ויהודים, חברי קיבוץ ועירוניים, דתיים וחילונים, המהווים מיקרוקוסמוס אנושי ורב־תרבותי.



אתר מורשת מרתק נוסף הוא מרכז מורשת יהדות קוצ'ין במושב נבטים. קהילת יהודי קוצ'ין, שמנתה כ־2800 נפש עם העלייה בשנות ה־50, היא מבין הקהילות היהודיות הקטנות בעולם. מקורה בחוף מלבאר שבדרום מערב הודו (אזור המכונה היום מדינת קראלה). הקהילה נקראת על שם חבל הארץ שבו שכנו רוב בניה. המרכז במושב נבטים מציע ביקור המשלב הכרת מורשתם העשירה של יהודי קוצ'ין באמצעות סרטון וביקור במוזיאון, שבו פריטים מקוריים, וביקור בבית הכנסת המיוחד של מושב נבטים.



מרכז ג'ו אלון, א'־ה', בשעות 8:00־16:00. טלפון להזמנות: 9913322־08


מרכז מורשת יהדות קוצ'ין במושב נבטים, טלפון: 6238299־08




אדרנלין ביבשה ובאוויר



במקרה של טיול משפחתי, או אם תחליטו לאתגר את החופשה הזוגית שלכם בקצת אקשן, תוכלו להגיע לקיבוץ כרמים, הסמוך לצומת שוקת, ולירות כמה כדורי צבע זה על זה. מרחב הפיינטבול של הקיבוץ משתרע על שטח של כ־15 דונם, והוא מגודר, מאובטח ומעוצב כשטח לחימה של ממש.



אם זה לא סיפק את יצר ההרפתקנות שלכם, תוכלו לצאת גם לטיול טרקטורונים ב"צליל נודד", השוכנת במתחם הפיינטבול. החברה מציעה טיולים מגוונים מאוד בכל רחבי האזור, החל מטיולים קצרים של שעה ורבע וכלה בטיולים בני יומיים ויותר, וכן טיולים ליליים. בקיבוץ תמצאו את חוות "פרח בכרמים", שבה אפשר לקבל שיעור בסיסי ברכיבה על סוסים וגם לצאת עם צוות המדריכים לטיול סוסים באזור.



ואם בא לכם ממש להרים את רמת האקסטרים, במנחת שדה תימן שעל כביש 25, בסמוך לכניסה המערבית לבאר שבע, תוכלו לקפוץ ממטוס מדי סוף שבוע. במקום פועל בית הספר Sky Kef לצניחה חופשית, המספק צניחות היכרות TANDEM וכמובן גם קורסים למי שמעוניין להתמיד בשיגעון.



צניחה חופשית בשדה תימן. צילום: עינת מולכו
צניחה חופשית בשדה תימן. צילום: עינת מולכו




אתרי התיירות בקיבוץ כרמים, מרכז הזמנות: 6597111־08


טרקטורוני "צליל נודד": 7998778־050


סקאי כיף, שדה תימן, טלפון: 1700705867




"הסינגלים" ביער להב



יער להב הופך בשנים האחרונות למוקד משמעותי עבור רוכבי אופניים. במהלך שלוש השנים האחרונות, נסללו ביער שני סינגלים באורך כולל של 25 ק"מ והעתיד נראה מבטיח מאוד עם יותר מ־90 ק"מ נוספים, שעתידים להיפרש ביער. מזג האוויר הנעים והיבש יחסית מבטיח תנאי רכיבה מצוינים לאורך כל השנה, ובימים החמים מספקים עצי היער צל מציל. שני הסינגלים מיועדים לרוכבים בדרגה בינונית ומעלה. הם מאתגרים יחסית לרכיבה ומאפשרים גם אופציות מעט יותר אקסטרימיות עבור מי שיודע לנצל את הברמים הארוכים במיוחד ואת האתגרים הטכניים הנוספים לאורך הדרך, ולא מעט "זמן אוויר" למי שקפיצות זה הקטע שלו.