סטודנטית בריטית בת 21 נרצחה ושניים נוספים נפצעו באורח קל בפיגוע דקירה שאירע היום (שישי) במתחם הרכבת הקלה בכיכר צה"ל בירושלים. המחבל נסע ברכבת הקלה וכשהגיעה סמוך לכיכר צה"ל, קם ממקומו ובאמצעות סכין שהיתה ברשותו דקר את הנוסעת. הצעירה נדקרה בפלג גופה עליון ונפצעה באורח אנוש. שוטר שהיה באותה עת ברכבת הבחין באירוע, השתלט על המחבל ונטרל אותו. בעקבות האירוע בלמה הרכבת באופן פתאומי וההשתלטות הסופית על המחבל אירעה מחוצה לה. צוותי הצלה שהגיעו למקום פינו את הפצועה לבית החולים הדסה הר הצופים תוך כדי פעולות החייאה. לאחר שהרופאים נלחמו על חייה של הצעירה, נקבע מותה. צוותי מד"א פינו לבית החולים שערי צדק בעיר שני פצועים נוספים, אישה כבת 30 בחודשי הריון מתקדמים שנחבלה בבטנה בזמן עצירת הרכבת וגבר בשנות ה-50 שנחבל ברגלו שניסה להימלט. 



תיעוד: מעצר המחבל שביצע את הפיגוע ברכבת הקלה בירושלים (צילום: חדשות 10)

הנרצחת היא חנה בלדון, בת 21, שהגיעה לאוניברסיטה העברית מאוניברסיטת בירמינגהאם במסגרת חילופי סטודנטים. היא למדה לימודי דת, ושהתה באוניברסיטה העברית מינואר 2017, כשהיא הייתה אמור לחזור לאנגליה בסוף הסמסטר הנוכחי.


תיעוד מעצר המחבל ברכבת הקלה. צילום: קבוצת ביטחון שדה

חובש רפואת חירום, אבי הנפלינג, שהגיע למקום סיפר: "במקום הייתה המולה גדולה, שוטרים שהיו במקום הובילו אותי לתוך הרכבת שם שכבה צעירה בשנות ה-20 כשהיא מחוסרת הכרה עם פצעי דקירה בפלג גופה העליון, הענקתי לה טיפול רפואי ראשוני מציל חיים וביצעתי פעולות החייאה. מיד הגיעו צוות ניידת טיפול נמרץ שלנו שהמשיכו בפעולות החייאה מתקדמות שמצבה אנוש. טיפלנו גם גבר בשנות ה-50 ואישה בהריון בשנות ה-30 שנחבלו במהלך האירוע ופינינו אותם לבית החולים שמצבם מוגדר קל".

 

מתנדב זק"א, נחמן רביבו, תיאר את הרגעים לאחר האירוע: "הייתה בהלה מאוד גדולה ברכבת. היא עצרה ונפתחו הדלתות כך שכולם יכלו לרוץ ולברוח. משה לוי מתנדב מד"א הוסיף: "הייתי על פסי הרכבת בסמוך וקיבלתי אישור להגיע לשם, הייתי בזירה תוך דקה. מצאתי בחורה צעירה מוטלת על הרצפה ללא דופק וללא נשימה. האירוע עצמו היה בתוך הקרון ומסביב היתה המולה מאוד גדולה של ערב חג".

על רגעי ההשתלטות על המחבל, לוחם בצנחנים שהיה עד לאירוע סיפר לחדשות 10: "מיד כשהמחבל דקר את הנוסעת קפצו עליו כמה מהנוסעים. כל האירוע ארך פחות מדקה". 

המחבל שביצע ביצע את הפיגוע הוא גמיל תמימי, בן 57, תושב ראס אל עמוד. בשב"כ מציינים כי המפגע ניסה להתאבד השנה בבליעת סכין גילוח בבית חולים בצפון וב-2011 הורשע בביצוע מעשים מגונים בבתו. מפקד משטרת מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי אמר כי המחבל מעורער בנפשו והוסיף כי "אנחנו מסכלים כל אירוע לא משנה איפה הוא. הגבנו מה עכשיו על ידי השוטרים וגם אזרח שהיה ברכבת הצטרף. אזרחים מסייעים ומתערבים ואני מקווה שלא יהיו אירועים כאלה בהמשך". 

הסכין שנמצאה בזירה. צילום: דוברות המשטרה
הסכין שנמצאה בזירה. צילום: דוברות המשטרה


זירת הפיגוע בבירה. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת הפיגוע בבירה. צילום: תיעוד מבצעי מד"א


הפיגוע היום מתרחש לאחר שבתחילת החודש שלושה צעירים נפצעו בפיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים. אחד הנפגעים הוא שוטר מג"ב שנפצע באורח בינוני. שני נפגעים נוספים, אזרחים בני 18 ו-23, נפצעו באורח קל. המחבל, בן 17 מאזור שכם, נהרג. הנפגעים קיבלו טיפול על ידי כוחות מד"א ופונו לבתי החולים הדסה עין וכרם ושערי צדק.

המחבל הפלסטיני הגיע לאזור העיר העתיקה, דקר שני אברכים והתחיל להימלט מהמקום. כוח של מג"ב זיהה את החשוד בעודו בורח וניהל אחריו מרדף. בשלב מסוים נכנס המחבל לאחד הבתים בעיר העתיקה, שני לוחמים נכנסו אחריו, המחבל הסתובב לעבר אחד הלוחמים ופצע אותו באמצעות הסכין. הלוחם הפצוע ביצע ירי לעבר המחבל וחיסל אותו במקום.