למעלה מ-600 מפגינים הגיעו היום (שישי) להפגנה יוצאת דופן שהחלה מול שגרירות רוסיה בתל אביב במחאה על אוזלת ידו של הקרמלין במוסקבה מול הדיווחים הרבים שזורמים בשבועות האחרונים לכל רחבי העולם מחבל צ'צ'ניה האוטונומי למחצה, לפיהם מתקיימת רדיפת גברים הומוסקסואלים באזור. הרדיפה אמנם רווחת ברחבי רוסיה כולה תחת הנשיא ולדימיר פוטין שידוע כהומופוב בעצמו, אך על פי הידיעות בצ'צ'ניה, היא הגיעה בשבועות האחרונים לממדים שיטתיים של כליאה, עינויים ושלטון פחד, המגיעים גם עד כדי הוצאות להורג של גברים שידועים כהומואים או 'חשודים' ככאלה. 
ההפגנה אורגנה על ידי האגודה למען הלהט"ב בישראל בשיתוף כל ארגוני הקהילה הלהט"בית בארץ תחת הססמה "לעולם לא עוד", השאולה מהאתוס הציוני בעקבות השואה, נושא רגיש במיוחד עבור קהילת הלהט"ב משום רדיפת הגברים ההומואים וסימונם להשמדה בגרמניה הנאצית בטלאי המשולש הוורוד, בדיוק כפי שהיהודים כולם סומנו בטלאי הצהוב של מגן דוד. 
"בשבועות האחרונים מדווח כי בצ'צ'ניה, בראשות הנשיא רמזן קדירוב, מתארגן רצח שיטתי שנועד 'למחוק' את אוכלוסיית הלהט"בים עד חג הרמדאן. מאות גברים להט"בים ונשים טראנסיות נחטפים, מוחזקים במחנה ריכוז, עוברים עינויים נוראיים ונרצחים. ממשלת רוסיה בוחרת לעצום עיניים ומאפשרת לרצח להימשך. לא נשתוק בזמן שאחיותינו ואחינו נרצחים", אמרו באגודת הלהט"ב בישראל שהחלה השבוע במקביל להיות שותפה בתיאום וקיום רצף הפגנות בנושא בתקופה הקרובה ברחבי העולם.

הפגנה מול השגרירות הרוסית בתל אביב, צילום: דוברות האגודה למען הלהט"ב


"אנו קוראים להתערבות מידית של רוסיה בנעשה. אנו יודעים כי ביכולת הנשיא פוטין לעצור את שמתרחש בצ'צ'ניה, באם רק ירצה בכך. אנו קוראים לאומות העולם לקלוט את מעט הפליטים הצ'צ'ניים המתדפקים על דלתם. בשבילם, חזרה משמעותה מוות בטוח", מוסיפים מארגני ההפגנה. במהלך ההפגנה קראו המשתתפים עדויות של להט"בים שהצליחו להימלט מצ'צ'ניה או להתראיין לתקשורת המערבית. 

 
פנו לראש הממשלה

 
ארגוני קהילת הלהט"ב הישראלים מצטרפים בהפגנה הזאת למאות הפגנות שהתקיימו בחודש האחרון בכל רחבי העולם המערבי נגד רוסיה ובתביעה מהשלטונות המקומיים להביע בפני מוסקבה שאט נפש מהממדים השיטתיים והמסוכנים אליהם הגיעה הרדיפה הממסדית ההומופובית, תחת עינה הפקוחה וללא התערבותה בנעשה בצ'צ'ניה. במקביל פנו הארגונים לראש הממשלה: "אתה משתמש בנו בעולם כדוגמה למחויבות ישראל לזכויות אדם, זה הזמן להפגין אותה".
אמש שלחו ארגוני הלהט"ב הישראלים מכתב גלוי לראש הממשלה ושר החוץ, בנימין נתניהו, בתביעה דומה בו כתבו שעד כה, כמו רבים מדי ממנהיגי העולם המקיימים קשר הדוק עם פוטין ורוסיה בנושאים מדיניים וביטחוניים, לא הביע כל עמדה בנושא: "אנו פונים אליך על מנת לפעול בדחיפות להפסקת הרדיפה ומעשי הרצח של הומואים, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים המתבצעים בימים אלה בצ'צ'ניה.

הפגנה מול השגרירות הרוסית בתל אביב, צילום: דוברות האגודה למען הלהט"ב


"בשבועות האחרונים מתרבים הדיווחים והעדויות בתקשורת העולמית אודות מסע הרדיפה על ידי השלטונות הצ'צ'נים ובגיבוי הממשל הרוסי" כתבו הארגונים לנתניהו והדגישו: "הפעם האחרונה שהומואים נשלחו למחנות ריכוז הייתה במלחמת העולם השנייה. בטקס בערב יום השואה התייחס לעובדה שאומות העולם ידעו על השמדת היהודים ולא עשו דבר. חלפו 75 שנים אבל גם היום אחינו ואחיותנו, הומואים ולסביות, ממשיכים להיות נרדפים ברחבי העולם". 
ארגוני הלהט"ב בישראל ציינו במכתבם כי ממשלות בריטניה, ארצות הברית והאיחוד האירופי כבר גינו את המעשים והחלו לפעול במישור הדיפלומטי ומוסיפים פנייה אישית לראש הממשלה: "אנו קוראים לך, רה"מ ושר החוץ, לעשות כל שביכולתך כדי לגנות את המעשים, לקרוא לחקירה ולהתערבות הקהילה הבינלאומית ולפעול יחד עם מדינות נוספות בכל פורום כדי להביא להפסקה מיידית של מעשי הרדיפה, העינויים והרצח. פעמים רבות בנאומיך באו"ם התייחסת לקהילה הגאה כדוגמה לפתיחות החברה הישראלית ומחויבותה לזכויות אדם ואנו קוראים לך להפגין מחויבות זו כעת".