"באתי לכאן במיוחד בשביל לספר לכם את תחושתי כהורה מודאג על כך שיש חוסר איזון מהותי בין ימי החופש של ההורים לילדים. אני לא מצפה מהגננת או המורה שמשתכרות שכר זעום לתת יותר ממה שהן נותנות. להערכתי כל עוד לא יהיה פתרון חקיקתי הפתרון נמצא ברשויות המקומיות ברמת קייטנה. תעזרו לנו כי קשה לנו מאוד", דברים אלה אמר היום (שלישי) רונן וסרמן מהרצליה, אבא לילדים, שהגיע לדיון בלוח חופשות התלמידים במערכת החינוך ובפרט חופשת ל"ג בעומר שהתקיים במסגרת ועדת החינוך, התרבות והספורט.



יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) פתח את הדיון ואמר כי "אי אפשר היה להתעלם מהקולות סביב סוגיית החופשות במערכת החינוך, התאמתן לציבור ההורים, למשק, לחברה. נכון שזה עולה בשל פניית הרב הראשי דוד לאו לשר החינוך לדחות את יום החופשה של ל"ג בעומר. הגיע הזמן לשבת ולהידבר, לשבת ולהגיע להסכמות ולהתאים את מערכת החופשות במערכת החינוך לצורכי המשק, ללוח השנה העברי והלא עברי בהתאמה לאוכלוסיות המיעוטים שחיות בתוכנו. התאמה גם לצרכים המשפחתיים ולהורים, לא יתכן שאנחנו מתקדמים, משנים דברים וכשמגיעים למערכת החינוך פתאום יש לנו ארגוני מורים. כפי שאני יודע ארגוני המורים לא נכללים באוכלוסיות המיוחדות במערכת החינוך, הם שומעים את הקולות ואפשר להידבר איתם". עוד אמר ח"כ מרגי כי "אם לא יהיה דיון ומשרד החינוך וארגוני המורים לא ישבו ביחד להתאמות המיוחדות שחברי הכנסת מנסים להזיז את העגלה הזו הרבה זמן, הם לא ימצאו את הוועדה כסעד, אנחנו ניאבק בכל דרך, אני יודע שזה לא יהיה מושלם אבל אין ספק שצריך לעשות התאמה".



"השינוי בחופשת ל"ג בעומר נפל עליי ביום בהיר"


ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), אמא לשני ילדים, אמרה כי "השינוי בחופשת ל"ג בעומר נפל עליי ביום בהיר. בלוח החופשות שקיבלתי מהגן של הילדה הקטנה שלי כתוב שחופש ל"ג בעומר יתקיים ביום ראשון ה-14.5. זה יום חופש 'תתמודדו', אז התמודדתי, מצאתי פתרונות - אמא, בעלי, אני, בייביסיטר ופתאום הזיזו לנו את זה בלי לשאול, בלי להודיע. תמיד ידעתי שאת החגים אי אפשר לשנות, זה קדוש, מתברר שכן אפשר לשנות. מתחילת השנה לא ידעו שזה יום ראשון, כולם פספסו את זה. בשבוע הבא אני אקח את שני הילדים שלי ואביא אותם לפה ואבקש משר החינוך לעשות בייביסיטר לילדים כי אני לא יכולה לקחת יום חופש".



פז כהן, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, הסביר כי "יום שבתון למשק הישראלי עולה 2.2 מיליארד שקל, משרד האוצר עשה תחשיב ש-300 מיליון שקלים זה הנזק הישיר של מחיר יום שבתון במערכת החינוך. בתשע"ז היו לנו 218 ימי לימוד, בתשע"ו היו לנו 219, בתשע"ד היו לנו 217 ימים ואנחנו רואים פה חוסר עקביות. בתשע"ה התחלנו ב-218, הבחירות לכנסת הורידו עוד יום ואף אחד לא פיצה את ההורים ובפורים הורידו פתאום עוד חצי יום". כהן הוסיף כי "יש פער של 66 ימים בין מספר ימי החופשה במשק לבין מספר ימי החופשה של הילדים וזה פוגע באוכלוסיות המוחלשות בישראל. מי שאין לו כסף לא מסוגל להרשות לעצמו לשלם על מסגרת נוספת וזה פשוט יוצר פערים הרבה יותר גדולים בחברה הישראלית".



במהלך הדיון הציג כהן נתונים לפיהם ישראל נמצאת במקום השני בפער בין ימי החופשה במשק לימי החופשה במערכת החינוך ומקום שני מהסוף במספר ימי החופשה לעובדים במשק. "זו לא בעיה רק של מערכת החינוך אלא של המשק הישראלי כולו", הדגיש כהן.



ישראל אליסף, מנהל תחום הגנים בארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים, התייחס לדחיית מועד חופשת ל"ג בעומר ואמר כי "על מנת לשמור שבת יצר משרד החינוך שנאת חינם, שנאת דם, שנאת רבנים וחבל. ההורים במדינת ישראל שקופים לגמרי. לא יתכן שפקיד אחד קובע בעצמו את לוח החופשות, צריך להפקיע את הסמכות הזו בחקיקה ממשרד החינוך".