ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה השבוע דיון על שילוב לקויי ראייה בצה"ל במסגרת ציון השבוע למען העיוור בכנסת. אחת המוזמנות לדיון הייתה משי בן עוז, שהייתה עסוקה בהכנות למסיבת סיום כיתה י"ב עם חבריה מבית הספר הריאלי בחיפה.



משי מתמודדת מלידה עם לקות הראייה שלה בשל סיבוך לאחר שנולדה כפגה, אבל היא מעולם לא נתנה למוגבלות להכתיב את חייה ובימים אלה היא מתכוננת לשירותה בצה"ל, שיחל באוקטובר הקרוב ומתאפשר הודות לשלב הניסוי בתוכנית חדשה שמפעילים יחד קרן רש"י, משרד הרווחה וצה"ל.



"מיד כשקיבלתי את הפטור בלשכת הגיוס עם פרופיל 21 ביקשתי מהוועדה הרפואית להעלות אותו ל־25 כדי שאוכל להתנדב. עדכנתי את לשכת הגיוס מראש ועשיתי את המבחנים הפסיכוטכניים שלא דרך מחשב אלא בצורה יותר מונגשת, אבל הצבא לא ערוך לקלוט כל צעיר עם מוגבלות ובכל מקרה למתנדב יש פריווילגיה לבחור תפקיד", מספרת משי.



"את התהליך עד אותה נקודה עשיתי כמו כולם, אבל חלפו כמה חודשים, לא חזרו אלי והחלטתי שאני לא מוותרת על שירות צבאי. חברה סיפרה לי על תוכנית מתאימה שחיברה אותי ישירות למפקדי יחידות ובסיסים. לבסוף החלטתי שאני רוצה לשרת בצוות פיתוח הדרכה ביחידת סימולטורים בבסיס פלמחים של חיל האוויר".



סקר מיוחד שערך מגדל אור, המרכז הרב־שירותי לאנשים עם עיוורון ולקות ראייה, המופעל על ידי עמותת יעדים לצפון מייסודה של קרן רש"י, מעלה נתונים מאכזבים על יכולתו של צה"ל לקלוט צעירים כמו משי. 64% מהצעירים עם עיוורון או לקות ראייה בגילי 17־18 מעוניינים להתנדב ולשרת בצה"ל.



בכל שנה מסיימים את לימודי התיכון כ־200 צעירים עם לקויות ראייה וההערכה היא שכ־100 מהם יכולים ומעוניינים להתנדב לשירות צבאי. בפועל, בשנת 2015 רק 30 מתנדבים עם לקויות ראייה שולבו בצה"ל.



את המציאות הזאת באה לשנות התוכנית, שבמסגרתה מתגייסת משי. מי שהשיקו השנה את התוכנית לשילוב צעירים עם עיוורון או לקות ראייה בצבא הם מדור המתנדבים "מיטב" בצה"ל, מרכז מגדל אור והשירות לעיוור במשרד הרווחה. מטרתה העיקרית של התוכנית היא לשלש בתוך שנתיים את מספר המתנדבים לקויי הראייה בצה"ל.



משי לא עושה לעצמה הנחות: "ידעתי שלא אוותר על שירות צבאי. יכולתי להתחיל לימודים מוקדם, ללכת לשירות לאומי, אבל למה שאני אוותר על החוויה שכל החברים שלי לוקחים בה חלק? זה גם לשרת את המדינה וגם זה שאני בן אדם חברותי, מה שהיה לי חשוב בבחירת התפקיד כדי לעבור את השירות כחוויה משמעותית וחברתית כאחד. לכן למרות העובדה שאני יכולה לצאת הביתה כל יום, בחרתי לשרת רחוק מהבית וללון בבסיס".



רס"ן עדי כץ, ראש מדור שירות ייחודי בצה"ל, אומר כי "בימים אלו אנו עמלים ולומדים על אופן הנגשת התהליכים בלשכות הגיוס על מנת להקל ככל הניתן את תהליך הגיוס לצה”ל. הצלחתם של המתנדבים בשירות היא הצלחתנו".