לפני 20 שנה, אחרי עוד גל רציחות נשים כפי שחווינו בשבועות האחרונים, עלתה בכנסת הצעת חוק מהפכנית שנועדה להרתיע אחת ולתמיד גברים מכים בפרט ולמגר טוב מכל תכנית את מכת האלימות במשפחה בכלל. מי שניסחו את הצעת החוק ההיא היו רן מלמד, כיום סמנכ"ל עמותת "ידיד", ומי שהיתה אז היועצת המשפטית של ויצו, עו"ד אירית רוזנבלום, כיום מנכ"לית ארגון "משפחה חדשה". מהותה - מעצר מיידי של גבר מכה והשמתו במעצר תוך כדי מהלך מהיר של הגשת כתב אישום נגדו. מי שלקח תחת חסותו את הצעת החוק אז היה ח"כ לשעבר, אז בסיעת הליכוד, מאיר שטרית. החוק עבר קריאה ראשונה בכנסת אך נקבר לשנים ארוכות לאחר שפוזרה לבחירות ושטרית חזר לכהונת שר, מה שלא אפשר את החלת דין הרציפות עליה.



"לפני שמשקמים גברים אלימים צריך קודם להרתיע אותם, לקחת מהם את החירות הבסיסית שלהם כדי שהם לא יוכלו לקחת חיים" אומר סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, ממנסחי החוק המקורי, שמוסיף: "אין שום סיבה שבעולם שאישה מאויימת תאלץ לברוח למקלט לנשים מוכות כדי להסתתר, בריחה שתרסק באחת את חייה וחיי ילדיה. יש להכות בברזל בעודו חם ולא להמתין חודשים ארוכים לדיונים בבית המשפט שבמהלכם האישה ממשיכה להיות מאויימת, כדי שגברים אלימים יחשבו פעמיים לפני שהם מנסים להשתמש בשריריהם במקום בשכלם". הוא מוסיף: "אם המנשטרה תעשה את עבודתה כראוי, גבר אלים ימצא את עצמו מיד במעצר במקום שאישתו, חברתו או אחותו ימצאו את עצמן במקרה הטוב במקלט לנשים מוכות ובמקרה הגרוע בבית הקברות".



כעת (רביעי) הונחה הצעת החוק לראשונה מאז, בגרסה משוכללת יותר, על שולחן הכנסת והיא צפויה להגיע להכרעה של ועדת השרים לחקיקה אם לקבל את תמיכת הממשלה במושב הכנסת הבא, אחרי החגים. מי שמקדם אותה כעת הוא לא אחר ממפקד מחוז ירושלים במשטרה לעבר, ניצב (דימ.) ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). בשיחה עם מעריב-השבוע מסביר ח"כ לוי: "הוספתי להצעת החוק המקורית, שהיא תיקון לסדר הדין הפלילי, עוד יממה של מעצר מיידי ל-72 שעות וכן חובה על המשטרה לסיים את החקירה שלו תוך אותן 72 שעות ואז להביא אותו בפני בית המשפט שבסמכותו לעצור אותו לעוד שבעה ימים שבמהלכם התביעה המשטרתית תהיה מחויבת לסיים את הכנת והגשת כתב האישום נגדו לדיון מזורז, כך שלא יווצר מצב שהוא משתחרר ממעצר וחוזר להוות איום על המתלוננת. כיום החקירה נמרחת, והגם שהגבר החשוד מתשחרר בדרך כלל תחת מגבלות, אין דרך אמיתית היום (הממשלה מעכבת בינתיים הצעת חוק אחרת של חברת סיעת יש עתיד, ח"כ עליזה לביא, להצמיד לחשוד אזיק אלקטרוני שיפקח על תנועותיו – י"ב) לפקח על האיש".



כך, במקום לשים את המתלוננת במעצר הגנתי הטיפול, יהיה לדברי לוי "בשור המועד" והוא מוסיף: "אני מכיר את המשטרה היטב והיא יכולה לעמוד בזה בכח האדם הקיים, הם לא יאהבו את הצעת החוק וכך גם שרי הבט"פ והמשפטים, ארדן ושקד, אבל מה עדיף? לאפשר לחשוד לארוב לאישה כשתצא ממקלט אחרי כמה שבועות למרות ההרחקה? כמו שיש פרקליטים שהם תורני מעצרים, יהיה פרקליט שהוא תורן של שיפוט מהיר. זאת חובתנו להציל נשים מרצח ואני כקצין משטרה לשעבר אומר לחבריי כחולי המדים – תעשו סדר עדיפויות, יש דברים שהם בנפשנו". באשר לאפשרות של תלונות שווא אומר ח"כ לוי: "זה תפקידה של המשטרה לקבוע מה לעשות במקרה שאין בו ראיות פורנזיות או עדים, וזה מחיר פעוט לשלם לעומת מניעת רצח".



לוי רתם להצעת החוק גם חברים בקואליציה כמו הח"כיות מירב בן ארי ויפעת שאשא-ביטון מכולנו וענת ברקו מהליכוד, יעקב מרגי מש"ס ואחרים. "הקרדיט לא חשוב לי. אמרתי להם שיקחו הם את המשימה לקדם את החוק. וכולי תקווה שעד שיגיע החוק לוועדת השרים במושב הבא נצליח לשכנע גם את השרים ארדן ושקד בנחיצותו"