לאחר שבחודש שעבר מחלקת הביטחון של עיריית תל אביב-יפו הודיעה כי היא מעדכנת את תפיסת האבטחה לשנה הבאה בגנים העירוניים והחליטה לבטל את המאבטחים בכניסה ולהמירם בסיורי מאבטחים על אופנוע, שדולת ההורים בעיר שלחה מכתב לחברי המועצה בו ביקשה מהם לבטל את ההחלטה, שלדבריהם "שנעשתה ללא כל דיאלוג מקדים עם ההורים ונציגיהם וללא פרסום שיקול הדעת המלא וההחלטות המקצועיות שהביאו להחלטה זו ורכיביה". 



בראשית המכתב נכתב כי "ההחלטה נעשתה בחוסר שקיפות ובאופן חד צדדי ושרירותי. תחילה פורסמה רשימה של כ-10 אשכולות ומתחמי גן מהם יוסרו המאבטחים בעיר, ובהמשך נודע לנו כי לפי המדיניות העירונית החדשה יוסרו המאבטחים מכלל הגנים בהם הם מוצבים כיום, למעט שני אשכולות. ההחלטה להפחית את האבטחה הקבועה במוסדות חינוך במציאות ישראלית מתוחה ורגישה מתמיד היא על פניו לא סבירה. להזכיר, בעיר תל אביב יפו קיים סיכון מוגבר לאירועים ביטחוניים המעמידים את הגנים בסיכון מוגבר, כפי שלמדנו בצער מהאירועים שהתרחשו לאחרונה בדיזנגוף, שרונה, מלון לאונרדו, צומת מעריב, יפו ועוד. ביפו אף הושלכו אבנים ישירות לחצר גן ילדים בעודם משחקים בחצר".



"אף אחד לא רוצה לקחת אחריות על הילדים בגנים"


עו"ד גל גור, משדולת ההורים בתל אביב יפו, הסבירה היום (שני) בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "יש פה דאגה אמיתית זו לא איזו פאניקה באוויר, יש פה טענה צודקת של שיקול דעת שלא ברור מאיפה הגיע. של חוסר שקיפות, אפלייה ביחס למקומות אחרים שמאובטחים וחוסר נכונות לדיאלוג אמיתי. אנחנו פונים ופונים והעירייה מפנה אותנו למשטרה והמשטרה מפנה אותנו לעירייה ושניהם מפנים לסוכנות היהודית ולמדינה. אף אחד לא רוצה לקחת אחריות על הילדים בגנים ובסוף יש פה ילדים".



"לא ברור למה מורידים מאבטחים בגנים ולא בבתי ספר, על סמך איזה שיקול? אנחנו שומעים בליל של תשובות. בהתחלה אין לנו תקציב, אח"כ אין לנו כוח אדם. ברור לכולנו שילדים קטנים יותר צריכים השגחה. בגן ילדים כשנכנס מבוגר לתוך חלל הגן זה לא נראה מוזר ותמוה. כולם מבינים שיש המון מבוגרים שמלווים את הילדים הקטנים, בשונה מבתי הספר שם זה יהיה יותר חריג, בגן זה לא קופץ לעין. לך תבחין בין מי שאמור להיות שם למי שלא", אומרת עו"ד גור ומוסיפה כי "המאבטחים מכירים כל ילד וילד ואת ההורים שלו ואם מישהו מנסה להיכנס הם מתשאלים אותו, זה המחסום, שום קודן לא יציל אותנו חס וחלילה ממקרים שעלולים לקרות. שיקשיבו להורים וימצאו יחד פתרון בצורה רצינית, זה דבר שלצערי לא ברור למה צריך להיאבק עליו, שהעירייה תהיה קשובה למי שהולך להיות מושפע מהדבר הזה לפני שמחליטים ולא אחרי".



כזכור, בחודש שעבר יצאה הנחייה למנהלות אשכולות ומנהלות הגנים בעיר בנושא "עדכון תפיסת האבטחה לשנת תשע"ח". הובהר להן כי "על פי החלטת מחלקת הביטחון של העירייה, עודכנה תפיסת האבטחה בגנים לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. עפ"י התפיסה החדשה יהיה מעבר מדורג מאבטחה סטטית (מאבטח צמוד) לאבטחה מדלגת (סיור רכוב על אופנוע)". לפי ההנחיה שיצאה על ידי מינהל החינוך, המחלקה לגני הילדים, אותה מכחישים ועדי ההורים: "קדמה להחלטה זו התייעצות עם גורמי מקצוע וועדי ההורים וההחלטה התקבלה בתמיכת משטרת ישראל".



מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "נציגי העירייה, לרבות סגן ראש העיר, אסף זמיר וקצין הביטחון נפגשו עם ועד ההורים הרשמי של תל אביב והסבירו להם את ההחלטה על שינוי מערך האבטחה. שדולת ההורים ביקשו לקיים מפגש דומה ונענו בחיוב על ידי קב"ט העירייה, אולם נציגי השדולה בחרו שלא לקיים פגישה מפני שלא ניתן היה להיפגש במועד בו הם דרשו. הצעתו של קצין הביטחון להיפגש עומדת בעינה. לעניין השינוי נבהיר כי משטרת ישראל נושאת באחריות הכוללת לאבטחת מוסדות החינוך על פי החלטת ממשלה. ההחלטה כוללת הצבת מאבטח צמוד בבתי ספר מכיתה א-עד יב' בלבד ואבטחה היקפית לגני הילדים. בשנת 2005 המשטרה הקצתה 25 תקני אבטחה באשכולות גנים בתל אביב - יפו ומאז ועד היום לא הוספו תקנים על אף הגידול העצום במספרם. לאור זאת התאימה מחלקת הביטחון בעירייה את תפיסת האבטחה למציאות הקיימת, בתיאום עם משטרת ישראל. בשנת הלימודים הקרובה יתקיימו באופן קבוע סיורים רכובים של אנשי אבטחה איכותיים, בעלי רמת הכשרה גבוהה תוך מענה מהיר לכלל גני הילדים. בנוסף העירייה התקינה לאחרונה בכל גני הילדים בעיר אמצעי מיגון, מידור וחירום כגון קודנים ולחצני מצוקה מתקדמים המאפשרים הזנקת כוחות ביטחון מידיים. בנוסף לאבטחה העירונית, קיים מערך אבטחה מרחבי של משטרת ישראל באמצעות סיורים ניידים".