פרשת אום אל חיראן: חודש בדיוק אחרי שחשפנו את דבר סיום החקירה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטת של חקירת פרשת אום אל חיראן, העבירה המח"ש לעיונו והחלטתו של פרקליט המדינה שי ניצן חוות דעת מנומקת ולפיה כך מסתמן החקירה לא הצליחה למצוא נסיבות להעמדתם לדין של השוטרים המעורבים בירי ובגרימת מותו של תושב הכפר יעקב מוסא אבו אל קיען. באותו אירוע כזכור נדרס למוות השוטר ארז עמדי.



פרקליט המדינה שיבחן את חוות הדעת ויקיים סדרת פגישות עם ראש המח"ש עו"ד אורי כרמל, ואז לקבל החלטה סופית באם להורות על פתיחה בחקירה וחקירתם באזהרה של השוטרים או לחילופין על סגירת התיק. כזכור ב- 9 ביולי חשפנו במעריב כי המח"ש סיימה את חקירת אירועי אום אל חיראן, וכי היא שוקדת על ניסוח חוות דעת משפטית שתועבר להחלטתו של פרקליט המדינה ניצן.



באותה ידיעה ציינו , כי מאז האירוע ב - 18 בינואר השנה במהלכם נדרס למוות השוטר ארז עמדי ואזרח תושב הכפר יעקב מוסא אבו אל קיען נורה למוות בשעת דמדומים לאחר שנחשד כמי שחלף ברכבו על פני השוטרים חלפו כמעט שישה חודשים וטרם התקבלה החלטה בנושא.



גורם המעורה בפרטים ציין בפני מעריב כי ממצאי החקירה אינם חד משמעיים וניתנים לפרשנות. "גם אם באופן חד משמעי היה ניתן לקבוע שלא מדובר בפיגוע עדיין הבחינה אמורה להתייחס לרגע הסיטואציה קרי לתחושה שאחזה בשוטרים ברגע האמת. אם הם חשו כי מדובר בניסיון לפיגוע ולכן ירו התמונה היא שונה לחלוטין. ישנן עובדות ברורות וחד משמעיות חלקן מבוססות על ממצאי דוח הנתיחה הפתולוגית , חלקן על ממצאי המעבדה הבליסטית וחלקן על עדויות משוטרים שהיו באותה זירה".



בתחקיר עלה כי אבו אלקיען נורה בברכו ומת ככל הנראה כתוצאה מאובדן דם לאחר שנותר בזירה ללא טיפול כ- 15 דקות. במשטרה הסבירו את הדברים בכך שבאותו זמן נתון היו בזירה שוטרים פצועים מדריסה ואחד מהם קיפח את חייו כאמור. נתון נוסף שנבחן קשור לירי של מספר שוטרים משני כיוונים תוך סיכון השוטרים כביכול וזאת ככל הנראה כתוצאה מהיסטריה בזירה והחשש שמדובר בפיגוע לכאורה, חשש שככל הנראה התבדה.



במח"ש הכחישו את הדיווחים ולדבריהם, התיק נמצא בפרקליטות וטרם התקבלה החלטה אודותיו. ממח"ש נמסר עוד כי "מדובר בהערכות לא מבוססות של כתבים", וכאשר תתקבל החלטה בנדון, היא תתפרסם.



"מחוייבות ההנהגה היהודית והערבית להתערב"



כזכור, בינואר האחרון החל פינוי של היישוב הבדואי אום אל-חיראן בדרום הארץ, בו השתתפו שוטרים רבים. בטרם החל הפינוי אירעה תקרית שבה נדרסו שוטרים על ידי מכוניתו של יעקוב מוסא אבו אלקיעאן, מורה למתמטיקה תושב הכפר. במהלך האירוע קיפחו את חייהם השוטר ארז (עמדי) לוי ותושב היישוב יעקוב אבו אלקיעאן, במה שהוגדר תחילה כפיגוע דריסה. 



בעקבות הדיווח על סגירת התיק, תושבי אום אל חיראן הוציאו הודעה בה הם מחו באופן נחרץ על הכוונה לסגור את תיק החקירה וטענו כי פעולה כזאת תעמיד למעשה את המשטרה מעל לחוק. "אנו קוראים להנהגות היהודית והערבית: זוהי מחויבותכם הערכית והמוסרית להתערב לפני שתתקבל החלטה שתהיה בכייה לדורות. לא ייתכן כי איש לא ייתן את הדין על אבדן החיים המיותר כל כך של אזרח ושוטר - מרמת השוטר בשטח, דרך דרגי הפיקוד השונים ועד רמת מפקד המרחב. סגירת התיק ללא העמדה לדין צריכה להטריד כל אזרח ואזרחית במדינה ולהדיר שינה מעיני כולנו, שכן משמעה הלכה למעשה היא כי מערכת אכיפת החוק לא מחויבת לכללים שחלים על שאר אזרחי המדינה. וברגע שזה המסר שמעבירה המדינה לשוטריה: זה הרגע שבו אנו כאזרחים שומרי חוק נתונים לחסדי השוטרים שמקבלים כאן אישור להרוג בלי לתת על כך את הדין", נמסר מהיישוב.

כזכור, המשטרה ספגה ביקורת קשה סביב האירוע. לפי דיווח של העיתונאי קלמן ליבסקינד, מחקירות מח"ש עולה כי אירוע הדריסה שהתרחש במהלך המבצע לפינוי אום אל חיראן לא היה פיגוע דריסה – בניגוד להודעות הראשונות של המשטרה ולהודעות שפרסם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שטענו כי מדובר באירוע טרור עם קשר אפשרי לדאעש. ביקורת רבה נמתחה על התנהלות דובר המשטרה סביב העניין. 

השר גלעדן ארדן אף פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו כתב: "אם המסקנות של מח"ש, יהיו אשר יהיו, נקבל ונפעל לפיהן ואם יתברר שלא היה מדובר בפיגוע אז ודאי שצריך גם להתנצל בפני בני משפחתו", כשהוא מתייחס למשפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנהג ברכב ונהרג באירוע. 

הזירה תיבדק. חסימת כביש במחאה על אירועי אום אל חיראן. צילום: דוברות המשטרה
הזירה תיבדק. חסימת כביש במחאה על אירועי אום אל חיראן. צילום: דוברות המשטרה


בחודש מרץ האחרון חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ביצעו שחזור של האירוע. בין היתר נבדקו מיקום השוטרים בעת ההתרחשות, מסלול הנסיעה של הנהג ומיקום השוטרים בעת הירי. כל זאת על מנת לקבוע בסופו של דבר האם מהעובדות שעלו ניתן היה לחוש תחושת סיכון חיים מצד השוטרים באותן שעות בוקר מוקדמות.