הותר לפרסום: הבכיר לשעבר בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנעצר הבוקר (ראשון) במסגרת פרשת הצוללות הוא מנהל הלשכה לשעבר, דוד שרן. הוא אחד הגורמים שהובא בשעות הערב לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון. על פי גורמים המעורים בחקירה, הבאתו להארכת מעצר מקורה ברצונה של המשטרה להפעיל עליו לחץ כדי שייאות לחתום על הסכם עד מדינה.


שרן שימש בעבר כראש המטה של שר האוצר יובל שטייניץ, וכמזכיר חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א). בנובמבר 2014 יצא לחופשה ללא תשלום מעבודתו, כדי למלא את תפקיד מנהל לשכת ראש הממשלה. במאי 2016 הוחלט על מינויו של שרן למזכיר הממשלה וכעבור כשלושה חודשים, באוגוסט אותה שנה, הוחלט ששרן לא יתמנה לתפקיד. בעקבות זאת, הוא התפטר וחזר לתפקידו בקצא"א.
 
השופטת עינת רון אמרה כי "המשטרה הציגה בפניה עשרות פעולות לצורכי חקירה וכי מרביתן מצויות תחת חשש לאפשרות לשיבוש. משכך, לא ניתן למצוא חלופה למעצרו של החשוד".

לגבי נתי מור, פרקליטו, אורי קינן, טען כי המשטרה הגיעה לבית מרשו ב-6:30 בבוקר. כששאל את השוטרים אם יש צו חיפוש נענה בשלילה. לטענתו, השוטר אמר לרעייתו 'אם תזוזי אני עוצר אותך". נציגת המשטרה התייחסה בביטול לדברים וציינה כי צו החיפוש היה משובש וכדי למנוע חשש לשיבוש חקירה, ניתנה הנחיה להמתין לצו ראוי. לדבריה, במהלך החקירה, מור השיב כביכול תשובות שהן "שטויות במיץ עגבניות".

צחי ליבר שותפו של מור נעצר על עבירות של שחיתות ושוחד. פרקליטו יאיר רגב לבית המשפט: "איזו מין עבירה זו תיווך לשוחד?", נציגי המשטרה השיבו: "חשוד בשיבוש הליכי חקירה גם". עורך הדין רגב הגיב: "האם להיפגש עם גנור זה שיבוש חקירה?", גם לשאלה הזו נציגת המשטרה "לא נשיב".

עורך הדין רגב המשיך ושאל "לאיזה פרשיות פרשיות נקשר צחי ליבר", אבל לא נענה. הוא הטיח במשטרה: "חיפשתם בביתו ללא צו". נציג המשטרה השיב: |העדפנו להשקיע את שעות הלילה בחקירה, החיפוש בוצע בנוכחות תופס המקום ואנחנו תפסנו זיכרון נייד, אייפד, חשבוניות ומסמכים, ולקחנו בחקירה גם את הטלפון הנייד שלו". רגב: "אם ככה, אין מקום לאפשרות לשנות מסמכים וחשבונות". נציגיי המשטרה: "יש עבירות רבות של שיבוש". 
  
מעצרם של דוד שרן וצחי ליבר הוארך בארבעה ימים ומעצרו של נתן מור בשלושה ימים. מעצרו של מפקד השייטת לשעבר הוארך בארבעה ימים.

מיקי גנור. צילום: פלאש 90

 
כזכור, המתווך בעסקת הצוללות, מיקי גנור, חתם על הסכם עד מדינה ומיד לאחר מכן הועבר למתקן משטרתי ולדירת מסתור בהן חשף בפני חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) פרשיות נוספות.

כבר בחשיפת הסכם עד המדינה טען גנור כי מדובר במערכת שוחדית משומנת, שפעלה בצורה קבועה ובניסיון לשמור על חסיונה המוחלט. באותה מסגרת, כך עולה החשד, שילם גנור כספים תחת אמתלות של יועצים ועמלות, כשבפועל כספים אלו הועברו ככספי שוחד. בין היתר, מעריכים במשטרה, גנור העביר מאות אלפי שקלים לבכיר לשעבר במשרד רה"מ, כדי שזה ידאג לקיום מכרזים ולהתנעתם.

"חייבים להצליב מידע"

קציני חקירות בכירים לשעבר מעריכים כי המשטרה חייבת לחזק ולבסס את עדותו של גנור עם עדויות נוספות ועם עדי מדינה נוספים, לאור העובדה שמדובר בעבריין, על כל המשתמע מכך, שמעורב בכל העבירות שבוצעו בפרשה 3,000. "אסור לשכוח שעדותו של עד מדינה היא עדות 'נגועה' ולכן כדי להביא לבית המשפט ראיות צריך להצליב את המידע ולבסס את התשתית הראייתית מעבר לחומרים גם עם עדים נוספים. בפרשות בסדר גודל כזה, המדינה חייבת להיות ערוכה לחתום על הסכמים נוספים", אמרו קציני המשטרה לשעבר.

המשטרה מתכוונת להציע לבכיר לשעבר לחתום גם הוא על הסכם עד מדינה, ובכך לבסס תשתית בחלק לא מבוטל מפרשת הצוללות. 

מלבד הבכיר לשעבר, עיכבה הבוקר המשטרה חמש דמויות נוספות ששמן עלה בעדותו של מיקי גנור. ביניהם גם מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר (צ'ייני) מרום. חוקרי היאל"כ אספו עמם המסמכים והמעוכבים ייחקרו במהלך הבוקר במטרה לאשש או להפריך את גרסת עד המדינה. כל השישה חשודים בקבלת שוחד, קבלת דבר במרמה ורישום כוזב במסמכי תאגיד.