שבוע אחרי ששיגר ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן, מכתבי התראה טרום הוצאת צווי סגירה לשלושה מפעלים באזור התעשייה סגולה בעיר לאחר שדוחות מדידה שביצע המשרד להגנת הסביבה מצא אותם כמזהמים באופן ניכר מהמותר בחוק וכי הם מהווים סכנה בריאותית לציבור, חתם הבוקר ברוורמן, על צווי סגירה לשניים מהמפעלים, "טביב" ו "אקוכם".



"כפי שהזהרתי, אין לי כוונה להתפשר על בריאות הציבור", אמר ראש עיריית פתח תקווה מיד לאחר שנמסרו הצווים לבעלי אותם המפעלים. כזכור, בשבוע שעבר פורסם במעריב אודות מכתבי ההתראה ששיגר ברוורמן אל אותם מפעלים בעקבות כאמור דוח של המשרד להגנת הסביבה שחשף ממצאים חריגים בשתי בדיקות שנערכו בסביבת אותם מפעלים.



כידוע שני המפעלים גובלים עם שכונת אם המושבות שתושביה בשנתיים האחרונים מלינים כמעט מידי ערב על ריחות חריפים , תחושת מחנק וצריבות בעיניים בעיקר בשעות הלילה. עד לשבוע שעבר טענו גם המשרד להגנת הסביבה וגם העירייה כי הממצאים שנמצאו בסביבת אותם מפעלים תקינים וכי לא עולה סכנה לבריאות התושבים.



צו סגירת המפעלים בפתח תקווה
צו סגירת המפעלים בפתח תקווה



אלא, שהתושבים המשיכו להתלונן והעירייה ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה להמשיך בבדיקות ואלו כאמור העלו ממצאים חמורים. בעירייה מציינים כי נגד שניים מהמפעלים כבר ננקטו בעבר הליכים בגין חריגות בניה, רישיון העסק נשלל מהם וניתן להם רישיון זמני מותנה באישור המשרד להגנת הסביבה והקמת תחנת ניטור לבחינת החומרים הנפלטים מהמפעל.



בשבוע שעבר מיד עם פרסום הדוח של המשרד להגנת הסביבה, הודיע ראש עיריית פתח תקווה ברוורמן, כי יפעל לסגירת המפעלים החשודים כמזהמים והבהיר כי לא יתפשר בנושא הזה "מדובר בעניין חמור מאוד. עכשיו כשנמצא האקדח המעשן, אפעל בכל הכוח כדי להבטיח את בריאות הציבור", אמר ברוורמן.


ראש העירייה נפגש מיד עם פרסום הדוח לפני כשבוע עם נציגי התושבים משכונת 'הדר המושבות' הסמוכה למפעלים המזהמים, והבטיח להם כי בכוונתו להפעיל את מלוא סמכותו כדי להביא לסגירתם של המפעלים המזהמים באופן מיידי אם כי הוא זקוק גם ללחץ שלהם על המשרד להגנת הסביבה. "אנחנו נפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כדי למצות את הדין עם האחראים, בהתאם לחוק", הבטיח ברוורמן לנציגי התושבים "היינו צריכים אסמכתאות כדי להיאבק באותם מפעלים ועכשיו כשיש ממצאים אנחנו פועלים".



הבוקר כאמור, חתם ראש עיריית פתח תקווה על צווי הסגירה למפעלים, "על פי הסמכויות המסורות לי בחוק", כתב ברוורמן בצווי הסגירה, "הנני מצווה עליך להפסיק מיד את העיסוק במפעל וזאת על ידי סגירתו של העסק". יצויין כי העונש הצפוי בגין הפרה של צו זה הוא עד 18 חודשי מאסר.



אורנה דוידאי סגנית ראש העירייה וראש האגף לאיכות הסביבה מסרה כי ״מדובר במאבק מתמשך ואנו פועלים כל העת בכל האמצעים העומדים לרשותנו. ״למרות שבעבר הבדיקות הראו ממצאים תקינים, לא ויתרנו ודרשנו מהמשרד להגנת הסביבה לערוך בדיקות נוספות בעקבות תלונות התושבים ״ אמרה דוידאי



ראש העירייה איציק ברוורמן אמר זמן קצר לאחר שהצווים נמסרו למפעלים, כי סגירת המפעלים לאלתר נועדה להגן על בריאות הציבור, "המדיניות שלי בנושא היא חדה וברורה. אין פשרות בכל מה שקשור לבריאותם של התושבים. מפעל שיימצא מזהם, ייסגר באופן מיידי, על פי חוק", הבהיר ברוורמן.