אסון כבד בערבה: כ-25 צעירים וצעירות, תלמידי המכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב, נקלעו היום (חמישי) לשיטפון בנחל צפית, זאת למרות האזהרות הרבות. שמונה נערות ונער נהרגו ונערכים חיפושים אחרי נעדרת נוספת. שוטרים, מתנדבי משטרת ישראל מיחידת החילוץ ערבה ויחידת 669 בשיתוף מסוקים צבאיים ערכו חיפושים אחריו ובתום הערכת מצב בראשות מפכ"ל משטרה רב ניצב רוני אלשיך, בשל תנאי מזג האוויר וסיכון הכוחות המחלצים הוחלט על הפסקת החיפושים בשעה זו והם יתחדשו מיד כשיתאפשר. במשטרה נחקרים כעת מנהל המכינה ושני מדריכים נוספים שנכחו בטיול עם הנערים שאיבדו את חייהם..



שני נפגעים במצב קל עד בינוני טופלו על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א ופונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע כשהם סובלים מחבלות והיפותרמיה קלה.

מהחקירה עלה, כי בטיול שערכו הנערים בשעות הצהריים, הם הגיעו לאזור נחל צפית ובדרכם חזרה לאוטובוס הם נשטפו על ידי גל שסחף אותם בעוצמה רבה. מפקד המחוז הדרומי עושה כעת הערכות מצב, כאשר שעון הזמן הולך ואוזל, וכלל שהנוקפות הדקות והחשיכה מאיימת לרדת, מה שיקשה מאוד על כוחות החילוץ. במשטרה עושים עתה מאמצים לאתר את משפחות הנערות והנערים, על מנת לעדכן אותם בפרטים ולמנוע מצב של מידע שגוי שזורם אליהם. בתוך כך, מפקד המחוז הדרומי של המשטרהמינה את ניצב משנה יוסי תורג'מן כראש צוות החקירה של האירוע הקשה.

כיוון שהמטיילים הצעירים לא היו מצוידים בתעודות מזהות, הם פונו ע"י מד"א, כאשר בטופס הפינוי שלהם נכתב 'פלוני אלמוני'. גופות אלה הועברו למכון לרפואה משפטית באבו כביר ומלאכת הזיהוי שלהם תושלם רק עם הגעת בני משפחתם.

נר נשמה שהודלק מחוץ למכינה לזכר ההרוגים. צילום: אבשלום ששוני

 
משפחות מגיעות למכינה. צילום: אבשלום ששוני


"סיפרו שלא הצליחו להימלט מהשיטפון ונסחפו בזרם הגדול"

חובש במד"א איתן שלמה שפינה את שני הפצועים לסורוקה סיפר: "עוד כשהיינו בדרך למקום חלפנו על פני שלוליות גדולות וסחף על הכביש שבסיוע טרקטורים פינו לנו את הדרך. סמוך לכניסה לנחל חברנו עם כוחות מד"א שכבר היו במקום והעבירו אלינו נער ונערה כבני 17, הם היו בהכרה מלאה וסבלו מחבלות בגפיים, בפנים ובראש. הם סיפרו שלא הצליחו להימלט מהשיטפון ונסחפו בזרם הגדול וכשהגיעו מסוקי חיל האוויר הם חילצו אותם לכניסה לנחל הסמוך לכביש הערבה תוך שהם נותנים להם טיפול רפואי. הם היו רטובים, הענקנו להם טיפול רפואי למניעת היפותרמיה וטיפלנו בפציעות ופינינו אותם תוך המשך טיפול רפואי לבי"ח סורוקה כשמצבם מוגדר קל עד בינוני".

חובש מד"א אלדד צרפתי, שהגיע מהראשונים למקום עם אמבולנס שטח, סיפר: "יצאתי מנקודת ההזנקה של מד"א בספיר שבערבה וחברתי ליחידת חילוץ ערבה ולמשטרה סמוך לכניסה לנחל צפית. הדיווחים הראשונים שקיבלנו הוא שיש מספר פצועים ונעדרים בנחל עצמו. לאחר מספר דקות הגיעו מסוקים של יחידת 669 של חיל האוויר והעבירו אלינו שני פצועים במצב קל עד בינוני. כעבור דקות נשלחתי עם האמבולנס לשטח לנקודה הגבוהה לשם חילצו את עצמם חלק מהמטיילים, בדקנו אותם, היו שם כ- 13 בני נוער, הם לא נפגעו ולא נזקקו לפינוי. משם הם הועברו לנקודה שבה ריכזו את כולם".

דני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות התייחס לאירוע ואמר כי המכינה לא היתה זקוקה לאישור כדי לצאת לטיול במקום: "כרגע אנחנו יוצאים למכינה ונוסעים ללמוד את האירוע. כל מכינה מבצעת טיול לפי מה שהיא מחליטה ומבינה, היא לא מבקשת אישור. לגבי הטיול הספציפי הזה אני מעדיף לא להיכנס לפרטים עד שלא נדע את כולם בוודאות. חשוב להגיד שמועצת המכינות היא גוף וולנטרי, היא לא אחראית על המכינות מבחינת טיולים ואישורים, מי שאחראי על המכינות זה משרדי החינוך והביטחון. המכינות לא נזקקות לאישור מאף אחד לטיולים", ציין זמיר.
 
"לא זכור מקרה בסדר גודל כזה"
 
ראש אגף המבצעים בזק״א חיים וינגרטן: "לא היה כזה מקרה בערוץ נחל עם כל כך הרבה נפגעים, לא זכור לנו בזק"א כזה דבר. זה אירוע מאוד גדול - מסוקים, אמבולנסים, יחידות חילוץ, צוללנים, ג'יפאים, אירוע מאוד קשה כשברקע עומד לרדת גשם מאוד חזק".
צילום: הדס פרוש, פלאש 90


היערכות בבית החולים "סורוקה" בעקבות האירוע בערבה. צילום: רן דהן/TPS


החילוץ בערבה. צילום: כבאות והצלה נגב



צילום: כבאות והצלה נגב



צילום: מאמצי החילוץ בערבה



נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לפעולות ההצלה בדרום: "תפילותינו ומחשבותינו נתונות אל אחינו, ילדינו, יקירינו, הנתונים בצרה. אנו עוקבים בדריכות אחר העדכונים מן הדרום ושולחים אל המשפחות הדואגות חיבוק חם של שותפות. נחזק את ידי כוחות הביטחון וההצלה כולם, העושים במלאכת החילוץ, האיתור והטיפול הרפואי. אני מבקש מכם כולכם, אנא פעלו על פי הנחיות המשטרה וכוחות החילוץ והיו קשובים להם".

החילוץ בערבה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בין היתר, שדות התעופה באילת ובעובדה נסגרו בשל סחף ושיטפון ונפתחו מחדש לאחר מכן. כביש 90 נחסם לתנועה לשני הכיוונים בין צומת הערבה למחסום הכניסה לאילת - כביש הערבה. חסום לתנועה בשני הכיוונים. בנוסף, דוברת עיריית אילת דנה זנטי מסרה כי תקרה קרסה במלון ישרוטל ים סוף בעיר. כזכור, אתמול קרסה תקרה בקניון בראשון לציון.
הצפות באילת

צילום: דוברות עיריית אילת


אתמול נהרגו נער ונערה בדרום הארץ כשנסחפו בשיטפונות של "סופת האביב" שהשתוללה אתמול בצהריים במשך כשעה באזורים נרחבים בארץ. במהלך הסופה ירדו בפרקי זמן קצרים עשרות מילימטרים של משקעים. ברד כבד ומשבי רוח שהגיעו ל־90 קמ"ש גרמו לנזקים לרכוש ולכלי רכב, להפסקות חשמל, להצפות ולשיטפונות, לסגירת צירי תנועה ראשיים בכל רחבי הארץ ולקריסת מערך התנועה בגוש דן.

באסון אחר טבעה למוות רועת צאן בדואית בשיטפון במעלה עמוס בגוש עציון. לאחר חיפושים נרחבים אותרה גופתה וצוות רפואי נאלץ לקבוע את מותה. באירוע חריג נוסף פונו 37 תלמידים ותלמידות ושישה מבוגרים שהיו בטיול באזור כפר הנוקדים בדרום, לאחר שהאוטובוס שבו נסעו נסחף בשיטפון החזק. כמה מהנערים סבלו מהיפותרמיה קלה. רשות הטבע והגנים הודיעה כבר בשעות הצהריים על סגירת אתרים באזור הנגב, בהם בנחל רמון ובעין עבדת, בשל התראת שיטפונות חמורה. ברשות הכנרת ביקשו מהנופשים בחופים שלא להיכנס למים עם מזרנים ואבובים מחשש להיסחפות. 
 
שירותי הכבאות וההצלה הוזעקו לטיפול בעשרות אירועים באזורים שונים בארץ. בראשון לציון הוצפו רחובות רבים ומשטרת התנועה נאלצה לסגור צירי תנועה מרכזיים בשל ההצפות. בשכונות בדרום תל אביב הוצפו כבישים ונהגים נתקעו במכוניותיהם במשך זמן ממושך. "אי אפשר היה לצאת מהרכב. הכביש היה מוצף והפך לנחל שזורם בעוצמה", סיפר רונן כהן, שנתקע בתוך רכבו. נהגים נאלצו להמתין לעתים למעלה משעתיים בפקקי התנועה הענקיים ונותרו חסרי אונים. "אין לאן לנסוע. הכל עומד", סיפר משה, שנסע במשך קרוב לשעתיים מצומת בית דגן לתל אביב.