מדי שנה פורצות יותר מ־12 אלף שריפות בבנייני מגורים בישראל, אך אמצעי הכיבוי המותקנים בבניינים חדשים רבים לא נבדקים באופן סדיר ומותירים את הדיירים חשופים לסכנת חיים. רק בשבועיים האחרונים אירעו שלוש שריפות מסכנות חיים בבניינים מאוכלסים, ובאחרונה שבהן, שבה הוצתה מלונית בירושלים, נפצעו קשה ארבעה בני משפחה. למלונית לא היה רישיון עסק שמחייב התקנת מערכת גילוי וכיבוי אש, אבל המקום הוגדר בניין מגורים.
 
בישראל קיים תקן מחייב של מכון התקנים, 1220, הקובע כללים מחייבים הן להתקנה והן לתחזוקה של מערכות גילוי וכיבוי אש אוטומטיות. עד היום הכנסת עשתה חצי עבודה, ואילו משרד הבינוי והשיכון ניסח ב־2012 תקנות המחייבות כל קבלן שבונה בניין רב־קומות למגורים להתקין בו מערכת גילוי אש. את החלק המחייב כל פרק זמן קבוע בדיקות של המערכת על ידי איש מקצוע מוסמך הביא משרד ביטחון הפנים בפני ועדת הפנים של הכנסת רק לפני חודש וחצי, אחרי סחבת ביורוקרטית ארוכה, ויחלפו עוד חודשים ארוכים עד שיאושר וייכנס לתוקף.

כך נוצר מצב שבו מערכות גילוי אש כלל לא מתוחזקות ואינן פעילות בשעת חירום, משום שהדיירים אינם מחויבים בחוק בבדיקה שקובע התקן. מחדל לא פחות חמור הוא שעבור רוב בנייני המגורים בישראל, אלה שנבנו לפני 2012, כלל אין עדיין פתרון בחוק, בין אם בחיוב התקנת ותחזוקת מערכות שכאלה בבתים ישנים או בפיקוח אחר על מצב בטיחות האש בבניין. הדיירים מופקרים לגורלם.


תחום בדיקת תקינות המעליות בבנייני מגורים דווקא מוסדר בחוק מול מאגר בודקים מוסמכים מטעם משרד העבודה, וכל ועד בית משותף עם מעלית יודע זאת. בכל הנוגע למערכות כיבוי אש, אם מתוך חוסר ידיעה של ועדי הבתים או מניסיון שלהם לחסוך בהוצאות (אף שנחשבות זניחות), התוצאה היא שגם בניינים שנתפסים כמודרנים אינם בטוחים כלל. 

סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה שהזמינה חברת טלפייר (Telefire), המייצרת מערכות לגילוי אש, לקראת כנס בטיחות אש שקיימה בשבוע שעבר - מעלה ממצאים חמורים על חוסר המודעות של דיירי בניינים משותפים לנושא. 81% סבורים כי קיימת בבניין שלהם מערכת גילוי אש, שכלל אינה קיימת ברוב הבתים. כשני שלישים מהדיירים שבטוחים כי הם מוגנים סבורים שהמערכת מתוחזקת כשהם כלל אינם יודעים שלא כך הדבר ברוב המקרים. 

“זמן הגילוי הוא קריטי, וככל שהשריפה תתגלה מהר יותר כך יהיה ניתן לטפל בה בעודה קטנה ולמנוע את התפשטותה. מערכת שאינה פועלת ומתוחזקת באופן תקני לא תתריע והסיכון לשריפה יגדל על כל הכרוך בכך – סכנה לרכוש ולחיי אדם” אומר יוני אבני, סמנכ”ל טלפייר, ומוסיף: “על מנת למנוע את האסון הבא, יש צורך בהול לקדם רגולציה שתחייב את בנייני המגורים על פי חוק לתחזק את מערכות גילוי וכיבוי האש כפי שקורה ברישוי עסקים”.

משרד הבינוי והשיכון התריע על כך בדוח שפרסם בנושא בשנה שעברה, שעל פיו ניקיון וגינון זוכים למרבית התקציב התפעולי של הבניין. שמואל, המתגורר בבניין בבת ים, מעיד: “יש מערכת בבניין, אבל כיבו אותה כי היו אזעקות שווא. הפעלתי את המערכת כמה פעמים, אבל מכבים אותה שוב. כרגע המערכת מנותקת ואין ביקורת פעם בשנה או בכלל”. 

מנציבות הכבאות וההצלה נמסר: “הנושא נמצא על שולחנה של ועדת הפנים בכנסת ואנחנו ממתינים לאישור התקנות”. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: “נושא תחזוקת מערכת גילוי וכיבוי אש אינו בסמכותנו. המשרד פועל בהתאם להנחיות שירותי הכבאות ומחייב את הטמעת דרישותיהם בכל מפרטי הבנייה הרלוונטיים”. ממשרד הכלכלה הממונה על התקינה, שאמור לאשר את התקנות כשייכנסו לתוקף, נמסר: “הנושא לא מוכר לנו ומעולם לא הובא בפנינו”.