ניצנים ראשונים ומרעננים של חורף הורגשו אתמול בלילה, לאחר שגשם קל החל לרדת ברחבי הארץ. המגמה צפויה להמשיך היום (שני), כאשר על פי התחזית מזג האוויר צפוי להיות מעונן חלקית עם טמפרטורות נמוכות מהרגיל לעונה. בשעות הבוקר ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בצפון הארץ ובמישור החוף. הלילה: מעונן חלקית עד מעונן, ייתכן טפטוף עד גשם קל במישור החוף.

יום שלישי: מעונן חלקית עד נאה. בהרים ובפנים הארץ תחול עלייה קלה בטמפרטורות. ביום רביעי יהיה מעונן חלקית ויעשה נאה. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. בחמישי - ללא שינוי ניכר.
 
בתוך כך, מנתוני אתר מזג האוויר עולה, כי לאחר שנים ארוכות, החורף הקרוב צפוי להיות גשום מהממוצע הרב־שנתי בצפון הארץ ולאורך החוף. הנתונים נאספו משלושה מודלים של תחזית מזג האוויר שנערכו לקראת החורף.

הכנרת בחודש שעבר. צילום: דוד כהן, פלאש 90
הכנרת בחודש שעבר. צילום: דוד כהן, פלאש 90

 
מנהל אתר מזג האוויר, החזאי בועז דיין, ציין כי קיימת תחזית אחידה וכי לפי כל המודלים, החורף הקרוב צפוי להיות גשום בצפון הארץ ולאורך החוף, בעוד במרכז הארץ ובצפון הנגב המודלים חוזים חורף ממוצע. דיין הבהיר כי במרכז הארץ נכללים השומרון והרי יהודה וירושלים. אם התחזית אכן תתממש, לראשונה לאחר כשש שנים יהיה במדינת ישראל חורף אמיתי שאולי ישפר את מצב מקורות המים והנחלים. “החורף האחרון היה ממוצע: בצפון ירדו יותר משקעים מהממוצע, אבל זה קוזז בשל גירעון בגשמים במרכז הארץ”, הסביר דיין. 
 
לדבריו, גם בצפון הארץ לא היה גשום בחורף האחרון במידה שווה בכל האזורים. “אומנם בסך הכל היה גשום בצפון מעל הממוצע, אבל בשני מקומות נקודתיים ירדו פחות משקעים – בחרמון ובכנרת, וזה גרם לירידה במפלס. גשם בחיפה לא מוסיף מים לכנרת”.
 

בעוד התחזיות צופות מהפך של חורף גשום, כבר במהלך הקיץ הנוכחי הורגש מפנה במזג האוויר. “אחרי שנים של התחממות מתמדת בקיץ, השנה היו לנו טמפרטורות ממוצעות ונמוכות יותר לעומת אשתקד”, סיכם דיין.