23% מהתינוקות והפעוטות מגיל יום עד שלוש שנים נכנסו השבוע למסגרות הלא מפוקחות. על פי רוב הם ממשפחות שנאלצו בשל מחסור במסגרות המפוקחות לשים את ילדיהם במסגרות פרטיות ולשלם מחיר גבוה בהרבה מאשר במסגרות המוסדרות, ללא הביטחון שאכן מדובר במסגרת טובה ומוגנת עבור הילד.



בעקבות מותה של הפעוטה יסמין וינטה ז”ל לפני ארבעה חודשים שנגרם בגלל סייעת בגן עלתה מודעות ההורים בכל הקשור לביטחון ילדיהם במעונות, אך כל עוד אין פיקוח ממשלתי עליהם הנושא עדיין פרוץ. מי שמנסים לסייע להורים ולצוותים במעונות הם אנשי מכון התקנים הישראלי המפעילים את פרויקט “גן בטוח”, שבמסגרתו בודקים ומאתרים ליקויי בטיחות בפעוטונים לגילאי עד שלוש ומעניקים תעודת בטיחות לגן. לאחר מותה של וינטה ז”ל עלה מספר הגנים שביקשו את הבדיקה וכבר בוצעו השנה בדיקות ב־50 גנים ועוד כ־15 גנים מחכים לבדיקה בתקופה הקרובה. להשוואה: בשנת 2017 בוצעו 20 בדיקות וב־2016 רק 12 בדיקות. מדובר על עלייה גדולה בהיקף הבדיקות, ועדיין יש אלפי מסגרות לא מפוקחות.



אמיר גרבצקי, ראש מדור בטיחות גני ילדים ומוצרי פעילות במכון התקנים הישראלי, מסר כי בחודשים האחרונים יצרו איתו קשר ארגוני הגג של גני הילדים הפרטיים ולהערכתו העלייה במספר הגנים הנבדקים עוד תגבר. “בעקבות המקרה של יסמין ז”ל וחוק הפיקוח עלתה המודעות למבדקי בטיחות בגנים הפרטיים, כי בגנים המפוקחים העיריות, על פי חוק, מבצעות מבדקי בטיחות. מבינים שבטיחות זה דבר חשוב בגנים, אבל בגנים הלא מפוקחים אין חוק ואין תקן ושם אנחנו מנסים להיכנס ולתת מענה לילדים, להורים ולגננות”.



גרבצקי ציין כי בכ־90% מהגנים שנבדקו נמצאו ליקויי בטיחות. בבדיקה נבדקת התכולה בשונה מאשר במבדקי בטיחות הנוגעים אך ורק לתשתיות. עיקר הסכנות, לדבריו, טמונות באזור המשחקים כגון: “חלקים קטנים של צעצועים, בובות קרועות, מתקני חצר כמו מגלשות, נדנדות ובתים במיקומים לא טובים ליד גדרות וחוסר במגיני אצבעות בין הדלת למשקוף”.



יניב בר־אור, המנהל פעוטון טיפטיפון בכרמיאל עם אשתו נורית, בחר לבצע את הבדיקה של מכון התקנים זו השנה השנייה. לדבריו: “כשהחלטנו לפתוח מסגרת פרטית, מראש החלטנו שנעשה הכל כמו שצריך. חשבנו שהכי נכון והכי ראוי לפתוח מסגרת שעומדת בכל התקנים. אנחנו עושים בדיקת קצין בטיחות למוסדות חינוך וכל מה שנדרש בתקנות של משרד הרווחה, תקנות שמשתנות כל שנה”.



“מה שמיוחד בבדיקה של הגן הבטוח זה שהיא מתייחסת לציוד שהילדים משתמשים בו. אני יודע שיבדקו את כל המתקנים בחצר ואת הבימבות. אנחנו מקבלים המון צעצועים וכמה שאנחנו בודקים, עדיין העין שלנו לא מספיק מקצועית. לנו כאנשי צוות בגן זה נותן יותר שקט נפשי כשאנו יודעים שלא פספסנו שום דבר”.