האם נרשמה פריצת דרך בטיפול באוסטאופורוזיס? חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב פיתחו תרופה חדשנית לטיפול במחלת דלדול העצם, המבוססת על חלבון אנושי. החידוש בעבודת החוקרים נעוץ בשימוש שעשו בחלבון אנושי בגוף: הם הראו כי ניתן לעבד את החלבון כך שיעבור שינוי שיסייע לו לשמש כתרופה לטיפול במחלה. נמצא שהחלבון בגרסה המעובדת שלו מהווה אלמנט חשוב בתרופה ועשוי לספק הקלה לחולי אוסטאופורוזיס תוך כדי יצירת פחות תופעות לוואי בהשוואה לתרופות הקיימות כיום.
 
במחקר, שהוצג לאחרונה בכתב העת PLOS Biology, בנו החוקרים מודל לאוסטאופורוזיס בחיות ומיקדו את התרופה בתאים מפרקי עצם (תאים מיוחדים שאמורים לסייע במניעת המחלה). התרופה התגלתה כיעילה בעיכוב תהליך פירוק העצם, המהווה את הגורם למחלה. 
 
אוסטאופורוזיס (דלדול העצם), מחלה שבה העצמות הופכות פריכות ושבירות, נגרמת עקב הפרעה בשיווי המשקל שאמור להיווצר בין יצירת רקמת עצם חדשה לפירוק של רקמת עצם ישנה – תפקיד שמוטל על תאים מפרקי עצם (אוסטאוקלסטים, תאים מיוחדים שנוצרים על ידי איחוי של מספר רב מאוד של תאים לתא אחד). 
 

על אף ההתקדמות בטיפול בחולים, המנגנון שמציעות כיום התרופות לאוסטאופורוזיס הוא בעיקר של השבתת תהליך פירוק העצם לתקופה מסוימת, כדי למנוע את ההשפעה השלילית במאזן. אולם שיטה זו מגבירה בעקיפין את הסיכון לתופעות לוואי כמו מחסור בסידן בדם, שברים לא רגילים והרס של עצם הלסת. ומכאן שהצורך בתרופות בטוחות וממוקדות עם השפעה ביולוגית ממושכת - עודנו קיים.
 
לאחר שהוכיחו שחלבון טבעי בגוף יכול לעבור שינויים שיגרמו לו לשמש כתרופה, המדענים - בהם ד”ר ניב פפו מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון ומהמכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב (NIBN), ד”ר נועם לבאות מהמחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה של התא באוניברסיטה והדוקטורנט יובל צור - חוזים שחלבונים שעברו שינוי יכולים להוות את הדור הבא בייצור תרופות עם יכולות ממוקדות יותר ופחות תופעות לוואי. כפי שמסרו, “הם מעריכים כי חלבונים שעברו שינוי יכולים לטפל במחלות נוספות, ביניהן מחלות עצם נוספות וסוגי סרטן שונים, ובאופן ספציפי - בגרורות סרטניות לעצם”.