מערך השיקום בבריאות הנפש נמצא על סף קריסה בשל אי יישום החלת צו להשוואת תנאי ההעסקה של העובדות והעובדים הסוציאליים במערך השיקום המופעל ברובו על ידי עמותות שתחת אחריות משרד הבריאות, לאלה של העובדים במגזר הציבורי. "כתוצאה מכך עובדים סוציאליים רבים נוטשים את מערך בריאות הנפש, וישנו קושי בגיוס עובדים סוציאליים אחרים במקומם – דבר שכבר פוגע בחלק גדול מכ-23,000 אנשים הצורכים שירותי שיקום מגוונים בבריאות הנפש: הוסטלים, דיורים מוגנים בקהילה, ליווי בתעסוקה, מפעלים מוגנים, ליווי בלימודים, ליווי חברתי ועוד" מסבירה יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, שמדגישה: "מערך סל השיקום בבריאות הנפש נמצא לפני קריסה נוכח אי יישום צו ההרחבה על ידי משרד הבריאות". 
העובדים הסוציאליים מפגינים היום (ראשון) מול משרד הבריאות בירושלים, בדרישה ליישום צו ההרחבה לעו"סים במסגרות סל שיקום בבריאות הנפש, צו שנחתם כבר לפני כשנה וחצי, בפברואר 2017, בידי שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ, ואמור היה להשוות את תנאי העסקתם של העובדים הסוציאליים העובדים בחברות פרטיות ובעמותות המעניקות שירותים בתוקף מכרזים, לתנאיהם של המועסקים בהעסקה ישירה בשירות המדינה.

אלא שצו ההרחבה פסח על העובדים הסוציאליים הפועלים תחת משרד הבריאות שלא יישם עד היום את הצו, ומדובר בכ-90% מכלל העובדים המקצועיים בתחום זה. בזמן שהעובדים שצו ההרחבה חל עליהם מרוויחים כ-8,000 שקלים ברוטו בעבור 39 שעות עבודה שבועיות, וזוכים לקרן השתלמות ול-22 ימי חופש – העובדים במיקור החוץ מרוויחים כ-7,200 שקלים ברוטו בעבור 43 שעות שבועיות. על התנאים הסוציאליים הנלווים כלל אין מה לדבר. 

הפגנת העובדים הסוציאליים
הפגנת העובדים הסוציאליים

 

ההשלכות הרות אסון לשיקום פגועי נפש. עמותת "אנוש" לבדה נאלצה כבר לסגור את המרכז החברתי באשקלון, זאת כתוצאה מהקושי בגיוס עובדים סוציאלים בתחום. כחמישים המשתקמים במקום נאלצו להיפרד מהמועדון בו היו רגילים לקבל שירותי שיקום במשך שנים ולחפש חלופות אחרות, דבר שהקשה על מצבם והוסיף חוסר ודאות וחרדה להם ולבני משפחותיהם. גם מרכז חברתי. "אנוש מתקשה לגייס כח אדם למסגרות השיקום בתחומי הדיור בקהילה, דבר המקשה עלינו להכניס משתקמים חדשים למסגרות ונאלצנו רק השנה לדחות את קבלתם של כמאה מתמודדים עם מגבלה נפשית ברחבי הארץ" אומרים ב"אנוש". 

"לא תוקצב כלל"
 
מבדיקת "מעריב" מול משרד הבריאות עולה כי אף שצו ההרחבה לעובדים הסוציאליים במגזר שירותי הרווחה המופרטים פורסם בעקבות הסכם עובדי הקבלן שחתמה ההסתדרות עם משרד האוצר כבר ביולי 2015 והיה אמור לחול על כל עובד אשר העסקתו נדרשת במסגרת מכרזים של משרדי הממשלה, במשרד הבריאות כלל לא שותפו במהלך ובמשרד טוענים כי גם לא תוקצבו בהתאם על ידי משרד האוצר.

וזו תגובתו המדהימה של משרד הבריאות בהקשר זה: "משרד הבריאות למד על צו ההרחבה רק לאחר שנדרש ליישמו ולא היה חלק מעבודת המטה אשר בוצעה טרם החתימה על צו ההרחבה בין ההסתדרות למשרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה. משרד הבריאות אינו יכול להחליט לבדו על החלת צו ההרחבה על כלל העובדים הסוציאליים העובדים במסגרות המתוקצבות, מה גם שהמשרד לא תוקצב כלל על כך. אנו מכירים באיכות עבודתם של העובדים הסוציאליים במערכת הבריאות ובצורך להשוות את תנאי העסקתם בהתאם לצו ההרחבה האמור. הנושא נמצא בדיון מתקדם עם משרד האוצר והסתדרות העובדים במטרה לסכם בהקדם על החלת צו ההרחבה במערכת הבריאות"