על רקע הסיפורים שמתרחשים לאחרונה עם האופניים החשמליים, וברקע תכנית ההכשרה שהעלה שר התחבורה אמש, התקיימה היום (חמישי) שיחת הסברה עם נצ"מ נועם בגיינסקי, ראש מחלקת התנועה באגף התנועה של המשטרה, שם דחה בגיינסקי על הסף את הטענות כלפי המשטרה, כי לא מתבצעת אכיפה נגד רוכבי  אופניים חשמליים, העוברים על חוקי התנועה.  



"המשתמשים לא מודעים ומתעלמים במפגיע מהסכנה שיש באופניים החשמליים. השנה יש עלייה של 60% בדוחות הניתנות לרוכבי אופניים חשמליים, ועד כה כבר נרשמו מעל 17 אלף דוחות, כשהשנה עוד לא נגמרה. מתבצעת אכיפה והיא קיימת. ככל שהחוק יאפשר לנו לאכוף יותר נאכוף יותר", אמר בגיינסקי, והדגיש כי אכיפה משטרתית אינה פתרון מלא לבעיה: "זה לא המענה האולטימטיבי. להניח שהמשטרה יכולה לפתור את מורכבות הבעיה היא סוג של עצימת עיניים והתעלמות מהמציאות, הוצאנו את ההורים בכלל מהמשוואה הזאת-  איפה האחריות ההורית?".



"ההורים קונים לילדים שלהם אופניים חשמליים, נותנים להם לנסוע בהם בלי שום הדרכה, ושום דרישה לאמצעי זהירות. לא רק המשטרה, אלא יש פה גם לא מעט גופים שחייבים לטפל בנושא הזה - כל מי שיכול ויש לו נגיעה בעניין הזה חייב להירתם למשימה הזאת. המחשבה שרק המשטרה תפתור את הבעיה, זה תמיד יהיה פתרון חלקי, ותמיד יהיה קל לבוא בטענות למשטרה אחר כך", הוסיף הנצ"מ, וציין כי כעת, כאשר הורחבו סמכויות האכיפה, גם פקחי הרשויות המקומיות יהיו רשאים לתת דוחות לרוכבי האופניים החשמליים. 



"תמיד אפשר לרשום יותר דוחות"



על הטענה כי לא כמעט ולא נראים שוטרים בשטח, אשר מחלקים דוחות לרוכבי האופניים, העוברים על חוקי התנועה, ענה: "נרשמים הרבה מאד דוחות, תמיד אפשר לרשום יותר. אבל השאלה אם אנחנו רוצים שכל השוטרים יעזבו את כלל הבעיות והאירועים שהם מטפלים בהם, וכולנו נעשה עליהום על רוכבי אופניים, ונפקיר את כל הדברים האחרים שאנחנו מחויבים לעשות, שהם לא פחות מסוכנים ובעייתיים". 

"המחוקק הרחיב את סמכויות האכיפה מתוך ההבנה הבסיסית שהמשטרה לא יכולה לבד לטפל בנושא הזה בגלל הגודל והכמות והמורכבות", הסביר בגיינסקי. "לכן הורחבו הסמכויות ולפקחים של הרשויות יש עכשיו את הסמכות לרשום דוחות לרוכבי אופניים. אבל לא על כל רוכב אופניים שעושה עבירה יהיה שוטר שיתפוס אותו". 
פקח רושם דוח לרוכב אופניים. צילום: אבשלום ששוני



עוד הוסיף בגיינסקי על פעולות האכיפה והמניעה אשר המשטרה מעוניינת להחיל על רוכבי האופניים, והסביר: "אנחנו דורשים חיוב של קסדה מלאה, לא קסדת חצי של אופניים רגילים, אלא קסדה מלאה. לא יכול להיות שבכלי שנוסע במהירות כזו הרוכבים יהיו עם קסדה של אופניים רגילים. כמו כן, אנחנו דורשים תאורה משמעותית, שימוש באפוד זוהר, וכל מה שקשור להסדרה - רישוי, רישום וביטוח. למשל חובת התאוריה, אנחנו רוצים שתהיה חובת רישום של האופניים ברשויות המקומיות - ולא רק תאוריה. ברגע שיהיה רישום של כל אופניים חשמליים ברשות המקומית, שם תתבצע בדיקה של האופניים ותינתן לוחית רישוי, אז אנחנו יודעים שיש איזשהו פיקוח". 

"בנוסף יש לנו יוזמות שאנחנו מקדמים, בשיתוף משרד התחבורה, בנושא של החרמה. אנחנו רוצים שתהיה לנו אפשרות, במידה ואנחנו מאתרים ילד בן 14 רוכב על אופניים חשמליים, כאשר אסור לו, שתהיה לנו אפשרות להחרים ולגרוט לו את האופניים. בנושא הרישיון, אנחנו דורשים שלכל רוכב תהיה מינימום של הכשרה. הרי אם הרוכב לא מכיר את החוק ואת התמרורים, ולא יודע איך להשתלב בתוך התנועה - זה אסון. הבסיס הוא הכשרה של מינימום שעות".