ורה נגובסקי מירושלים, אישה בשנות ה־60 לחייה, סבלה זמן רב מבעיה רפואית קשה ומפושטת בכלי הדם, אולם לאחרונה הגיעה למצב שבו המחלה הפעילה גרמה להמשך הרחבת קשת אבי העורקים בלבה עד כדי סיכון ממשי לקרע באיבר, שעלול היה לגרום למוות פתאומי. פרופ' עוז שפירא, מנהל המחלקה לניתוחי לב וחזה בבית החולים הדסה עין כרם, המטפל בנגובסקי בשנים האחרונות, הביא את המקרה לדיון בפני צוות רפואי רב־תחומי, שבעקבותיו הוחלט להמליץ למטופלת על טיפול חדשני באמצעות התקנת תומכן (סטנט) המוגדר כניסיוני, מאחר וזהו ההליך היחיד שהיה יכול להחליף ניתוח מסוכן בהרבה לצורך הצלת חייה.
 
מדובר בהליך שבוצע ב־44 מקרים בלבד ברחבי העולם, אך טרם בישראל. הסטנט המדובר הוא פרי פיתוחה של חברת סטארט־אפ ישראלית (אנדוספאן). ההליך בוצע בחדר הניתוח ההיברידי בבית החולים הדסה עין כרם על ידי כמה רופאים, והם: פרופ' שפירא, פרופ' אלן בלום וד"ר עמית קורח, כמו גם שני רופאים שפיתחו את הסטנט עצמו - ד"ר דוד פלנר, מצנתר בכיר במערך הלב בהדסה עין כרם (אחד ממפתחי שיטת ההתערבות החדשנית) ופרופ' מריו לאשה, מנהל מחלקת כירורגיית כלי דם בבית החולים האוניברסיטאי של ציריך שבשוויץ.

ההליך עצמו, שנעשה באמצעות שלוש דקירות מחט, החליף ניתוח מורכב, ממושך ומסוכן בהרבה. נגובסקי שוחררה לאחרונה מהדסה עין כרם במצב טוב, לאחר שהפרוצדורה הושלמה בהצלחה מלאה, על אף שמדובר בתהליך יוצא דופן במורכבותו.


בשלב הראשון נבנה מודל מדויק של העורקים על סמך בדיקת ה־CT של המטופלת עצמה, באמצעות מדפסת תלת־ממד. לפני ביצוע השתלת התומכן בחולה, בוצעו על המודל מספר סימולציות בחדר הצנתור על ידי הצוות המטפל ומהנדסי החברה, סימולציות המאפשרות לבצע את ההשתלה במלואה, להבין מהן הבעיות הצפויות בהשתלה ולהיערך בהתאם. 

התומכן המושתל מורכב משני חלקים, וההשתלה נעשתה בצנתור דרך עורקי המפשעה ועורק הזרוע, שדרכם מובל התומכן עם מערכת ההובלה עד למיקום המדויק, ואז משוחרר ונפתח במיקום זה כך שבסופו של דבר הדם עובר דרך התומכן והמפרצת מבודדת מחוץ לזרם הדם. באופן זה נמנעת הרחבה נוספת של המפרצת, והסיכון לקרע ומוות יורד. 

"הפרוצדורה החדשה הצילה את חייה של המטופלת שלנו, והיא מחליפה את אחד הניתוחים המורכבים ביותר שקיימים בעולם הרפואה", מדגיש ד"ר דוד פלנר. "הסיכון למוות, נזק מוחי ודימומים בניתוח הקונבנציונלי גבוה ביותר, ולכן, אחוז לא מבוטל מהחולים במצב זה לא טופלו כלל בעבר".