שנת הלימודים האקדמית תפתח מחר, אך נכון להיום (שבת), כ-19 אלף סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון וכ-28.5 אלף סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, צפויים לפתוח את השנה בצורה חלקית בגלל שביתת הסגל הזוטר בשני המוסדות.



יו״ר הסגל הזוטר באוניברסיטת בן גוריון, עמית שמרת, מסר כי ״השביתה שאנו יוצאים אליה מחר היא לא על צ׳ופרים או מותרות, אלא על ביטחון תעסוקתי ושכר הוגן. איפה נשמע הדבר שעובד במוסד אקדמי המבקש להיות בחזית המחשבה החופשית והנאורות, לא יזכה לימי מחלה ואבל, או יפוטר ללא הליך שימוע הוגן? זה לא רק שערורייתי אלא בלתי חוקי. אנו ערים למשמעות השביתה עבור אלפי הסטודנטים, אך נשבות ככל שיידרש בדיוק כדי שנוכל להבטיח שייהנו מהוראה איכותית ומרצים שמתפרנסים בכבוד".



ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת תל אביב שלח מכתב לסטודנטים בו כתב כי "אנחנו מבינים שהשביתה הזו פוגעת בכם והיינו מעדיפים להימנע ממנה כי היא פוגעת גם בנו. אבל - אין לנו ברירה אחרת. אנחנו מקווים שהשביתה לא תארך ושנצליח להשלים את החסר אחרי חתימת הסכם עם האוניברסיטה, אבל אנחנו לא מוכנים ולא מסוגלים יותר להשלים עם התנאים המחפירים שבהם אנחנו עובדים ועובדות, שמשמעם חוסר הערכה לעבודה ולהשקעה שלנו בכם ובכן". בנוסף, הארגון הודיע על קיום משמרות מחאה בין השעות 09:00 ל-11:00 מחוץ לשער 7.



כזכור, הסכם השכר האחרון של הסגל הזוטר הסתיים באוקטובר 2014, כשלאחרונה נפתח משא ומתן להסכם קיבוצי חדש להסדרת ההעסקה של הסגל הזוטר באוניברסיטאות. דרישותיהם בין היתר: הרחבת הסכם הביטחון התעסוקתי והחלתו על קבוצה גדולה יותר של עמיתי הוראה, תוספות שכר וגישור על פערי השכר בין קבוצות שונות בסגל וביטול הדרישה להשלמת ימי מחלה ואבל ותשלום עבור ימי מילואים.



אוניברסיטת בן גוריון. "נשבות ככל שיידרש". צילום: PIKIWIKI



מי שעוד היו אמורים לשבות מחר הם הסגלים הזוטרים בשמונה מכללות אקדמיות ציבוריות, אך בעקבות פגישות עם נציגי האוצר ור"מ (ועד ראשי המכללות האקדמיות), הם החליטו לדחות את השביתה לשבוע הבא, ה-21.10.



בתום הפגישה מסר הפורום המתאם של הסגל הזוטר במכללות הציבוריות וארגון כוח לעובדים כי הפגישה הסתיימה ללא תוצאות. שגיא מעיין חבר הפורום ומרצה במכללת ספיר אמר כי "האוצר מציג מצג שווא לפיו סגל ההוראה מעוניין להשוות את תנאיו לאלו של תלמידי המחקר במקום לתקן 25 שנה של אפליה בין סגלי הוראה שמבצעים את אותה עבודה בדיוק".



המכללות שהסגלים הזוטרים בהן מתכננים לשבות בשבוע הבא, נכון להיום, הן: מכללת ספיר, מכללת כנרת, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, מכללת אחווה, מכללת תל חי ומכללת אשקלון.



מכללת תל חי. "25 שנה של אפליה". צילום: יח"צ



ועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות (ור"מ), התייחס לשביתה המתוכננת ומסר כי "מזה מספר חודשים מתקיים מו"מ חיובי עם הפורום המתאם של הסגל הזוטר בהשתתפות נציגי הממונה על השכר והות"ת, גם בחמישי התקיימה פגישה נוספת מולם להמשך המשא ומתן. לצערנו, אחריה הפורום המתאם של הסגל הזוטר הכריז על שביתת אזהרה חסרת אחריות".



"המכללות האקדמיות הציבוריות רואות חשיבות רבה בהסכם שיטיב עם חברי הסגל וישפר את מנגנוני הביטחון התעסוקתי שלהם, ולטובת העניין פועל צוות מטעם ור"מ שעוסק בכך באופן מסור ואינטנסיבי. בנושאים רבים הגיע צוות המו"מ של ור"מ להבנות מול הפורום המתאם של הסגל הזוטר, וכמו בכל מו"מ נותרו גם נקודות במחלוקת".



"ועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות רואה בחומרה רבה את הכוונה להשבית למשך שבוע ימים את הלימודים בחלק מהמכללות. מדובר בשביתה שלא תקדם דבר ורק תפגע בסטודנטים שלא לצורך. מוטב היה שנציגי העובדים יתמקדו בניסיונות להביא את המו"מ לסיומו המוצלח, ויוותרו על הפגנת הכוח המיותרת".