ההודעה הפתאומית של מלך ירדן מעוררת דאגה רבה בקרב חקלאים בערבה התיכונה, שעלולים להינזק כלכלית אם הירדנים יממשו את דרישתם להחזיר לרשותם שטחים שהוחכרו לישראל.



ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, אייל בלום, אמר בתגובה: ״השטחים החקלאיים במובלעת צופר הם משמעותיים מאוד מבחינת ביטחון האזור, המדינה, הפרנסה וענף החקלאות בערבה התיכונה. המשמעות הינה קריסה של 30 משקים חקלאיים בשטח של כ־1,400 דונם. לא מתקבל על הדעת כי לאחר שנים רבות ישתנו סדרי עולם. אני קורא לראש ממשלת ישראל לפתור את המשבר הזה באופן מיידי. שכן, מלבד חשיבות השטחים לחקלאות, הם מהווים חיץ, בין האזורים המיושבים בערבה לבין מדינת ירדן והינם קריטיים בשל מיקומם לביטחון האזור והמדינה”.



עוד הוסיף בלום: ״מדינת ישראל נמצאת בקשרים של מסחר ותעשייה עם ירדן, ואף מעבירה אליה מיליוני קוב מים לתושביה. אנו מצפים מממשלת ישראל לפעול על מנת שהמצב הקיים יישמר, ובוודאי שלא נשקוט עד שנעביר החלטה לא הגיונית זו מעל סדר היום”.



שר החקלאות, אורי אריאל, הודיע אתמול כי הנחה את מנכ”ל משרד החקלאות להיערך לאלתר בהנחה שהירדנים יממשו את הודעתם. “החקלאים לא יישארו לבדם, ואנו נמצא את הפתרון הטוב ביותר לחקלאי ישראל”, אמר.



ח”כ איתן ברושי (המחנה הציוני), יו”ר השדולה החקלאית בכנסת, הזהיר: “החלטת בית המלוכה הירדני היא מכה קשה לתיירות, לחקלאות ולחקלאים בערבה התיכונה ובאזור נהריים שבעמק הירדן. בהסכם השלום, שנחתם בין רה”מ רבין ז”ל והמלך חוסיין ב־ 1994, נקבע כי חקלאי ישראל יוכלו לעבד את השטחים החקלאיים הסמוכים לנהריים ובמובלעת צופר שבערבה. מדובר בעשרות חקלאים שעוברים את הגבול מדי יום, בשני מעברי הגבול השונים, מעבדים שטחים חקלאיים חשובים בהיקף גדול, וכעת עלולים לאבד את פרנסתם. בנוסף, מימוש ההודעה ישים קץ למיזמי התיירות ‘שביל הסכרים’ ו’אי השלום’ שבאזור נהריים”.



נהריים. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
נהריים. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90



ח”כ ברושי קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולממשלה כולה לפעול לשינוי ההחלטה, שעלולה לדבריו לפגוע קשות בהתיישבות, בחקלאות ובתיירות בחבלי ארץ חשובים אלו.



הידיעה על הכוונה של הירדנים להחזיר לשליטתם את השטח שבו הוקם אתר ההנצחה בנהריים תפסה את אורנה שמעוני, הפעילה החברתית הוותיקה שמתחזקת את האתר, באמצע האזכרה לראש הממשלה יצחק רבין ז”ל.



לדבריה, כיום מופעל לחץ מסיבי על המלך עבדאללה לדרוש מישראל ויתורים על שטחים. “אני לא חושבת שהשטח הזה באמת מעסיק אותו, אבל הוא נגרר לזה”, אמרה. “יכאב לי מאוד אם ישראל תיכנע לדרישות. אני מקווה מאוד שזה לא יקרה”.



לדבריה, בדיפלומטיה שקטה יכול נתניהו להוריד את הדרישה הזו מסדר היום. “לא יהיה נכון להתעמת עם הירדנים ובוודאי לא לחמם את הגזרה, אבל אסור לוותר על אתר ההנצחה הזה לזכר הבנות שנרצחו כאן ב־1997. זה יהיה עוול נורא”.



אולם, לדבריה, אם בכל זאת יוחלט להחזיר את השטח, היא לא תתנגד. “אני פעילה זקנה שאין לה כוח עוד למאבקים, אבל חשוב מאוד שמישהו יילחם על כך”, ציינה. “זה מראה לאן הגענו. אני זוכרת איך המלך חוסיין הגיע לבית שמש וביקש סליחה מהמשפחות לאחר שחייל שלו הרג נערות ישראליות על לא עוול בכפן. והנה היום רוצים לקחת את הדבר היחיד שנותר למשפחות האלה. זה יום עצוב”.