סקר ראשון מסוגו, שקיימה קואליציית ארגוני הצעירים בישראל לקראת הבחירות המקומיות, מעלה כי 59% בחרו בנושא איכות מערכת החינוך כאחד החשובים ביותר עבורם. את התחבורה וזמינות התחבורה הציבורית בחרו 48.7% מהצעירים כאחד הנושאים חשובים ביותר לטיפול הרשויות המקומיות.

הסקר הוא חלק מיוזמת "צעירים לוקחים רשות" של קואליציית ארגוני צעירים בישראל, שהוקמה השנה במטרה לקדם את ההשתתפות של צעירות וצעירים ואת יכולתם להשפיע. הקואליציה מורכבת מהארגונים אחרי!, התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, ישראל 2050, עתידים לשלטון המקומי, שותפויות רוטשילד ותוצרת הארץ. 

בסקר השתתפו 2,530 צעירים בני 18־35 מ־192 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. מהנתונים עולה כי זמינות הדיור מדורגת רק במקום השלישי, עם 37%. תרבות, פנאי וספורט במקום הרביעי, עם 31% מהמשיבים. נושא אפשרויות התעסוקה בעיר קיבל תוצאה זהה של 31%.


בחודשים האחרונים פעלה קואליציית הארגונים לגיבוש מצע צעירים לכלל המתמודדים לבחירות ברשויות המקומיות, נוסף לצעדים יצירתיים לעידוד הבוחרים לצאת לקלפיות ולהצביע וכן אירועים ברחבי הארץ, בהם עלו הסוגיות הבוערות לקהלי הצעירים.  

אורי ברוולד שאער, מנהלת רשת הבוגרים של שותפויות רוטשילד מייסודה של קרן אדמונד דה־רוטשילד, מסבירה: "היוזמה של 'צעירים לוקחים רשות' עלתה מתוך השטח. בוגרי תוכניות המנהיגות שלנו הבינו כי התנהלות השלטון המקומי משפיעה בצורה מכרעת על חיי התושבים, ולכן מקומנו שם. את הסוגיות החברתיות הבוערות שעלו בממצאי הסקר נקדם כבר השנה במיזמים ובפעילות של שותפויות רוטשילד וגם ברשת הבוגרים שלנו בכל רחבי הארץ".

עוד עולה מהסקר כי בכל הנוגע לזמינות התחבורה בערים, לא פחות מ־51% מהצעירים שהשיבו על הסקר בחרו בקידום תחבורה ציבורית עירונית ממוסדת בשבת, לעומת 13% בלבד שבחרו בסיוע הרשות המקומית לקידום תחבורה שיתופית. בתחבורה ציבורית בשבת תומכים רוב מוחלט של הצעירים בכל הערים הגדולות - בירושלים 60%, בתל אביב 74%, בבאר שבע 48%, בחיפה 60%, בכפר סבא 72% וברמת גן 63%.

עוד עולה מהסקר כי 53.6% מהצעירים שבחרו את הדיור כסוגיה חשובה, התמקדו ביוקר הארנונה כנושא לטיפול, ו־41% מהמשיבים בחרו בזמינות חלופות דיור בר־השגה לצעירים. 64% מהבוחרים בתחום התעסוקה מבקשים מראשי הערים הנבחרים לקדם זמינות של אפשרויות תעסוקה בסביבת המגורים, לעומת 38% מהמשיבים, שבחרו בסיוע הרשות לעסקים קטנים.

לדברי ספיר בלוזר, ראש אגף השפעה אזרחית בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, "כשהתחלנו את המהלך הזה, לא תכננו שנגיע למצע צעירים חזק כל כך ובעל גיבוי ציבורי. אבל צעירים מכל הארץ הוכיחו שחשוב להם להיות מעורבים ולהשפיע. ראינו את זה בסקר שאלפים ענו עליו וגם בפעילות שטח, מקריית שמונה ועד שדרות. המבחן האמיתי יהיה ביום שאחרי הבחירות, אם אותם צעירים יבחרו להשפיע על הדמוקרטיה המקומית שלהם לאורך כל הקדנציה".