למעלה מאלפיים מתושבי עוטף עזה הפגינו הערב (חמישי) מול קריית הממשלה בתל אביב במחאה על הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, לאחר סבב הלחימה האחרון שהסתיים מוקדם יותר השבוע. ההפגנה הסתיימה בשירת התקווה, כאשר במשך כשעתיים המפגינים חסמו מספר כבישים במרכז תל אביב: רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין, דרך מנחם בגין לצפון ולדרום, גבעת התחמושת מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין (צומת עזריאלי) נחסמו לתנועה. כמו כן, נחסמו העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום.


בין השלטים שהונפו: "תנו לגדול בשקט", "ביבי חלש מול חמאס" ו"רוצים ביטחון". המפגינים, שעומדים במרכז הצומת קוראים "ביבי תתעורר", וההפגנה מתקיימת תחת הכותרת "הדרום שותק". הם הדגישו כי מדובר במאבק של כל המדינה: "אנו תושבי הדרום אומרים די, וקוראים לכל תושבי ישראל להצטרף אלינו למחאה. תושבי הדרום אינם שקופים, מגיע לנו שקט מוחלט, תנו לנו לגדל את ילדנו בביטחון".

צילום: אבשלום ששוני


המפגינים צועקים: "ביבי תתעורר הדרום שלך בוער". רחלי, שהגיעה מנתיב העשרה אמרה ל"מעריב אונליין": "די להפקרה, אנחנו דורשים שיוויון בביטחון כמו בכל מדינת ישראל". מפגינה אחרת תהתה: "ביבי, היית פעם בממ"ד?". רונית מכפר עזה הוסיפה: "באנו בגלל המצב הבלתי נסבל, אנחנו דורשים ביטחון", היא המשיכה ופנתה לשר צחי הנגבי - "לא נתייאש עד שהדרום יהיה כמו כולם, מגיע לנו לחיות בשקט".

חיים מבאר שבע אמר כי "גם באר שבע זה דרום, ולא מזמן טיל הרס אצלנו בית, כולנו ביחד". בין אלו שהגיעו לתמוך היה גם אלי מהוד השרון, שעמד עם בנו הקטן ואמר "כולנו ביחד, היום זה הדרום ומחר זה הוד השרון, צריך ביטחון לכולם". מפגין נוסף צעק: "הנייה לא ינהל את הדרום, אנחנו במדינת ישראל ולא במדינת חמאס. אנחנו בסך הכל דורשים שוויון. השדות שרופים, ועכשיו אנחנו מחכים לעימות הבא, נמאס לנו".ח"כ חיים ילין מפציר במפגינים שלא להגיע לנתיבי איילון. הוא אמר למפגינים: "ההפגנה שלנו היא לא נגד השוטרים, אלא נגד אנשים אחרים".

צילום: אדל ראמר /TPS

כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראשי מועצות מהדרום במטרה להנמיך את הלהבות, אך בתגובה לפגישה תקפה אותו התנועה הקיבוצית וקראה לו להגיע בעצמו לאזור. "חודשים ארוכים תושבי עוטף עזה מתמודדים מול טרור החמאס. חודשים ארוכים בהם כף רגלך לא דרכה בקיבוצים ובמושבים סמוכי הגדר", מסרו בתנועה והוסיפו: "חודשים שלא פגשת אותם, לא שמעת אותם ולא הקשבת להם. בוא אליהם, פגוש אותם בביתם. שמע את זעקתם ומצוקתם".

צילום: אבשלום ששוני


בתוך כך, ברצועת עזה מתכוננים לצעדות השיבה שיתקיימו מחר אחר הצהריים, תחת הכותרת "הנרמול הוא בגידה". מארגני צעדות השבה קראו לעזתים להגיע לגדר, ולהמשך בהפגנות בדרכי שלום, עד להסרת המצור. בינתיים, עיתון "אל-חיאת" הלונדוני, דיווח אתמול כי ישראל וחמאס חזרו ליישם את ההבנות שהושגו לפני סבב הלחימה האחרון.

במקביל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, הזהיר אתמול את תושבי עזה כי ייזהרו מלקחת חלק בפעולות הטרור על גדר הגבול. "סבלנותנו פקעה ונגיב בצורה קשה. לא נגלה איפוק ולא נקל ראש נגד כל מי שיפר את ההוראות המופיעות להלן: כל מי שיתקרב כדי מרחק של 100 מטר מהגדר יעמיד עצמו בסכנה. אני מציע לכם להתעורר ולהבין, שחמאס וארגוני הטרור האחרים מובילים אתכם אל פי התהום. הבינו זאת לפני שיהיה מאוחר מדי. ראו הוזהרתם", אמר רוקון לתושבי עזה.