לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, שיצוין בתחילת השבוע, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית מפרסם את נתוני הפגיעות המיניות בישראל לשנת 2017. 

במרכזי הסיוע התקבלו כ־47 אלף פניות –גידול של 53% בחמש השנים האחרונות ושל 11% לעומת 2016. ב־58% מכלל הפניות הנפגעים היו קטינים. 38% מכלל הפניות אל מרכזי הסיוע עסקו בפגיעות מיניות בתוך המשפחה, ו־87% מהתקיפות בוצעו בידי אדם המוכר לנפגעת או לנפגע. 

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: "מגמת העלייה בפניות למרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, שנמשכת כבר מספר שנים ברצף, מעידה על הצורך הגדול של נשים ושל גברים שעברו פגיעה מינית להישמע ולקבל תמיכה נפשית והכרה בפגיעה שעברו, וכן על האמון הרב בשירותים של מרכזי הסיוע. אנו יודעות שרק שיעור נמוך של נשים וגברים פונה להליך הפלילי ושרק אחוזים בודדים מתיקי התלונות על עבירות מין והטרדות מיניות צולחים את מערכת המשפט. התוצאה היא שבקרבנו חיים מאות אלפי נפגעות ונפגעים שנאלצים להתמודד שנים ארוכות עם ההשלכות של הפגיעה המינית, ואינם זוכים לסיוע, להכרה ואף לא לצדק". 


גם משרד העבודה והרווחה מפרסם הבוקר נתונים חדשים, ולפיהם ב־2017 נרשמה עלייה של 24% בפניות למוקד החירום של המשרד בנושא אלימות במשפחה. 77% מהנשים שפנו לשירותי הרווחה בעקבות אלימות מצד בן הזוג הופנו למקלטים ו־59% מהנשים שטופלו במקלטים לא שבו לחיות עם בני זוגן. ב־14 המקלטים לנשים נפגעות אלימות שהו במהלך שנת 2017 686 נשים ו־945 ילדים, ירידה מתונה של כ־5% משנת 2016. 

נלחמת למען הנשים
היידי מוזס נמנית עם האנשים שמנסים לשנות את הנתונים העגומים שנחשפו אתמול. לשם כך היא הקימה את "נשות הברזל" – ארגון שמורכב מחבורה של עורכות דין מהמדרגה הראשונה שעוסקות בנוער, חינוך, משפחה, לשון הרע ופלילים. 

בין החוקים שמוזס קידמה נמצא חוק הכתות הפוגעניות, שנועד להגדיר מהי כת פוגענית, המאופיינת לרוב ביחסי שליטה ומרות ופועלת תוך עבירות ומעשי ניצול קשים, ולקבוע כי מילוי תפקידים משמעותיים במסגרת הכת יהיה עבירה פלילית שדינה 10 שנות מאסר. כמו כן, מבקשת הצעת החוק להקים מאגר מידע במשרד הרווחה שירכז את המידע בנוגע לכתות, ולהקים מערך לטיפול בנפגעי הכתות. "מדובר בחוק מורכב מאוד בגלל ענייני קואליציה", היא אומרת. "זה עבר בוועדת השרים לענייני חקיקה, וזה צריך לרדת לוועדה. ליצמן תוקע את החוק מכיוון שהם מפחדים שיכניסו אל החוק גם את החסידויות. זאת, למרות שהחרגנו את החסידיות".