עיתון "מקור ראשון" חשף כי בשבועות האחרונים התקיימה ישיבת הנהלה חשאית בהנהלת האוניברסיטה העברית, ובה עלה הרעיון לשנות את שפת ההוראה בלימודים לתואר שני ושלישי לאנגלית. רעיון זה, על אף שכרגע עדיין מוגדר כרעיון בלבד, חולל סערה בעולם האקדמי. רקטור האוניברסיטה העברית פרופ' ברק מדינה ואבשלום קור, דוקטור ללשון עברית, עלו לראיון בתכניתם של ינון מגל וענת דוידוב ב-103FM, ודיברו בעד ונגד הרעיון.



"עדיין לא החלטנו אפילו אם זה יקרה", הסביר מדינה. "מדובר רק בכוונות. וגם, אין הכוונה היא לכל לימודי הבוגר אלא רק לקורסי מוסמך מדעיים שהם אלו שיועברו באנגלית. בכל העולם, וגם בארץ, קיים מחסור בתלמידי מוסמך במדעים הניסויים. אין מספיק סטודנטים שרוצים ללמוד פיזיקה, כימיה, מדעים ביו רפואיים, חקלאות, מדעי המחשב ועוד. העובדה הזאת גורמת לתחרות גוברת בעולם על הסטודנטים הטובים ביותר וגם על חברי הסגל הבינלאומיים הטובים ביותר".



מדינה הוסיף והסביר כי שינוי לימודי השפה לאנגלית עשוי לשפר בצורה דרמטית את האטרקטיביות של האוניברסיטה העברית: "באוניברסיטה הגענו למסקנה שזה הכיוון שבו אנחנו רוצים לחזק את המעמד הבינלאומי שלנו בתחום המחקר הרלוונטי. יש לזה כבר תקדים. אוניברסיטת קופנהגן בדנמרק עשתה זאת גם וזה הקפיץ אותה למקום ה30 בעולם".



"צריך לזכור שהמעמד של השפה העברית הוא מעמד יציב וחזק", הרגיע מדינה. "אנחנו מייחסים חשיבות עצומה לשימור התרבות היהודית באופן כללי ולשפה העברית באופן ספציפי, ואין לנו שום כוונה להפוך את שפת לימודי הבוגר לאנגלית. להגיד שהאוניברסיטה העברית הופכת להיות האוניברסיטה האנגלית זה תיאור לא נכון של המציאות".



פרופ' ברק מדינה. צילום: האוניברסיטה העברית


"בוגדים בדרכם"



ד"ר אבשלום קור עלה בשלב זה לראיון ותקף את פרופ' מדינה ואת כוונת האוניברסיטה לשנות את שפת הלימודים: "המדענים שלנו הצליחו להביא לעולם את וויז ואת המכונית האוטונומית בלי ללמוד באנגלית. בימי בית המקדש השני עזבנו את העברית ואיבדנו את אדמתנו. במקום מושבו של פרופסור מדינה באוניברסיטה יש תמונה היסטורית של הנחת אבן הפינה באוניברסיטה עם כל האנשים שעל שמם אנחנו קוראים רחובות. אני חושב שראשי האוניברסיטה צריכים לגשת לתמונה ולבקש סליחה על כך שהם בוגדים בדרכם".



"יש לי 21 נכדים, כולם יחיו בארץ, אבל פה באוניברסיטה המכונה 'העברית' הם מגדלים ילדים לייצוא", הוסיף קור. "אנחנו צריכים לגדל את הילדים כדי להיות פה ולכבד את שפת המקור בכל מקום בעולם. אנחנו שואלים אם האוניברסיטה קיימת בשבילנו או בשביל הזרים? בשביל הילדים שלי או בשביל לארה אל קאסם?" 



פרופ' מדינה השיב לדבריו של קור וטען כי "אנחנו צריכים להימנע מליצור מוסד שהוא מסוגר לעולם. אנחנו צריכים להיות פתוחים, ועולם המדע זה עניין בינלאומי. האוניברסיטה זה המפעל המצליח ביותר שלנו ואנחנו צריכים לחזק אותו ולא להילחם בו. אנחנו דואגים לתרבות העברית ולשפה העברית לא פחות מאחרים, אכפת לנו מהם. תרמנו תרומה עצומה לאוניברסיטאות לשימור והחייאת התרבות העברית. אין לנו שום כוונה לפגוע בזה".



קור השיב בתגובה: "מה שאמר מדינה על השפה העברית זה מס שפתיים. פה בארץ חמדת אבות תתגשמנה כל התקוות, פה תפרח גם שפת התורה גם אם הנכדים של פרופ' מדינה יעברו למקום אחר".