בגלל מחדל של משרד הרווחה ביישום חוק שיקום נשים מוכות יצא רק לפני שבועיים - בחלוף שנה וחצי מאז אישור החוק - המכרז לתפעול תוכנית השיקום, ודרושים עוד חודשים עד להפעלתה. הרבה לפני מחאת הנשים, שהגיעה לשיא בשבוע שעבר, אישרה הכנסת חוק חיוני למאבק באלימות נגד נשים, ובכללה אלימות כלכלית, שממנה סובלות נשים שנעקרות מחייהן הקודמים.

כבר ביוני 2017 עבר בקריאה השלישית חוק שיקום כלכלי ותעסוקתי לנשים מוכות שיזמה ח"כ ויו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון. החוק קבע כי כל אשה שתצא ממקלט נשים מוכות תקבל סל שיקום, ובו סיוע בליווי אישי במציאת תעסוקה, סבסוד מעונות יום לילדים ועוד. אך מתברר שרק לפני שבועיים הוציא משרד העבודה והרווחה מכרז כדי לאתר ספק אחראי למערך השיקום. המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז יהיה ב־7 בינואר, הווה אומר שהשלב הראשון של התוכנית לא ייושם לפני אמצע 2019.

אלא שהסחבת אינה הבעיה היחידה במכרז, שהגיע לידי "מעריב". גורמים במקלטי הנשים ובעמותות הסיוע זועמים על עצם הכוונה של משרד הרווחה להפקיד בידי גוף חיצוני את המלאכה המורכבת של השיקום. זאת, במקום לעבות את מערך הסיוע הקיים המשווע לתקציבים ומחזיק בכל הידע המקצועי הנדרש.


בישראל חיות כ־700 נשים ב־14 מקלטים מדי שנה, ועוד כמה עשרות ב־15 דירות מעבר. כ־200 מתוכן יהיו זכאיות לסיוע מדי שנה לפי חוק סל השיקום. כדי להפעיל מערך ארצי יעיל המותאם לכל המגזרים יש צורך, לפי תחשיב אחת העמותות, בתקציב בסך 11 מיליון שקל בשנה, אולם משרד הרווחה מחפש ספק בתקציב של כ־3 מיליון שקל בשנה בלבד.

"במקום לשכלל את המקלטים עתירי הניסיון המשוועים לתקציבים, ולקשור בינם לבין תוכניות קיימות של שיקום תעסוקתי, מחפשים גוף חדש במכרז שהוא בדיחה. לא זאת הדרך להוציא קורבן אלימות לחיים עצמאיים", אומרת בכירה בתחום ל"מעריב", "בדירות המעבר יש יחס של עובדת סוציאלית לכל שמונה נשים בשעה שהמכרז קובע עובדת סוציאלית לכל 25 נשים".

מחאת הנשים. צילום: אבשלום ששוני


רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד מוסיף: "המחאה בשבוע שעבר מחייבת את משרד הרווחה לחשב מסלול מחדש. נשים אינן יכולות לחכות עד שיגמרו הליכי המכרז, והן זקוקות לסיוע מיידי. טוב יעשה המשרד אם יוותר על שירותי חברות פרטיות ויבסס את המענים לתוכנית על לשכות השירותים החברתיים ועל גופי החברה האזרחית המתמחים בנושא כבר שנים רבות". 

התקלות ביישום החוק לא נעלמו מעיני יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו). ל"מעריב" נודע כי הוא נועד בחודש שעבר, עם מנכ"ל משרד הרווחה ד"ר אביגדור קפלן העלה בפניו את העיכוב הרב ביישום התוכנית ותהה מדוע מלכתחילה מוציאים אותה לגוף חיצוני במקום לשלבה בפרויקטים קיימים. אלאלוף המליץ לקפלן לא לרכז את השירות אצל ספק אחד ולהקדיש מחשבה  כיצד לנצל ביעילות את המסגרות הקיימות. המנכ"ל הודה כי העניין התעכב שלא לצורך והבטיח לאלאלוף שמשרדו ינקוט צעדים כדי לנצל את התקציב במהירות האפשרית ו"יבדוק את נושא" יעילות המכרז, אבל המכרז יצא לפועל בכל זאת. 

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "התוכנית תפעל רק לאחר שהליך המכרז יסתיים. כמו תוכניות שיקום אחרות לנפגעות אלימות, היא דורשת ליווי של אנשי מקצוע מיומנים לתחום האלימות במשפחה וייעודית לנשים יוצאות מקלט. ככזו התוכנית יכולה לכלול גם נשים שאינן מוכרות במחלקות לשירותים חברתיים. בד בבד, כל אישה המתאימה לתוכנית שיקום תעסוקתי, יכולה כבר כיום לקבלה בלי קשר לתוכנית הליווי שבמכרז".