פעילות לוט"ם - היחידה ללוחמה בטרור המגדרי, הציבו מיצג קבלת פנים לחברי ועדת השרים המיוחדת למאבק באלימות כלפי נשים, בראשות רה"מ בנימין נתניהו, שתוכננה להתכנס היום (רביעי) לישיבתה השנייה, כשתקצוב תכנית החירום עליה החליטה אותה הממשלה לפני שנה וחצי עדיין לא נמצא על הפרק. המיצג כלל מודעת אבל גדולה הנושאת את הכיתוב "בצער רב וביגון קודר, אנו מודיעות על הירצחן של 25 נשים בישראל. ההלוויה תתקיים בכל יום עד שמדינת ישראל תיקח אחריות ותעצור את האלימות כלפי נשים".

טליה גבעון, פעילת לוט"ם, מסרה: "אנו מצפות שבישיבה הבאה של ועדת השרים תוכרז העברת תקציבים מידית למשרדים האמונים ליישם את ההמלצות של הועדה הבין משרדית למניעה וטיפול באלימות כלפי נשים. בשם 25 הנשים שנרצחו השנה, ובשם 200 אלף נשים שחיות תחת אלימות יומיומית ומסוכנת. אנחנו משגיחות על הנעשה מקרוב ומצפות להתגייסות הממשלה באופן בהול לטובת עצירת המחדל המתמשך הזה. לא נפסיק עד שימצאו פתרונות".
בתוך כך, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל (הליכוד) הציגה באותה הישיבה של ועדת השרים תכנית לאומית בהיקף של 295 מיליון שקלים, לשנים 2019-2020, בנושא המאבק באלימות נגד נשים בחברה הערבית. בין עיקרי התכנית: הרחקת גברים מכים מחוץ לקהילה למעונות שיקום, החמרת ענישה, הקמת מועצת אנשי דת שתעסוק בגיבוש פתוות האוסרות אלימות נגד נשים, קמפיין הסברה במסגדים וגיבוש תכנית לימודים לחינוך לשוויון מגדרי. 

"שיעור הנרצחות בחברה גבוה לאין שיעור מחלקן באוכלוסייה, זו מציאות שאין להשלים איתה. זו משימה לאומית של ממש, הדורשת מעורבות של גורמים רבים בממשלה, בחברה ובקרב אנשי הדת והרוח. תכנית מבצע כבוד המשפחה, התכנית הרב מערכתית שהצגתי היום בוועדה, תוביל למאמץ המשותף הנדרש ולמיגור התופעה" אמרה השרה גמליאל. עם זאת, במטה מאבק הנשים הביעו זעם בתגובה לתכניתה של גמליאל וטענו כי "במקום לתקצב תכנית חירום שהממשלה עצמה אישרה לפני שנה וחצי היא הציגה הערב עוד תכנית לא מתוקצבת. באותה עלות ולמגזר אחד". 

גילה גמליאל. צילום: דוברות המשרד לשיוויון חברתי


משדולת הנשים בישראל נמסר בתום דיון וועדת השרים לטיפול בתופעת האלימות כלפי נשים, בראשות רה״מ בנימין נתניהו: "בימים אלה, כשאנו זועקות בכל רחבי הארץ נגד אלימות כלפי נשים, ולאחר ש-25 נשים שילמו בחייהן על אוזלת היד בטיפול בתופעה, אנחנו מברכות על היוזמה הנוכחית של השרה גמליאל, אך תמוה בעינינו שמדובר בתכנית שנותנת מענה חלקי ביותר ומיועדת רק לאוכלוסייה אחת מתוך כלל החברה".

הן מסרו כי "אם נמצאו המקורות התקציביים לתכנית חדשה, בגובה 295 מיליון ש״ח, יתכבדו השרים ויתקצבו את תכנית החירום הלאומית, שכבר אושרה לפני שנה וחצי, במלואה. לא נסתפק בפחות מכך. הממשלה מחלקת לנו פירורים במקום לתת את המענים הנדרשים לסיוע לנשים נפגעות אלימות, בטיפול בגברים במעגל האלימות, בהפניית תקציבים ובקידום חקיקה שתקועה שנים שתסייע במיגור התופעה".
 
בשדולה הוסיפו: "לא רק שהתכניות שהוצעו הן חלקיות בלבד ועושות הבחנה בין דם לדם של אזרחיות מדינת ישראל, ובין פגיעה לפגיעה, הגם שבמציאות נפגעות יהודיות וערביות, ותיקות ועולות - צעדי המדיניות המקיפים ביותר ובעלי השלכות הרוחב הגדולות ביותר הם כאלה שרק מגבירים את הסיכון לחייהם של נשים וילדים". בשדולה התייחסו לשחרור האסירים הצפוי להתקיים מחר ואמרו כי "שחרורם של 238 גברים בעלי עבר של אלימות במשפחה, ללא תוכניות טיפוליות מקיפות וכשגורמים מוסמכים רבים ובהם הרשות לשיקום האסיר מתריעים במפורש שהם יחזרו לפגוע, מעמיד עוד מאות נשים בסכנת פגיעה חמורה".