כחודש וחצי לאחר הבחירות לרשויות המקומיות בהן נבחרו 14 ראשות ערים ומועצה, לעומת 6 בלבד בבחירות הקודמות ב-2013, וכשבועיים לאחר מחאת הנשים הדורשות פתרון מיידי לאלימות כלפי נשים, הערב (רביעי) התקיים כנס מהפכת אוקטובר בשלטון המקומי - "נשים מזיזות ערים". זהו הכנס הראשון המסכם את תוצאות הבחירות ברשויות המקומיות בראייה מגדרית של עמותת כ"ן (כוח נשים לקידום מנהיגות נשים בישראל) וקואליציית "מקומיות 2018".

ד"ר מזל שאול, מנכ"לית עמותת כ"ן התייחסה בפתיחת הכנס לתקציב הממשלה לתכנית לנפגעות אלימות במשפחה: "בשעה זאת מכנס ראש הממשלה את ועדת השרים לדון בתקציב של 250 מיליון שקלים שלא הועבר ע"י משרדי הממשלה לתכנית לנפגעות אלימות במשפחה. יחד עם חברותינו מהקואליציה שמוחות כרגע בירושלים, אנחנו דורשות ממנו להעביר את התקציב שהובטח כדי למנוע את הרצח של האישה ה-26. גם השלטון המקומי יכול להמשיך ולהוביל יחד עם ארגוני הנשים את המאבק, הרי בסופו של יום לשלטון המקומי אינטראקציה יומיומית עם התושבים והתושבות ויש לו השפעה רבה".

בבחירות האחרונות נבחרו 433 חברות מועצה ו-212 חברות מליאה לעומת 327 ו-149 בהתאמה, בבחירות 2013. מרדכי כהן, מנכ"ל משרד הפנים התייחס לכך ואמר כי "מספר הנשים בשלטון המקומי גדל ב-205 לאחר הבחירות האחרונות. ברור שזה אינו מספיק, אבל זוהי מגמה מבורכת וחשובה. מהפיכות אינן קורות ביום אחד, אולם כבר אין מדובר בחלוצות בודדות אלא במגמה. הדרך לשיתוף הנשים במוקדי קבלת ההחלטות בשלטון המקומי עדיין ארוכה, ואנחנו במשרד הפנים נמשיך לעודד את ההשתתפות הנשית בשלטון המקומי באמצעות חקיקה ובמתן כלים שיקלו עליהן בקפיצה למים הגועשים של השלטון המקומי".

כנס מהפכת אוקטובר. צילום: עדי זליק וינר


"הממשלה מחלקת לנו פירורים"

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות אמר במהלך הכנס כי "מדינת ישראל כולה צריכה לשאוף שבכל המגזרים מחצית מהעובדים בדרגים הבכירים, בעמדות הניהול ובדירקטורים יהיו נשים. בזכות הצעדים שעשינו, פרסומים ומימון רב יותר למועמדות כבר ניתן לראות את השינוי בשלטון המקומי עם מאות נבחרות ציבור חדשות ועשרות ראשות רשויות".

בתוך כך, במהלך דיון בוועדת השרים למאבק באלימות במשפחה שהתקיים במקביל לכנס, הציגה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל תכנית לאומית בהיקף של 295 מיליון שקלים לשנים למאבק באלימות נגד נשים בחברה הערבית, תכנית שהובילה לכעס רב בקרב ארגוני הנשים.

גילה גמליאל, צילום: אריאל בשור


בשדולת הנשים בישראל התייחסו לכך ואמרו כי "בימים אלה, כשאנו זועקות בכל רחבי הארץ נגד אלימות כלפי נשים, ולאחר ש-25 נשים שילמו בחייהן על אוזלת היד בטיפול בתופעה, אנחנו מברכות על היוזמה הנוכחית של השרה גמליאל, אך תמוה בעינינו שמדובר בתכנית שנותנת מענה חלקי ביותר ומיועדת רק לאוכלוסייה אחת מתוך כלל החברה. אם נמצאו המקורות התקציביים לתכנית חדשה, בגובה 295 מיליון שקלים, יתכבדו השרים ויתקצבו את תכנית החירום הלאומית, שכבר אושרה לפני שנה וחצי, במלואה. לא נסתפק בפחות מכך. הממשלה מחלקת לנו פירורים במקום לתת את המענים הנדרשים לסיוע לנשים נפגעות אלימות, בטיפול בגברים במעגל האלימות, בהפניית תקציבים ובקידום חקיקה שתקועה שנים שתסייע במיגור התופעה".