1.6 מיליון אנשים עם מוגבלויות חיים בישראל, כוח אלקטוראלי עצום שמבקש לדעת מי מהמפלגות שיתמודדו בבחירות לכנסת תרים את הכפפה כדי לשנות את המציאות העגומה שהם חווים ביומיום. מציאות אשר נחשפת בדוח חדש שמפרסמים יחד 32 ארגונים, שמעלה כי ישראלים רבים חיים בינינו במציאות של אפליה, הדרה, ולעתים אף שלילת זכויות רק בשל מוגבלותם.
הדוח מפרט את הפער העצום שקיים בין מצב הזכויות בישראל לבין דרישות אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. אף שממשלת ישראל חתמה על האמנה בשנת 2007 ואישררה אותה בשנת 2012, אין בארץ תוכנית לאומית ליישום האמנה. 
הדוח הוכן על ידי "הפורום האזרחי לקידום האמנה הבינלאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות", אשר נוסד על ידי ארגון "בזכות" ועמותת "בית איזי שפירא". לקראת ציון היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נערך אתמול כינוס בנושא שיזמו ראשי שדולת הכנסת לאנשים עם מוגבלויות הח"כים אילן גילאון (מרצ) וקארין אלהרר (יש עתיד), שנבלע בסדר יומה של הכנסת לקראת פיזורה. 

על פי אמנת האו"ם אנשים עם מוגבלות זכאים לחיי משפחה מלאים. האמנה מחייבת את המדינות שהן צדדים לאמנה לפתח אמצעים להנגשת התפקוד המשפחתי באופן שוויוני ומכבד. הדוח מוצא כי במדינת ישראל אין תוכניות המלוות אנשים עם מוגבלות בתפקודים משפחתיים ולא קיימת מדיניות ממשלתית בתחום של משפחה והורות, והדבר בא לידי ביטוי גם בהיעדר תקציבים לנושא זה. פעמים רבות, פנייה של הורים עם מוגבלות לקבלת סיוע מרשויות הרווחה מובילה לפיקוח ולחדירה בוטה ומוגזמת לתחומי הסמכות ההורית. גם החוקים והתקנות העוסקים באימוץ ילדים נותנים עדיפות להורים המוגדרים כ"בריאים", והלכה למעשה סיכוייהם של אנשים עם מוגבלות לאמץ הם קלושים. 
עוד עולה מהדוח כי 75% מקרב ההורים לילדים עם מוגבלות דיווחו כי הדבר משפיע על מצבם התעסוקתי והכלכלי, ו־41% נעזרים בכוח אדם בתשלום לצורך הטיפול השוטף בילדם. כמו כן, כ־20 אלף אנשים עם מוגבלות בישראל מועסקים במפעלים מוגנים בשכר זעום (כ־10 שקלים לשעה), בניגוד לדרישות האמנה להעדיף תעסוקה מותאמת בשוק החופשי. רק 16% מהמעסיקים הפרטיים עומדים בחובתם בחוק לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות (לפחות 3% מהעובדים בכל חברה שמעסיקה יותר ממאה עובדים), והחוק כמעט שלא נאכף כלל על המגזר הפרטי והעסקי. בעוד 79% מכלל הציבור בגילאי העבודה מועסקים, רק 51% בקרב אנשים עם מוגבלות מועסקים, וחלקם הגדול במשרות חלקיות ובשכר מינימום.
32 ארגוני הפורום האזרחי לקידום האמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלויות מייצגים נשים, גברים וילדים עם מוגבלות מכל חלקי החברה הישראלית הפועלים למימוש זכויותיהם. יואב קריים ואודלי־ה פיטוסי, מנהלי הפורום, אומרים לאור הנתונים: "עשרות אלפי אנשים בישראל חיים במציאות של הדרה מהחברה ושלילת זכויות. מצב זה ילך ויחמיר כל עוד ממשלת ישראל תימנע מלגבש פתרונות אמיתיים. אנו קוראים לכנסת ישראל ולממשלת ישראל שייבחרו באפריל הקרוב להקים תוכנית לאומית להטמעת האמנה ויישומה בכל תחומי החיים".