מקרה ההתעללות העגום והכואב שנחשף אמש במוסד הגריאטרי בנס ציונה הוא חלק מכדור שלג מסוכן שהולך וגדל ותוצאה ישירה מהמדיניות שמוביל מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, מדיניות אשר גורמת לו ולמשרד הבריאות להתעלם גם מהקולות הרבים במערכת הקוראים לחשב מחדש את מחירי האשפוז שמשלם המשרד למוסדות עבור הקשישים הסיעודיים, המופנים באמצעות קוד אשפוז. בשנתיים האחרונות נגרעו מאות מיטות בשל סגירת מוסדות אשפוז סיעודיים על רקע בעיות כלכליות שנבעו מהתמחור החסר של משרד הבריאות.



חזרנו והתרענו על פער בין עלויות האמת לבין התעקשותם של בר סימן טוב וצוותו לתקצב בלי לראות בשטח את ההתלבטויות היומיומיות של מנהלי המוסדות כיצד להעניק את השירות הטוב והראוי ביותר לקשישים הסיעודיים. זו תוצאה של התעקשות משרד הבריאות לנסות ולגייס כוח אדם מקצועי ישראלי, על אף שכבר שנים רבות ידוע שישראלים, מכל השכבות, אינם מעוניינים לעבוד בענף תובעני, קשה וסזיפי זה.



אני משוכנע שאם הייתה קמה ועדת מומחים מקצועית בלתי תלויה כדי לקבוע את מחירי האשפוז הסיעודי, לא היינו מגיעים למצב העגום שבו אנחנו נמצאים. אם תנאי מכרז האשפוז הסיעודי יותאמו למציאות, תיפתחנה עוד מחלקות במוסדות האשפוז, והמדינה לא תצטרך להפנות קשישים סיעודיים לטיפול חלקי ולא מתאים בבתי החולים. אם המדינה תחזור בה מהאפליה הקשה של קשישי מוסדות האשפוז הסיעודי ותאפשר העסקת עובדים זרים, יקבלו הקשישים טיפול טוב ואיכותי יותר.



לא מדובר בגזירת גורל, ואין גם שום סיבה הגיונית שמחלקות פנימיות בבתי חולים יעניקו שירותים גריאטריים. זוהי תוצאה ישירה של היעדר תכנון ותקצוב של מיטות חדשות, אף שגרף תוחלת החיים עולה בהתמדה עם קצב גידול האוכלוסייה. הגיע הזמן להתוות מדיניות שרואה נכונה את תמונת המצב בראייה רחבה וארוכת טווח, שתבטיח מתן טיפול הולם, ראוי ומכבד לקשישים סיעודיים בערוב ימיהם. זה הזמן. אף בדקה ה־90, רגע לפני סגירת מכרז האשפוז הסיעודי, בסמכות סגן שר הבריאות יעקב ליצמן להורות על הקמת ועדה מקצועית שתבחן לעומק את דרישות הענף והעלויות הכרוכות בהן.



הכותב הוא יו"ר א.ב.א - איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל