היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה מפרסמת הבוקר (שלישי) דוח מיוחד על מאזן המזהמים בים התיכון, בים המלח ובמפרץ אילת. הדוח מגלה כי במשך 20 השנים האחרונות ירדו העומס וריכוז המזהמים שהוזרמו לים התיכון ב־95%. זאת, אף כי מספר בעלי ההיתרים מהמשרד להזרמת שפכים לים דווקא גדל בתקופה הזאת. 
 
את ההסבר העיקרי לשיפור המשמעותי כל כך שצוין בדוח מייחסים מחבריו, ספאא חלבי סאלח וד"ר אילן מלסטר, להפסקת ההזרמה של שארית ביוב תושבי גוש דן (בוצה) מהמכון הגדול בישראל לטיהור השפכים, השפד"ן, לים התיכון. לאחר שנים רבות שבהן מול חופי דרום גוש דן נוצר דרך קבע כתם חום ענק ומצחין בים בפתח מוצא השפד"ן, בפברואר 2017 הופסקה סוף סוף ההזרמה הקבועה, שהייתה המזהמת הגדולה ביותר בים התיכון.
 
השיפור הוא גם תוצאה של הפסקת הזרמת השפכים וקולחי מכוני טיהור השפכים בעכו ובנהריה ושל שיפור משמעותי באיכות השפכים והקולחים וכן של צמצום ספיקות הביוב המטוהר המוזרמות לים. 

 גן לאומי פלמחים. צילום: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה
גן לאומי פלמחים. צילום: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה

 

במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי התוצאות החיוביות של הדוח הושגו גם בזכות הגברת הפיקוח והאכיפה, לאחר שבשנים האחרונות הטיל המשרד עונשים כספיים על תאגידים גדולים שזיהמו, ובהם תנובה, פז בתי זיקוק אשדוד ונמל אשדוד. 
 
גם בים המלח נמשכה מגמת ההפחתה בריכוזי המזהמים ביחס של פי  עשרה בין שנת 2000 ל־2017. אך עדיין יש 25 בעלי היתר הזרמה לים המלח, בהם מפעלי ים המלח, חיפה כימיקלים דרום וחברת הברום־סדום וכן 16 בתי המלון באזור. במפרץ אילת תשעה גופים מורשים להזרים שפכים לים האדום. עם זאת ישנם גורמים מזהמים המגיעים מנחלים הזורמים לים, אשר אינם מצויים בתחום אחריותה של היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, אלא מקבלים את היתרי הזרמת השפכים מרשות המים והם אינם נכללים בדוח. 

מאיה יעקבס, מנ"כלית עמותת "צלול" להגנת הסביבה הימית, אמרה ל"מעריב" כי "הנתונים המתפרסמים היום הם הוכחה כי באמצעות עבודה קשה ובאמצעות התמדה ניתן לצמצם דרמטית את זיהום הים והסביבה בישראל. אנחנו מקווים שאת אותו מאמץ שהמשרד להגנת הסביבה השקיע בהסרת מזהמי הים, הוא ישקיע גם בהסרת מזהמי הנחלים, שכן בסופו של דבר הזיהום הזורם בנחלים מגיע בסופו של דבר גם לים. על המשרד להשקיע משאבים ולהגביר את הפיקוח והאכיפה על מזהמי הנחלים ולהביא את האשמים לדין, בדיוק כפי שעשה למזהמי הים. רק בדרך זו ניתן יהיה להשיג את היעד של הוצאת כלל המזהמים מהים. ללא הפסקת הזרמת שפכים וקולחים לנחלים, הים ימשיך להיות מזוהם".