שבוע לאחר ששמעון ראם-ביטון נהרג בהתרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס" באתיופיה, התארח אחיו, משה ביטון, בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM וסיפר על הגעתו למקום לאחר האסון ועל המאמצים לחפש ממצאים פורנזיים שיאפשרו להביא את אחיו ואת ההרוג הישראלי השני באסון, אבי מצליח, לקבורה בישראל.



כמה זמן חלף מאז התרסקות המטוס ועד שנודע לכם על מות אחיך?


"שבוע. היה לי חשוב לדעת איפה הם ישבו במטוס כדי שנוכל להגיע לשטח ולחפש דברים. כל המחשבות הללו התבדו כהרף עין כי הנזק שנוצר למטוס ולאנשים שהיו בתוכו גדול מאוד. מצאנו בינתיים רק פרטים לא פורנזיים".



פורסם שהאתיופים רוצים להטיס את השרידים ללונדון ולעשות שם בדיקות ד.נ.א אך לא מאפשרים גישה לגופות. זה נכון?


"זה לא מדויק. המשפחות פגשו את מנכ"ל 'אתיופיאן אירליינס' שהודיע שהוא מעולם לא התמודד עם אסון כזה והוא זקוק להמון עזרה. כל המאמץ שלנו היה להביא את העזרה של זק"א שנמצאת איתנו מלכתחילה. אספנו לא מעט חלקים אך יש עוד המון עבודה. בלונדון יש מעבדות הרבה יותר מדויקות אך לא בהכרח ניידות. אתמול הוחלט שכל הפריטים הפורנזיים יאספו בהובלת האינטרפול ובהשתתפות כלל המדינות בעלות היכולת, כולל ישראל. חלק מהזיהוי ייעשה כאן באתיופיה וחלק בלונדון. חשוב לומר שהמהות היא להביא כמה שיותר שרידים משטח ההתרסקות כדי להגדיל את הסיכוי למצוא את הנספים. אנחנו היהודים, בשונה מהאחרים, חייבים את הממצא הזה כדי להביא אותם לקבורה. ללא ממצא פורנזי אנחנו לא יכולים להביא את הנעדרים לקבורת ישראל, לשבת שבעה ולהתחיל את הליך הזיכרון".


אתר התרסקות המטוס האתיופי. צילום :רויטרס
אתר התרסקות המטוס האתיופי. צילום :רויטרס


איזה תסכול. היית באפריקה באותה עת?
"הייתי במערב אפריקה. הידיעה תפסה אותי שם ובאתי מבלי לדעת יותר מידי. זו סיטואציה ממש לא פשוטה. כשהגעתי אחיו של אברהם שאל אותי איפה העצב ואיך יש לי כוחות לרוץ ולטפל בנושא. השבתי שאת העצב אני שומר לעצמי בשקט בחדר. יש משפחות שמחכות לבשורה ולהן קשה הרבה יותר. נעשה את המקסימום כדי להביא את ההרוגים לקבורה בישראל".